خبرهای داغ:
عراق با هجوم تمام عیار بیش از 13600کیلومتر مربع از خاک ایران و نقاط استراتژیک را اشغال کرده بود که در عملیات بیت المقدس بیش از 5600 کیلومتر مربع ان آزاد شد و بخشی از استان های ایلام کرمانشاه و خوزستان و ارتفاعالت شمال غرب در اشغال عراق باقی مانده بود.
کد خبر: ۸۸۶۳۸۹۹
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱

به گزارش خبر گزاری بسیج ازقزوین، پس از آزاد سازی خرمشهر استراتژی  آتش بس توسط عراق و برخی از نیروهای داخلی عنوان شد کهبا مخالفت شدید امام مستضعفان روبرو شد.

چرا امام مستضعفان و فرمانده کل قوا با آتش بس پیشنهادی مخالفت کردند؟ آیا ادامه جنگ را به معنای جنگ طلبی انقلاب باید دانست یا دلایل دیگری برای آن می توان مستند ارائه داد؟

غراق با هجوم تمام عیار بیش از 13600کیلومتر مربع از خاک ایران و نقاط استراتژیک را اشغال کرده بود  که در عملیات بیت المقدس بیش از 5600 کیلومتر مربع ان آزاد شد و  بخشی از استان های ایلام کرمانشاه و خوزستان و ارتفاعالت شمال غرب در اشغال عراق باقی مانده بود.

بلافاصله شورای امنیت و ابرقدرت های حامی صدام احساس خطر کردند و قطعنامه 514 شورای امنیت را برای پایان جنگ و آتش بس ابلاغ  اما در این قطعنامه هیچ اشاره ای به متجاوز و بازگشت به مرزهای بین المللی و درخواست غرامت نشده بود .

میرحسین موسوی: برای رسیدن به صلح واقعی جنگ را ادامه خواهیم داد

روز 20 تیرماه 1361 میرحسین موسوی نخست وزیر در مصاحبه یی موضع ایران در برابر پیشنهادات صلح را این گونه اعلام کرد؛ «ما دوستدار صلح هستیم وهیچ وقت طرفدار جنگ نبودیم بارها گفته ایم که به منظور دفاع از خود و برای اینکه یک صلح واقعی به معنای واقعی آن در منطقه برقرار شود جنگ را ادامه می دهیم و هر وقت به حقوق حقه خود دست پیدا کنیم جنگ خاتمه پیدا خواهد کرد.»

میرحسین موسوی درباره جنبش عدم تعهد نیز گفت؛« این جنبش درصدد است که به نوعی چه حق و چه ناحق مساله جنگ ایران و عراق در زمان تشکیل کنفرانس سران این جنبش حل و فصل شد ولی آن چیزی که برای ایران محرز است این است که ما به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی تسلیم راه حل هایی که ناقض حقوق حقه مان باشد نخواهیم شد و در نتیجه جنگ را به هیچ وجه قطع نخواهیم کرد مگر اینکه حقوق ما تامین شده باشد.»7 سعید رجایی خراسانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در مصاحبه یی مطبوعاتی با خبرنگاران در مقر این سازمان8 نظر رسمی ایران را در صدور قطعنامه چنین بیان کرد؛ «اجلاس شورای امنیت بی معنی و غیرلازم است. ما مخالف شورا بوده و آن را رد می کنیم و با طرح قطعنامه یاد شده در شورا نیز مخالفیم.

موافقت با آتش بس به معنای در اشغال ماندن بخشی از خاک ایران در دست

از طرفی موافقت با آتش بس به معنای در اشغال ماندن بخشی از خاک ایران در دست عراق و بازیابی و تجدید قووای عراق برای حمله های سنگین و هولناک می توانست باشد که پس از آتش بس سال 67 با پیشتیبانی از منافقین دوباره به ایران لشکر کشی و هزینه های زیادی را به ایران تحمیل کردند.

امام راحل به درستی متوجه شده بودند که تنبیه متجاوز،درخواست غرامت، و شناسایی متجاوزو بازگشت به مرزهای بین المللی جز درسایه اقتدار و قدرت میسرنخواهد بود.

کمال خرازی مسوول ستاد تبلیغات جنگ و سرپرست سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه با این خبرگزاری نظرات مشابهی را مطرح کرده و گفت؛« عملیات آینده ما به منظور مجازات متجاوز انجام می گیرد. ما می خواهیم شیوه جدیدی را برای مجازات متجاوز نشان دهیم. براساس اطلاعات رسیده در پاره یی از نقاط دشمن در جریان نقل و انتقال نظامی و آماده شدن برای هجوم مجدد به نقاط آزاد شده است.»

خراسانی در این جلسه در مورد برآورد خسارت ایران به میزان 150 میلیارد دلار توضیح داد و در مقابل پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «اگر عراق توانایی پرداخت غرامت را نداشته باشد تکلیف چیست؟» گفت؛ «خیلی از کشورهایی که در جنگ افروزی میلیاردها دلار به عراق کمک می کردند اکنون هم می توانند در برقراری صلح به همان ترتیب عمل کنند.» در همین روز وزارت خارجه عراق بیانیه یی را منتشر کرد که در آن خواستار استقرار نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل یا نیروهای پاسدار صلح دیگری از کنفرانس اسلامی یا غیر متعهدها در مرزهای خود با ایران شده بود تا بر آتش بس نظارت کنند.

 عراق که با تصور حفظ خرمشهر استحکامات کافی برای دفاع از بصره نساخته بود مشغول تقویت مواضع خود، ساخت خاکریز، انتقال آب به اراضی مسطح به منظور باتلاقی کردن آنها و نقل و انتقالات نظامی بود. محسن رضایی فرمانده سپاه در جلسه هماهنگی عملیات و مانور گفت؛ «همین الان هم شب نامه پخش کردند که «ما نباید تجاوز کنیم.» ما الان آبادان و خرمشهرمان در زیر خمپاره و توپ است. ما هنوز امر دفاع را تمام نکردیم. امر دفاع هنوز برای ما واجب است و تا زمانی که خودمان را به جایی محکم نچسبانیم که بتوانیم با یک نیروی کمی دفاع کنیم صلح امکانپذیر نیست.

دفتر سیاسی سپاه - رویدادها شماره 9-20/4/61 صفحه 27

روزنامه کیهان- 21/4/61 - صفحه 14

سند شماره 3292 - مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ - عملیات رمضان - راوی هادی نخعی- نوار شماره

نویسنده :صادق چگینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها