کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با «بسیج» عنوان کرد

هدف ترامپ مداخله در خاورمیانه است

قناد باشی گفت: اکنون سیاست ترامپ بر این است که مخارج و هزینه‌های مداخلات آمریکا در منطقه خاورمیانه را کسان دیگری ازجمله همین عربستان سعودی پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۸۶۳۴۹۲
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
جعفر قنادباشی، کارشناس و پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با اشاره به اهداف سفر ترامپ به عربستان سعودی گفت: ترامپ بهترین بازار فروش سلاح را منطقه خاورمیانه به‌ویژه عربستان می‌داند و از آن‌سو هم یقینا خاورمیانه مهم‌ترین بازار انرژی جهان است و این بهترین و درعین‌حال مهم‌ترین مسائلی است که  باعث شد ترامپ اولین مقصد سفر خارجی‌اش را منطقه خاورمیانه قرار دهد.
 
وی ادامه داد: این سفر اخیر ترامپ به عربستان، سه محور آمریکایی – صهیونیستی- عرب مرتجع دارد، بنابراین به دلیل اینکه شرایط کنونی منطقه خاورمیانه به نفع هیچ‌کدام از این سه بازیگر نیست، این سه در این سفر به‌دنبال نزدیک‌کردن دیدگاه‌های خود به همدیگر هستند، بنابراین اهمیت این سفر در این چارچوب تحلیل می‌شود.
 
قناد باشی ادامه داد: ترامپ از این سفر هدفی همچون سامان‌دادن نسبی به اوضاع اقتصادی و ترمیم روابط در منطقه را داشت و عربستان هم به دلیل ضعف‌های داخلی و خارجی به‌واسطه جنگ‌های یمن، سوریه و...، به بازسازی و استحکام بیشتر روابطش با واشنگتن و اسرائیل نیز به دلیل قدرتمندترشدن جبهه مقاومت به این سفر نیاز داشت.
 
کارشناس مسائل خارومیانه در پایان تصریح کرد: اکنون سیاست ترامپ بر این است که مخارج و هزینه‌های مداخلات آمریکا در منطقه خاورمیانه را کسان دیگری ازجمله همین عربستان سعودی پرداخت کنند، بنابراین آقای ترامپ در این راستا به‌دنبال تغییر جغرافیای سیاسی خاورمیانه بوده است تا از کشورهای پرجمعیت عربی برای تأمین نیروهای خود و از کشورهای نفت‌خیز برای تأمین هزینه خود استفاده مي‌کند.
ارسال نظرات