یادداشت/ محمد‌حسین محترم
آقای روحانی باید صریح و شفاف بگوید پشت پرده چه قول و قرارهایی با آمریکایی‌ها گذاشته شده که اکنون می‌گوید قرار ما این نبوده است!
کد خبر: ۸۸۶۴۲۶۳
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد‌حسین محترم طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:
1- دولت دوازدهم اکنون وارث دولت یازدهم و یا بهتر بگوییم «دولت قبلی»! است و اکنون چه خوب چه بد، خود کرده‌اند و خود باید نسبت به عملکرد «دولت قبلی» پاسخگو باشند و از این به بعد دیگر نمی‌توانند دولت نهم و دهم را مقصر ناکارآمدی خود القاء کنند. دولت دوازدهم با انبوهی از وعده‌های داده شده و مطالبات بر زمین مانده مردم روبروست. چه مطالبات و وعده‌هایی که در «دولت قبلی» (یازدهم) جامه تحقق به خود نگرفت و انکار شد و چه وعده‌ها و مطالبات جدیدی که در تبلیغات این دوره بر آنها افزوده شده. لذا با توجه به اینکه ناکارآمدی دولت روحانی و مطالبات مردم همچنان روی میز است، اما شاید بتوان نشست خبری اخیر رئیس جمهور منتخب را مشابه نشست خبری رئیس جمهور منتخب چهار سال قبل دانست و تکرار مکررات!
2- متاسفانه آن‌گونه که برخی رای‌دهندگان با رای دادن مجدد به روحانی، امیدوار بودند مطالبات آنها برآورده شود، هنوز با خشک نشدن اثر انگشت‌شان روی برگه‌های رای، با موجی از پالس‌های منفی روبه‌رو شدند. سناریو‌نویسان امنیتی و جنگ روانی دولت و جریان حامیشان در یک سناریوی جدید پساانتخاباتی و متناقض با سناریوی پیشاانتخاباتی،از یک سو با اشاره به عملکرد چهار سال گذشته تاکید می‌کنند اگر دولت بخواهد برهمین منوال پیش برود، امید رای دهندگان ناامید خواهد شد، و از سوی دیگر از هم اکنون برای انکار و به فراموشی سپردن وعده‌های داده شده، بر عدم تحقق آنها در دولت دوازدهم اذعان می‌کنند. آقای روحانی و طرفدارانشان بر‌خلاف دوره قبل آن‌قدر ناشیانه برای فرار از پاسخگویی در باره وعده‌های داده شده خود و مطالبات مردم عجله دارند که اجازه ندادند امید رای‌دهندگان به آنها چند صباحی دوام داشته باشد و آنها چند ماهی امیدوار باشند. در این سناریو آقای روحانی در نشست خبری اخیر درحالی از عمل به وعده‌هایش سخن گفت که عنوان می‌کند«ایجاد سالانه950هزار شغل بشرط‌ها و شروط‌ها»! آقای روحانی که برای تحقق 950 هزار شغل شرط و شروط می‌گذارد تا بتواند از پاسخگویی فرار کند و گناه را به گردن احمدی‌نژاد بیندازد!، باید پاسخ دهد پس چگونه ادعای ریشه کن کردن فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم را دارد؟‌ در ادامه این سناریو روزنامه شرق هم در یادداشت چند روز قبل خود تاکید می‌کند«این انتظار که دولت در چهارسال بتواند انبوه مشکلات مختلف را پاسخ دهد، آثار مخربی برای اصلاحات برجای می‌گذارد و دستیابی به نتایج کوتاه مدت و حل مشکلات مردم اصلا مهم نیست». این روزنامه همچنین در این مطلب و دیگر مطالب خود در حالی از ناهماهنگی بین امکانات و نیازهای‌ مردم به عنوان چالش مهم دولت روحانی یاد می‌کندکه درجای دیگر تصریح می‌کند«دولت روحانی خود نقش اصلی را در افزایش مطالبات مردم داشته است»!.هرچند خود آقای روحانی قبل از انتخابات گفته بود مشکلات اقتصادی مردم در دولت آینده هم حل نمی‌شود، اما سوال اصلی این است که اولا آقای روحانی در انتخابات اخیر، مردم را به چه چیز امیدوار کرده و ثانیا کسانی که به آقای روحانی رای دادند به چه چیز امیدوار شده‌اند؟ حقیقتا چه رای‌دهندگانی که رای خود را به نام روحانی نوشتند و چه رای‌دهندگانی که رای خود را به نام دیگری نوشتند و اکنون آقای روحانی رئیس‌جمهور آنها هم محسوب می‌شود، می‌خواهند بدانند که سرنوشت مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها در دولت دوازدهم چه می‌شود و آیا سرانجامی مثل سرانجامشان در دولت یازدهم خواهد داشت؟!
