خبر می رسد، فشارها برای شماره گذاری و ورود غیرقانونی خودروهای ساخته شده در آمریکا قوت گرفته است.
کد خبر: ۸۸۶۳۷۸۰
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، درست یکسال پیش بود که واردات خودروهای آمریکایی به کشورمان سر و صدای زیادی به پا کرد. ورود چندین دستگاه خودرو که با برندهای غیر اما ساخت امریکا به ایران رسیده بود؛ محصولاتی که برندهای تویوتا، بی ام و و هوندا را شامل می شد. اما پس از اعلام موضع رسمی و مخالفت کارشناسان و مسئولان شماره گذاری این خودروها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شد. اتفاقی که به یکباره زنگ خطر را برای برخی از فرصت طلبان عرصه واردات خودرو به صدا در آورد.

در همین شرایط بود که واردات خودروهای امریکای با درج اسامی 24 مدل شورلت در لیست خودروهای مجاز به واردات سر و صدای زیادی را به پا کرد به نحوی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با کارگران به اظهار نظر جدی در این رابطه پرداختند و فرمودند: "من نمی دانم قضیه واردات خودروهای امریکایی چیست که بر سر زبان ها افتاده و برخی می گویند، خودروهای امریکایی را خود امریکایی ها هم استفاده نمی کنند بخاطر مصرف بالا و مشکلات آن. این در مطبوعات آنها هم معکوس شد. حالا ما بیایم از خودروهای آنها استفاده کنیم؟ آن هم آمریکا. اینها را بایستی به طور جدی جلوی آن ایستاد. من می دانم افرادی هستند که برای واردات این خودرو ها به وزرا فشار می آورند. منفعت دارند و سود دارند ولی باید جلوی این فشارها بایستند و قبول نکنند". این موضع گیری قاطع رهبری به نوعی حجت را در خصوص واردات اینگونه خودروها به کشور تمام کرد.

اما گویا هنوز داستان واردات خودروهای امریکایی به کشور تمام نشده و اختلاف نظر دستگاه‌ها به واردات خودروهای تولید شده در امریکا کشیده است. آخرین خبرها در این باره حاکی است که برخی واردکنندگان و حتی نمایشگاه داران با واردات غیرقانونی خودروهای آمریکایی موافق بوده و اقدام به مقابله با این تصمیم و فشار آوردن به پلیس راهور برای شماره گذاری این خودروها شده‌اند. مطابق اخبار طی شکایتی که از سوی اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو صورت گرفته، قرار است تا فشار ها برای صدور مجوز شماره گذاری این خودروها بیشتر شود. 

البته علاوه بر اتحادیه صنف نمایشگاه ها و فروشندگان خودرو تهران، انجمن واردکنندگان خودرو هم معتقد است منظور از خودروهای آمریکایی، خودروهایی با برندهای این کشور است و خودروهای تولیدی سایر خودروسازان دنیا که در آمریکا تولید می‌شوند، ذاتا آمریکایی به شمار نمی‌روند و ثبت‌سفارش آنها نیز بنا به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت خودرو و واردات آن، ممنوع نیست. این در حالی است که واردات خودروهای غیرآمریکایی ساخته شده در آمریکا در واقع کمک به اشتغالزایی در این کشور است و توجیه ندارد.

فشار ها برای شماره گذاری و ورود غیر قانونی خودروهای امریکایی در حالی قوت گرفته است که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود که سال گذشته انجام شد، این موضوع را پیش بینی کرده بودند و به مسئولان دولتی و وزرا نیز هشدار داده بودند. در کنار این اتفاق هفته گذشته نیز خبر رسید که مذاکرات و پیگیری های گسترده واردکنندگان و ذینفعان این خودروها منجر شد تا معاون قضایی دادستان کل کشور نیز به نیابت از قوه قضاییه به این پرونده ورود کند و با ارسال نامه‌ای خواستار ارایه دلیل عدم شماره گذاری این خودروها بشود.
بدون تردید رویکرد دولت در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و همچنین واردات کالاهای غیر ضروری در سال های اخیر از جمله محورهایی است که خصوصا از جانب وزارت صنعت نادیده گرفته شده و به نوعی منجر به واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری به کشور شده است.

ارسال نظرات