خبرهای داغ:
توافقنامه‌های نظامی بی‌سابقه آل‌سعود با دونالد ترامپ عملا عربستان سعودی را به یک زرادخانه تسلیحاتی تبدیل خواهد کرد.
کد خبر: ۸۸۶۳۲۵۲
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، خرید 110 میلیارد دلار سلاح و مشارکت‌های چندصد میلیاردی در کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا پشتوانه جدید همکاری‌های جدید عربستان سعودی با ایالات متحده آمریکاست.

دور جدید همکاری‌های آمریکا و متحدانش در منطقه درست همزمان با اعلام نتایج دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران کلید خورد. دونالد ترامپ که پیش‌تر در مناظره‌های انتخاباتی خود گفته بود تامین امنیت دوستان آمریکا در دنیا، برای آمریکا هزینه‌ساز است و آنها باید هزینه این تامین امنیت را به بیکاران آمریکایی بپردازند، همزمان با روز رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به عربستان سعودی رفت و یک معامله بزرگ با آل‌سعود انجام داد؛ یک توافقنامه 500 میلیارد دلاری با محوریت خرید تسلیحات نظامی آن هم ذیل عنوان «ایران‌هراسی».

ترامپ البته در اظهاراتی که در نشست «آمریکایی- اسلامی» داشت تا حدودی همکاری‌ها و توافقات جدید با عربستان سعودی را تشریح کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که در دوران تبلیغات انتخاباتی خود عربستان را مهد تروریسم می‌دانست و برای اثبات این حرف خود نقش آل‌سعود در ماجرای 11 سپتامبر را یادآوری می‌کرد، روز یکشنبه در عربستان سعودی گفت: «جلوگیری از تأمین مالی تروریست‌ها مسیری است به سوی شکست آسان آنها ولی شکی نیست که از بین بردن این تهدید ممکن نخواهد شد جز با نام بردن از دولتی که به تروریست‌ها پناه می‌دهد، از آنها پشتیبانی مالی می‌کند و پایگاه اجتماعی برای آنها ایجاد می‌کند؛ همان دولتی که مسؤول بی‌ثباتی شدید در منطقه است یعنی ایران».

ترامپ ادامه داد: «از لبنان گرفته تا عراق و یمن، ایران به تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های افراط‌گرا، سلاح و آموزش می‌دهد و این باعث گسترش هرج و مرج در منطقه شده است». دونالد ترامپ گفت: «ایران چند دهه است به آتش درگیری‌های قومی و تروریسم هیزم می‌ریزد».

دونالد ترامپ سپس مدعی شد «یکی از غمبارترین نمونه‌های دخالت نظامی ثبات‌زدای ایران، ماجرای سوریه است» و ادعا کرد بشار اسد با حمایت تهران، جنایات غیرقابل ‌بازگویی مرتکب شده است.

ترامپ سپس حرف نهایی خود را زد و گفت در صورتی که ایران تمایلی برای حضور در فرآیند صلح نشان ندهد باید این کشور را منزوی کرد!  او گفت: «تا وقتی که رژیم حاکم بر ایران تمایلی برای مشارکت در ایجاد صلح نشان ندهد، همه کشورها باید برای انزوای آن همکاری کنند و دعا کنیم که هرچه زودتر دولتی عادل که مردم ایران استحقاق آن را دارند، در این کشور شکل بگیرد».

به اعتقاد کارشناسان، حضور ترامپ در عربستان و قرارداد بی‌سابقه نظامی با آل‌سعود آن هم ذیل عنوان انزوای ایران، نشان می‌دهد ایالات متحده و عوامل آن در منطقه به دنبال یک دوره فشار جدید بر جمهوری اسلامی ایران هستند. ترامپ در اظهارات خود طرح انزوای ایران یا همان فشار جدید بر جمهوری اسلامی را اعلام کرد اما برای این موضوع یک پیش‌شرط گذاشت و آن چیزی است که او تحت عنوان «صلح» از آن یاد می‌کند.

اشاره ترامپ به تحولات منطقه نشان‌دهنده آن است که رئیس‌جمهور آمریکا خواهان یک تحمیل جدید بر ایران (همانند برجام) در موضوعات منطقه است. و در مقابل دولت جدید ایران را- که در انتخابات مدعی بود گزینه صلح هستند و نه جنگ- تهدید کرده است که در صورت عدم پذیرش برنامه آمریکا برای منطقه، همسایگان او را علیه تهران مسلح خواهد کرد! رفتار جدید دونالد ترامپ و قراردادهای هنگفت سعودی‌ها با او در شرایطی انجام شد که حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی تاکید ویژه‌ای بر همان جمله‌ای که دونالد ترامپ در عربستان از آن استفاده کرده است، داشت. و آن همان «صلح» است.

