خبرهای داغ:
یک استاد معماری در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود:

اگر تمدنی با معماری آمیخته نشود در تاریخ ثبت نمی‌شود

باوندی در همایش تجلیات طبیعت در معماری سنتی ایران گفت: معتقدم هیچ تمدنی، هیچ فرهنگی، هیچ اندیشه‌ای و هیچ تفکری تا زمانی که با معماری آمیخته نشود قطعا در تاریخ ثبت نخواهد شد.
کد خبر: ۸۸۶۳۵۹۳
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر علیرضا  باوندیان در جمع دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و در همایش تجلیات طبیعت در معماری سنتی ایران گفت: معتقدم هیچ تمدنی، هیچ فرهنگی، هیچ اندیشه‌ای و هیچ تفکری تا زمانی که با معماری آمیخته نشود قطعا در تاریخ ثبت نخواهد شد.

وی با بیان اینکه به نظر من معماری سرایش قضای الهی است با زبان دل‌انگیز فضا، افزود: ما اگر بخواهیم به معماری گذشته‌مان فخر بفروشیم همواره به 300 سال قبل رجوع می‌کنیم که از نقش‌جهان، مسجد گوهرشاد و ... سخن می‌گوید حال سؤال این است که اگر فرزندان ما بپرسند آنچه ما برای آن‌ها به یادگار گذاشته‌ایم و آن‌ها چه منابعی را باید مثال بزنند چه می‌گوییم؟ برج میلاد، یا پروما و یا و... را؟

این استاد مدعو دانشگاه مونترال کانادا اظهار کرد: ما مشکل بزرگی که در عرصه معماری داریم این است که معماری را یک نوع دانش می‌دانیم درصورتی‌که معماری اصلا دانش نیست بلکه ساختمان‌سازی دانش است. معماری یک دارایی است و دارایی فرزندانی دارد که دانش و معماری یکی از آن‌ها هستند. معماری و دانش یک وضع دارند معماری برآمده از دانش نیست چون اگر معماری را فقط و فقط موکول به دانش کنیم آن را تا حد زیادی نزول داده‌ایم.

وی گفت: معمار کسی است که به یک دانایی‌های نوینی در نسبت میان فضا و انسان دسترسی پیداکرده و این دانایی‌های خودش را در غالب عناصر کالبدی به استحضار شما و تاریخ می‌رساند.

دکتر علیرضا  باوندیان  افزود: من معتقدم هیچ تمدنی، هیچ فرهنگی، هیچ اندیشه‌ای و هیچ تفکری تا زمانی که با معماری آمیخته نشود قطعا در تاریخ ثبت نخواهد شد و این یک واقعیت بسیار بزرگی است که اگر تمدنی و اگر نظام فکری بخواهد که بماند و ببالد و بگوید قرار باشد که در تاریخ ماندگاری خودش را اثبات کند گزینه‌ای ندارد جز اینکه از ظرفیت معماری استفاده کند.

وی در ادامه تصریح کرد: تمدن‌های بزرگ تمدن‌هایی هستند که در افتخارات بزرگ تاریخی دست به دامن معماری شده‌اند و معماران بزرگ را بکار گرفته‌اند، امروز درواقع رویکرد ما به معماری صرفا یک رویکرد آموزشی نیست یعنی این‌گونه فکر نکنیم که معماری هم یک رشته آموزشی مثل بقیه رشته‌ها است، خیر این‌گونه نیست من می‌خواهم بگویم که همین‌که شما استاد معماری شده‌اید همین‌که شما دانشجوی معماری شده‌اید یک موهبت بزرگی است که از ناحیه حق‌تعالی به شما ارزانی شده و در این تردید نکنید.

باوندیان گفت: ما بایستی امروز به دنبال این باشیم که وضعیت معماری و وضعیت بخصوص آموزش عالی معماری‌مان را از این حالت بسیار مسطح، مکانیکی، سنگین و بسته رها کنیم و حوزه‌های آموزشی و پژوهشی معماری بسیار شناورتر، پویاتر و جذاب‌تر از این باشد.

وی با انتقاد از نحوه آموزش رشته معماری گفت: متأسفانه مؤسسات آموزشی معماری، مؤسسات خدمات آموزش معماری هستند یعنی دانشکده معماری ما هیچ فرقی با مؤسسات خدمات معماری ندارند مثل خدمات ترابری.

در این مراسم که به همت گروه معماری و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزارشده بود چند تن از اساتید گروه معماری این دانشگاه هم سخنرانی کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها