انتقاد نماینده مردم ورامین در گفتگو با «بسیج»
سید حسین نقوی حسینی گفت:متاسفانه مناطق آزاد به سکوی واردات محصولات خارجی تبدیل شده است از اینرو با حجم واردات کالاهای خارجی مواجه هستیم؛ سنگ پا ، سنگ قبر و سایر کالاهای خارجی هم رو به گسترش و فزونی داشته است.
کد خبر: ۸۸۶۲۹۸۱
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۰

 سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: مناطق آزاد باید بتواند ثبات اقتصاد ملی و تقویت تولید ملی را ایجاد کند، مناطق آزاد باید موجب توسعه اقتصادی و فرایندی هدفمند محسوب ‌شود که بتواند کمک به رشد اقتصادی و تقویت صنعتی شدن کند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد کانون هایی برای ورود تولیدات داخلی به بازارهای جهانی طراحی شده است افزود: مناطق آزاد در حوزه های مرزی کشور با دو هدف اصلی تاسیس شده است  اول اینکه  عرضه تولیدات ملی به بازارهای بین المللی صورت بگیرد از اینرو برای توسعه صادرات  یک سری تخفیفات مالیاتی اختصاص داده شود  تا از این طریق بازار تولید کشورمان رونق پیدا کند و مزیت رقابت پذیری در  عرصه بین المللی را فراهم آورد. و از سویی دیگر هم تراز تجاری کشورمان به در جهت توسعه صادرات محصولات غیر نفتی قرار بگیرد.

وی در ادامه بیان داشت: مناطق آزاد با ایجاد فرصت اشتغالزایی و سرمایه در گردش بتواند در مناطق مرزی کشورمان به اموراتی همچون رفاه ، عمران و سازندگی بپردازد. مناطق آزاد کشورمان باید موجب رفاه مردم در مناطق مرزنشین را فراهم کند  تا از مهاجرت مرزنشینان به شهرهای بزرگ جلوگیری شود . این در حالی است که مناطق آزاد نتوانسته اشتغالزایی در مرزها را فراهم کند و با خیل عظیم مهاجرت به سوی مراکز کشور و استان ها مواجه شده‌ایم.

نقوی حسینی بیان داشت: به هیچ کدام از اهداف مدنظر از مناطق آزاد دستیابی نداشته‌ایم چراکه در بسیاری از موارد هم شاهد بودیم که نتایج عکس داشته است. متاسفانه مناطق آزاد به جای اینکه سکوی صادراتی باشد و بتواند محصولات ملی را در عرصه بین المللی عرضه کند به سکوی واردات محصولات خارجی به داخل کشور تبدیل شده است از اینرو با حجم واردات کالاهای خارجی مواجه هستیم؛ سنگ پا ، سنگ قبر و سایر کالاهای خارجی هم  رو به گسترش و فزونی داشته است.

نماینده مردم ورامین خاطر نشان کرد: متاسفانه بازار داخلی کشورمان  از کالاهای خارجی اشباع شده است و از جمله دلایل اصلی در تعطیلی هزاران کارگاه ، کارخانه های صنعتی و بنگاه اقتصادی تولیدی شده است. ازاینرو برای اینکه بتوانید به واقعیت اقتصادی کشورمان پی ببرید کافی است که به شهرک های صنعتی یا قطب‌های صنعتی یا مراکز تولیدی بروید و از اینرو با تعطیل شدن واحدهای تولیدی مواجه خواهید شده که روزانه بیش از 100 کارگر را اخراج می‌کنند.

وی گفت: اغلب بنگاه های اقتصادی تعطیلی شده و یا در معرض تعطیل شدن قرار دارند.  بازار داخلی با  اجناس داخلی مواجه شده که محلی برای صادرات ندارد؛ این در حالی است که مناطق آزاد سکوی واردات محسوب می‌شود نه صادرات.

نماینده مردم ورامین در خاتمه افزود: مناطق آزاد نتوانسته به تولید ثروت و رونق اقتصادی  در مناطق  مرزی بینجامد لذا نه تنها به رفاه  مناطق مرزی کمکی نشده است چراکه باعث فقر، فلاکت و نابودی آنها شده است . در بازدید اخیری که به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان اعم از مناطق زابل ، زهک، هیرمند داشته انصافا مردم در این منلطق در فقر و فلاکت اقتصادی به سر می برند  و هیچ مسوولی هم برای اشتغالزایی، تولید ثروت، عمران و آبادانی مناطق هم فکری نمی‌کند این در حالی است که  زندگی و معیشت روزمره آنها هم با سختی فراوان مواجه شده شده است. مناطق آزاد در 4 سال آخر  به بدترین وضعیت خود رسیده است ؛ مناطق آزاد سکوی وارداتی برای تعدادی از افراد  رانت خوار شده که در دولت هم حضور داشته و  اقدامات واردات  کالاهای خارجی را انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بسیج، عملکرد مناطق آزاد کشور در عرصه اشتغالزایی نشان می‌دهد که با گذشت بیش از 15 سال از آغاز فعالیت این مناطق  تعداد 51619  نفر شغل در این مناطق ایجاد شده است که با توجه به فعالیت های اقتصادی مذکور بیشتر شغل ایجاد شده در بخش خدمات می‌باشد.

شایان ذکر است که از این تعداد اشتغال ایجاد شده حدود 77 درصد معادل 39783 نفر اشتغال مربوط به چهار سال اول برنامه چهارم توسعه می‌باشد.

به علاوه استفاده از صنایع سرمایه بر که میزان اشتغالزایی آنها کمتر است و پایین بودن دستمزد کارگران عادی و نیز بالا بودن سطح دستمزد کارگران فنی به دلیل مهاجرت  کم آنها باعث به وجود آمدن تفاوت در سطح درآمد در بخش صنعت و خدمات شده که این موضوع می‌تواند از دیگر عوامل  توفیق کم سیاست‌های اشتغالزایی در مناطق مذکور باشد.

ارسال نظرات