3- آقای روحانی مثل نشست خبری چهار سال قبل باردیگر از صد روز اولی که در دولت قبل انکار کرده بود، سخن گفت! و بعد با توهین به 16 میلیون ایرانی که به وی رای ندادند، آنها را فریبکار خواند! آقای روحانی باید پاسخ دهد چه کسی مردم را فریب داد؟ مگر خود شما نبودید زمانی برای در آغوش گرفتن آمریکایی‌ها و امضاء برجام، آمریکا را بزک و از رئیس‌جمهور این کشور به عنوان انسان مودب یاد می‌کردید و زمانی دیگر برای رای آوردن، مردم را از سایه جنگ با آمریکا ترساندید؟ مگر تمام قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ملت ایران در دوران مسئولیت خود شما به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته‌ای به دلیل عملکرد منفعلانه‌تان صادر نشد و مگر دوستان خود شما با حضور در خزانه‌داری آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال نکردند؟ پس چرا مردم را فریب دادید و گفتید دیگران موجب اعمال تحریم‌ها شده‌اند و ما قهرمان رفع تحریم‌ها هستیم و برجام را امضاء کردید و تاکنون نیز نتوانستید تحریم‌ها را لغو کنید؟ چرا وقتی رقیب شما می‌گفت براساس برنامه ششم توسعه باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود، او را دروغگو خواندید و گفتید کشور منابع چنین اقدامی را ندارد، اما خودتان برای جذب رای جوانان، ادعا کردید ما متعهد به ایجاد 950 هزار شغل هستیم؟! حال 16 میلیون ایرانی فریبکارند و یا کسانی که برای کسب رای به هر وسیله‌ای دست زدند؟ 16 میلیون ایرانی فریبکارند یا کسانی که یارانه‌ها را عذاب‌آور می‌خواندند اما شب انتخابات یارانه‌ها را سه برابر کردند و یارانه 20 میلیون ایرانی را که ماهها قطع کرده بودند، دوباره برقرارکردند  و پس از رای آوردن دوباره معلوم نیست چه سرنوشتی داشته باشد؟! 16 مییلون ایرانی فریبکارند یا کسانی که مسکن مهر را مزخرف می‌خواندند، اما شب انتخابات اقدام به افتتاح دوباره و نمادین مسکن‌های مهری کردند که قبلا واگذار شده بود؟! 16 میلیون ایرانی فریبکارند یا کسانی که همه مشکلات عالم را به گردن دولت قبل می‌انداختند، اما طرح‌های آن دولت را به نام خود افتتاح چندباره می‌کردند؟!....؟!
4-رئیس جمهور همچنان در تناقض رکود گیر کرده است و نمی‌تواند از آن خلاص شود. آقای روحانی در حالی بار دیگر در نشست خبری اخیر ادعا کرد«دیگر رکود معنی ندارد و همه بخش‌ها از رکود خارج شده است» که خود بلافاصله اذعان می‌کند«باید از رکود خارج شویم و البته بخش مسکن مشکل دارد و باید از رکود خارج شود». مشاور وزیر صنعت و معدن هم تصریح می‌کند «رشد اقتصادی را قبول ندارم و هنوز از رکود خارج نشده‌ایم». مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، علی رغم ادعاها و شعارهای آقای روحانی، نسبت به وضعیت نامناسب کسب و کار در بیشتر استانهای کشور هشدار داده است.