برخی کارشناسان می‌گویند اظهارات ترامپ در عربستان به دولت روحانی این بهانه را می‌دهد که به‌رغم شکست برجام، وارد گفت‌وگوهای منطقه‌ای با دولت آمریکا شود؛ همان چیزی که روحانی در دولت اوباما نیز برای انجام آن ابراز تمایل کرده بود.

برخی دیگر اما می‌گویند اظهارات ترامپ نشان داد او توجهی به وضعیت دولت مستقر در ایران ندارد و به بهانه ایران‌هراسی به دنبال دوشیدن کشورهای منطقه است. اظهارات سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه بیمار سعودی‌ها نیز نشان‌دهنده آن است که آنها به پشتوانه توافقات جدید خود با رئیس‌جمهور جدید آمریکا، به دنبال ایجاد یک موازنه قدرت علیه ایران در منطقه هستند.

پادشاه عربستان سعودی در نشست
«
آمریکایی- اسلامی» گفت: کشورهای شرکت‌کننده در این نشست شرکای مهم در مبارزه با تروریسم هستند و مشارکت ترامپ در این نشست دلیل بر اهتمام واشنگتن به این منطقه است. پادشاه عربستان در ادامه سخنانش گفت: نظام ایران رأس تروریسم جهانی را تشکیل می‌دهد.

سلمان که عوامل او در سوریه و عراق دست به وحشیانه‌ترین جنایت‌ها علیه مسلمانان زده‌اند و حکومت او چند سال است به صورت مستقیم روی مردم بی‌پناه و مظلوم یمن جدیدترین بمب‌های آمریکایی و اروپایی را امتحان می‌کند، اضافه کرد: برخی از کسانی که به اسلام منتسب هستند باعث تخریب چهره آن شده‌اند، این در حالی است که اسلام دین صلح، همزیستی و تسامح است و اسلام کشتن انسان بیگناه را کشتن یک جامعه می‌داند. سلمان گفت: آغاز فعالیت مرکز جهانی مبارزه با تروریسم را اعلام می‌کنیم و پیروز شدن بر تروریسم فقط با مقابله با آن حاصل نمی‌شود.

پادشاه عربستان در ادامه سخنان ضدایرانی خود در کنفرانس ریاض گفت: تروریسم را پس از انقلاب [امام] خمینی در ایران شناختیم. وی گفت: کشورهای حاشیه خلیج[فارس] توافقنامه‌ای تاریخی با واشنگتن برای هدف قرار دادن تأمین‌کنندگان مالی تروریسم امضا کردند.

نشست ضدایرانی ریاض که با حضور تعداد قابل توجهی از کشورهای اسلامی برگزار شده بود، با صدور یک بیانیه ضدایرانی به کار خود پایان داد تا پازل ضدایرانی حکومت پادشاهی سعودی همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تکمیل شود. شرکت‌کنندگان در نشست ریاض در بیانیه‌ای بر پایبندی به مبارزه با تروریسم و مقابله با ریشه‌های فکری و خشکاندن منابع آن تاکید کردند.

در این بیانیه بار دیگر جمهوری اسلامی ایران به بر هم زدن امنیت و ثبات در منطقه و جهان متهم شده است. این بیانیه ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و تندروی، ادامه حمایت ایران از دولت قانونی سوریه را محکوم ‌کرد. سران حاضر در نشست ریاض همچنین در ادامه ادعاهای خود، ایران را به دخالت در امور دیگر کشورها متهم کردند.

سران عربی و اسلامی حاضر در نشست ریاض بر خطرناک بودن برنامه‌های بالستیکی ایران تاکید کردند و مدعی شدند ایران توافق وین را نقض کرده است. شرکت‌کنندگان در نشست ریاض در این بیانیه با این ادعا که اقدامات ایران بر خلاف اصول قوانین بین‌المللی و حسن همجواری است، بر پایبندی خود به جلوگیری از این اقدامات تاکید کردند.

اظهارنظر معنادار ترامپ در اسرائیل

رئیس‌جمهور آمریکا پس از سفر 2 روزه به عربستان سعودی، وارد سرزمین‌های اشغالی شد و گفت تحولات در ایران باعث نزدیک شدن کشورهای منطقه به اسرائیل شده است. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» طی دیدار با «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی در شهر «قدس» اشغالی مدعی شد اتفاقات در ایران باعث شده کشورهای بیشتری در منطقه به اسرائیل نزدیک شوند. ترامپ طی دیدار با ریولین در کاخ ریاست وی در قدس اشغالی، با ادعای اینکه آنچه در ایران اتفاق افتاده باعث نزدیک شدن کشورهای منطقه به اسرائیل شده، افزود: «این یک منفعت است زیرا می‌توان گفت احساسات متفاوتی در کشورها به اسرائیل ایجاد شده است.»

منبع: وطن امروز
 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها