دبیرکل کانون مدارس اسلامی آموزش باکیفیت را واژه قشنگی در سند ۲۰۳۰ خواند و گفت: به بهانه این واژه قشنگ در حال القای مفاهیم ضد ارزشی هستند.
کد خبر: ۸۸۶۴۰۰۲
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، محمود فرشیدی، دبیرکل کانون مدارس اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین ابعاد مختلف سند ۲۰۳۰ پرداخت و گفت: این سند در حقیقت بخشی از یک سند بزرگتر در زمینه توسعه پایدار است که از سوی یونسکو و سازمان ملل متحد طراحی شده است تا کشورها به آنچه از نظر آنان توسعه است دستیابی پیدا کنند.

وی ادامه داد: توسعه پایدار مدنظر پدیدآورندگان سند دارای ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه است که هدف چهارم مرتبط با آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت برابر و فراگیر برای همه است. سازمان یونسکو قصد دارد هدایت و هماهنگی در زمینه آموزش همه دانش‌آموزان سراسر جهان داشته باشد و الگوی واحدی را برای تمام نظام تعلیم و تربیت کشورها حاکم کند.

فرشیدی ادامه داد: گاهی کشورهای استکباری رسما لشکرکشی می‌کردند و سایر کشورها را مورد حمله خود قرار می‌دادند اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که درگیری فیزیکی راه به جایی نمی‌برد، بنابراین با استعمار درصدد حکمرانی برآمدند، بدین ترتیب درصدد هستند آموزش‌ها را طبق پسند استکبار جهانی به صورت یکسان به دنیا ارائه دهند.

شهروند نمونه در سند ۲۰۳۰ تسلیم استکبار است

دبیرکل کانون مدارس اسلامی با بیان اینکه کلی و یکسان بودن مفاهیم مندرج در سند باعث شده است که برخی موارد برخلاف نگرش و اعتقادات اسلامی ایرانی شهروندان کشور ما باشد گفت: به طور مثال تعریفی که ما از شهادت و ایثار داریم در این سند خشونت نام گرفته است. الگوی طراحی شده ۲۰۳۰ براساس ارزش‌های لیبرالیستی و اومانیستی است و سنخیتی با تفکر توحیدی و وحیانی ندارد. شهروند نمونه در این سند باید در برابر استکبار تسلیم باشد.

وی با اشاره به اینکه در این سند دولت‌ها موظف هستند تا تمام اطلاعات خود در زمینه‌های آموزشی و تربیتی از جمله منابع و محتوا و افراد آموزش دهنده و آموزش گیرنده و .. را در اختیار یونسکو قرار دهند گفت: یونسکو نیز به راحتی می‌تواند این اطلاعات را در اختیار سازمان‌های جاسوسی قرار دهد، به نحوی که در زمینه انرژی هسته‌ای مشاهده کردیم که سازمان ملل متحد فقط یک پوشش است و بستر را برای کشورهای استعمارگر ایجاد می‌کند.

فرشیدی با تأکید بر اینکه در سند به دنبال تضعیف جایگاه معلم و والدین هستند تصریح کرد: در سند ۲۰۳۰ آموزش حقوق جنسی جزو حقوق کودک شمرده شده است اما تربیت دینی و الهی خلاف حقوق بشر و آموزش حیا را پایمال کردن حقوق کودکان برشمرده‌اند.

خانواده سه قسمی؛ چالش بزرگ اخلاقی سند ۲۰۳۰

وی یکی از چالش‌های اخلاقی سند ۲۰۳۰ را تعریف شنیع و غیراخلاقی خانواده برشمرد و گفت: آیا می‌توان پذیرفت که خانواده به کودکان ما بر سه قسم ازدواج مرد با مرد و زن با زن و زن با مرد آموزش داده شود. دبیرکل کمیسیون عالی یونسکو در ایران اقرار کرده است که بخش‌هایی از سند با ارزش‌های ایرانیان در تضاد است. در حالی که ما مجهز به سند چشم انداز، سند مهندسی فرهنگی، سند جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین هستیم باید دقت عمل بیشتری در پذیرش سایر سندها داشته باشیم در حالی که این اسناد به عنوان دستاویز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تصویب سند ۲۰۳۰ در کشور را غیرقانونی خواند و عنوان کرد: در اصل ۷۷ قانون اساسی بیان شده است که تعهدات بین‌الملل ایران باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. اصل ۱۳۸ قانون اساسی نیز بیان کرده است که تعهدنامه‌ها نباید با روح ارزش‌های حاکم بر جامعه مغایرت داشته باشد و تصویب نامه‌ها باید به اطلاع رئیس مجلس برسد و پس از تأیید وی رئیس جمهور حق امضای توافق نامه‌ای را دارد. اصل ۱۵۳ و ۱۲۵ قانون اساسی نیز تأکید دارد که قوانینی که موجب سلطه می‌شوند از ممنوعیت برخوردار هستند.

وی به مسکوت ماندن پنج ساله سند تحول بنیادین آموز‌ش و پرورش اشاره و عنوان کرد: در چنین شرایطی برای سند ۲۰۳۰ کارگروهی تشکیل و ابلاغ شد که مصوبات کارگروه باید توسط دستگاه‌های اجرایی اعمال شود. در برابر توسعه پایدار ما دارای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هستیم اما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

ضرورت حضور جهانی همراه با حفظ ارزش‌ها

دبیرکل کانون مدارس اسلامی آموزش باکیفیت را واژه قشنگی در سند ۲۰۳۰ خواند و گفت: سند ۲۰۳۰ به بهانه این واژه قشنگ در حال القای مفاهیم ضد ارزشی است. برخی معتقد هستند دنیا دارای یک کدخدا است و ما باید در برابر نظام سلطه جهانی تسلیم باشیم اما امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و عموم مردم به عنوان ایرانی، خواهان حضور در جامعه جهانی همراه با حفظ ارزش‌ها و مبانی حقوقی خود هستند اما روحیه سازش‌پذیر باعث ورود این سند به بدنه آموزش و پرورش شده است.

ارسال نظرات