عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «بسیج» تشریح کرد
ثروتی گفت: موضوع فرار مالیاتی و مبارزه با پول شویی در قانون جمهوری اسلامی ایران به آن تصریح شده است که بالاخره منبع درآمد های افراد باید شفاف باشد.
کد خبر: ۸۸۶۳۳۲۲
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس نهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به راهکارهای مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی در دولت گفت: موضوع فرار مالیاتی و مبارزه با پول شویی در قانون جمهوری اسلامی ایران به آن تصریح شده است که بالاخره منبع درآمد های افراد باید شفاف باشد .

وی افزود: این قانون تنها مختص کشور ما نیست و در تمام کشورهای غربی نیز اجرا می شود. یعنی هر پولی که در هر حسابی وجود دارد باید معلوم شود که منشأ این پول از کجا است و آیا این پول مشمول مالیات است و مالیات آن پرداخت شده است؟ما متأسفانه چنین سیستمی را تاکنون در کشور راه اندازی نکرده ایم تا به طور دقیق منابع مالی افراد شفاف شود.

ثروتی عنوان کرد: ما در خصوص فرار مالیاتی هم قانون داریم قانون جامع مالیاتی به همین موضوع می پردازد که تاکنون به طور دقیق اجرا نشده است.لذا اگر قانون مالیاتی به طور دقیق اجرا شود آنگاه مشخص خواهد شد که چه افرادی مالیات می دهند و چه کسانی مالیات نمی دهند.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: در خصوص اظهارنامه مالیاتی برخی افراد داوطلبانه اقرار به مالیات می کنند که بر اساس ایمان و تقوای افراد این مهم محقق می شود اگر افراد خودشان اقرار مالیاتی نکنند باید سیستم بر آنها نظارت کند.تجربه نشان داده است که وجود دین، ایمان و تقوا به تنهایی کافی نیست و دولت نیز باید بر روند مالیات ها نظارت داشته باشد.

وی افزود: لذا برای کنترل افراد لازم است تا ساز و کاری تنظیم شود.اگر این سیستم تعریف شود آنجا به طور دقیق مشخص می شود که چه افرادی به چه میزانی باید مالیات دهند.

ثروتی عنوان کرد: این روش در خارج از مرزهای کشور نیز اجرا می شود و امتحان خود را پس داده است.این روند توسط نرم افزارهایی دقیق انجام می شود تجهیزات و دستگاه هایی مانند کارت خوان در نظر گرفته شده است امروز در کشورما نیز این دستگاه های کارت خوان درحال توسعه است و بر همین اساس در بسیاری از فرودگاه ها دستگاه کارت خوان توسعه یافته و درآمد و مالیات افراد به طور دقیق مشخص می شود و اینجا سیستم است که میزان مالیات را تعریف می کند.

راهکارهای مقابله با فرار مالیاتی و مبارزه با پول شویی

وی افزود: امروز در 50 درصد فروشگاه ها و مراکز خرید کارت خوان وجود ندارد که باید در گسترش این روش تمهیداتی در نظر بگیریم.کارت خوان مشخص می کند در کدام مغازه، صنف، فروشنده چه میزان خرید و فروش انجام شده است یعنی این سیستم جلوی پرداخت دستی پول را می گیرد که باید این روش سنتی از بین برود. لذا باید سیستم های بانکی، نرم افزاری و کارت خوان ها در سیستم خرید و فروش ها گسترش یابد.

ثروتی گفت: به نظر من اگر این سیستم ها پیاده سازی شود جلوی بسیاری از فرار های مالیاتی گرفته خواهد شد.روش دیگر برای مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی تجمیع اطلاعات است یک بار در کشور در سال 1385 این مهم اتفاق افتاد و در مجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر ایجاد دولت الکترونیک مصوب شد.

وی افزود: دولت الکترونیک در شفاف سازی مالیاتی بسیار مؤثر بود بر همین اساس مشخص شد برخی افراد دفرچه بیمه خود صرف خرید دارو و فروش آن با قیمت بالاتر در بازار سیاه می کردند.در همین اساس اگر برای بهداشت مردم کارت الکترونیکی صادر شود دیگر کسی نمی تواند به راحتی از مالیات فرار و یا از این طریق سوء استفاده کند.کارت الکترونیکی بهداشت مشخص می کند که اگر فردی فلان دارو را خریداری کرده است دارای چه بیماری بوده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد سوء استفاده مرگ و میر افراد بود در گذشته شخصی که از دنیا می رفت در شناسنامه آنها درج نمی شد و برخی افراد سود جو شناسنامه های افراد مرده را خرید و فروش می کردند، یا یارانه دریافت می کردند و یا در انتخابات شرکت می کردند.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر ثبت احوال سیستم جامع الکترونیکی داشته باشد که قابلیت بروز رسانی در آن موجود باشد کنترل دقیق تر می شود لذا فرار مالیاتی که حدود 60 تا 70 هزار میلیارد تومان است را می توان با نظارت دقیق احسا کرد و جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت.

ارسال نظرات