5- آقای روحانی مثل نشست خبری چهارسال قبل بار دیگر ادعا کرد «همه چیز از جمله فعالیت خصولتی‌ها باید شفاف شود» و خواستار گزارش دادن به مردم شد که«این شرکت‌ها سودشان چقدر است، کجا سرمایه‌گذاری کردند، چقدر سرمایه‌گذاری کردند و بگویند حقوق‌شان چقدر بوده است» آقای روحانی اگر در این سخن صادق است، بهتر است به جای فرافکنی، شفافیت را از اطرافیان خود شروع کند که دستش راحت‌تر به آنها می‌رسد و اجازه دهد به پرونده برادر خودش رسیدگی شود. اگر سری به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برخی اطرافیان‌تان در بلاروس و ونزوئلا و ...شرکت صدرا و شرکت‌هایی که فقط یک وزیر شما در ده‌ها مورد آن سهامدار است، بزنید و تکلیف حقوق‌های نجومی و اختلاس 12 هزار میلیاردی صندوق فرهنگیان و معوقات بانکی در دست این خصولتی‌ها را روشن کنید، قطعا شفافیت خودش آنچنان محقق خواهد شد که با نمایان شدن همه چیز، برق آن چشم خیلی‌ها را خواهد زد! اگر اجازه دهید به پرونده صندوق توسعه که به گفته سخنگوی قوه قضائیه 8هزار و 300 میلیارد از معوقات بانکی‌اش در دست فقط 30 نفر است و به شرکت‌های خصولتی زیر مجموعه خود 421 میلیارد تومان وام کم بهره و یا بدون بهره داده تا در دیگر شرکت‌های خصولتی با بهره27درصدی سرمایه‌گذاری کنند، قطعا شفافیت خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌کنید، محقق خواهد شد. در دولت یازدهم گفته بودید برنامه‌ریزی شده است تا با جذب ده میلیون گردشگر خارجی و کسب13 و6 دهم میلیارد درآمد ارزی، 4میلیون شغل ایجاد می‌کنید. حالا که نکردید و انکار کردید، پاسخ دهید32 میلیارد دلاری که به گفته معاون گردشگری با جذب20 میلیون گردشگر خارجی کسب کردید، کدام شرکت گردشگری خصولتی به جیب زده، و کی خورده و کی برده است؟ پاسخ دهید تا همه چیز شفاف شود! با دستمال کثیف نمی‌توان شفافیت ایجاد کرد و ادعای مبارزه با فساد داشت.
6-آقای روحانی مثل نشست خبری چهارسال قبل دوباره گفت «موشک‌های ایران برای صلح است و ملت ایران برای ساخت موشک از کسی اجازه نخواهند گرفت و عده‌ای هستند که ممکن است دچار اشتباهات محاسباتی ‌شوند». هرچند این سخن درستی است اما اولا اگر در این سخن خود صادق هستند پس چرا اجازه پرتاب موشک صرفا علمی را به دلیل ترس از آمریکایی‌ها را نمی‌دهند؟ ثانیا آقای روحانی باید بداند نشان دادن شهرک‌های موشکی زیرزمینی هم برای صلح و دور کردن سایه جنگ از سرملت ایران بود تا عده‌ای دچار خطای محاسباتی نشوند. نشان دادن شهرک‌های موشکی برای این بود تا عده‌ای سرمیز مذاکره نیز دچار خطای محاسباتی نشوند، اما متاسفانه این بار نه آمریکایی‌ها که خود شما دچار خطای محاسباتی شدید و از این اقتدار استفاده نکردید و مجبور به تن دادن به برجام دیکته شده آمریکایی‌ها شدید. اگر موشک‌های ما برای جلوگیری از خطای محاسباتی دشمن است که چنین است، پس چرا در تبلیغات انتخاباتی به دروغ عنوان کردید نشان دادن این شهرک‌ها برای شکست برجام بود؟! ثالثا نیروهای مسلح برای تقویت اقتدار دفاعی کشور نه تنها از آمریکایی‌ها بلکه از داخلی‌هایی هم که در مقابل قدرت پوشالی آمریکا قلبشان تهی شده، اجازه نخواهند گرفت!
7- آقای روحانی یک جمله در نشست خبری چهار سال قبل نگفته بود اما در نشست خبری اخیر گفت: «قرار ما با آنها (آمریکایی‌ها) این نیست که به دنبال رویاهای خودشان باشند» این سخن نشان می‌دهد دلسوزانی که هشدار می‌دادند در برجام سندها و ضمیمه‌های محرمانه‌ای وجود دارد که هنوز ملت از آنها بی‌خبر است، سخن بی‌جایی نبوده است. آقای روحانی باید صریح و شفاف بگوید پشت پرده چه قول و قرارهایی با آمریکایی‌ها گذاشته شده  که اکنون می‌گوید قرار ما این نبوده است!

ارسال نظرات