مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان ضمن تاکید بر اینکه باید از هر فرصتی برای تبلیغ حکیمانه دین استفاده کرد، گفت: تبلیغ دین باید با محاسبه، تدبیر و تدبر باشد.
کد خبر: ۸۸۶۴۲۸۱
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام علی شکری در گردهمایی روحانیان مستقر و طرح هجرت استان سمنان در محل سالن همایش‌های فنی و حرفه‌ای شاهرود در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان، خواستار توجه جدی مسئولان نسبت به ایجاد شورای فرهنگی در روستاها با محوریت روحانیان شد و بیان داشت: امروز برای رفع مشکلات اجتماعی به‌خصوص در روستاها باید شورایی با محوریت روحانی و با حضور مسئول بسیج، عضو شورای اسلامی یا دهیار، امنای مسجد، معلم روستا، ریش سپید بومی و ... شکل شود تا بتوانیم شاهد رفع‌ورجوع مشکلات و اختلافات در سطح روستاها باشیم.

وی افزود: امروز اگر می‌خواهیم از توسعه قضایی دادگستری و همچنین افزایش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا بکاهیم می‌بایست نسبت به پیشگیری از مشکلات و معضلات و همچنین رفع اختلافات بین مردم در روستاها اهتمام داشته باشیم و این اهتمام رسالت و وظیفه روحانیان و مبلغان اعزامی و مستقر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با عنوان اینکه در روستاها و شهرهایمان امروز با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که ماحصل آن پرونده‌های بی‌شماری در دستگاه قضا است لذا برای کاهش آن ابتدا نباید گذاشت این پرونده‌ها تشکیل شوند، افزود: مردم ما در برهه کنونی دچار فشارها و استرس‌های فراوانی هستند که با کوچک‌ترین تهییج، فوران می‌کنند و این در حالی است که دین مبین اسلام بارها و بارها به حفظ آرامش و خونسردی و همچنین افزایش آستانه تحمل تأکیدات فراوانی کرده است لیکن بر روحانیان است تا در راستای ترویج این فرهنگ آرامش در سطح جامعه با اشاعه سبک زندگی اسلامی اقدام کنند.

شکری بابیان اینکه اگر آستانه صبر مردم باایمان به خدا و تعالیم الهی بالا رود، برای کوچک‌ترین مشکلی درگیری رخ نخواهد داد، تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جلوی پرونده‌های قضایی را بگیریم می‌بایست پایه‌های ایجاد حرکات هیجانی و اختلافات را بشکنیم که تشکیل شورای فرهنگی در روستاها با محوریت روحانی آن روستا نخستین گام عملی در این راه است که می‌توان مثمر ثمر باشد و از سوی دیگر روحانیان می‌بایست با استفاده از ظرفیت‌های مختلف درون روستا مانند بسیج، امنای مساجد، مدارس و ... نسبت به ترویج تعالیم الهی اقدام کنند تا شاهد کاهش آسیب اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: در اصلاحیه قانون، امروز اگر اوقاف و امور خیریه بخواهد امنای مساجد را انتخاب کند، به پیشنهاد روحانی مسجد این امر را صورت می‌دهد این اصل تکلیف را بر همه روشن می‌سازد که محوریت مساجد بر روحانیت است لیکن روحانیان باید به‌عنوان مرجع مراجعه مردم و محوریت معنوی روستا و با تشکیل شورای فرهنگی در کاهش معضلات اجتماعی سهیم باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، در دیگر بخش سخنان خود خواستار تقویت مساجد در آستانه ماه رمضان شد و گفت: امروز باید کارکرد مساجد را تغییر داد نباید برق مسجد تنها در مراسم ختم و نمازهای یومیه روشن باشد امروز باید تمام قرارها و جلسات را هم به مسجد برد تا فرهنگ مسجد محوی در بین مردم تقویت شود.

شکری بیان داشت: مساجد باید فعال باشند و این رسالت ویژه روحانیان است ما باید از هر فرصتی برای تبلیغ حکیمانه دین و روشن نگاه‌داشتن چراغ مساجد استفاده کنیم که مراسم مذهبی و مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان از قبیل این موارد هستند.

وی افزود: روحانیان امروز نباید حضور حداقلی در مساجد داشته باشند و باید شاهد حضور روحانیان پیش از همه در مسجد و خروج آن‌ها پس از همه باشیم تا مردم به حضور در مساجد دلگرم باشد، روحانیان باید در مجامع عمومی حضورداشته باشند و از هر موقعیتی مانند مراسم ختم، حضور در نمازهای یومیه و ... برای ترویج و تبلیغ دین بهره گیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: تبلیغ باید استمرار داشته باشد باید آن را تثبیت کرد و راه تثبیت آن افزایش فعالیت روحانیان و قدر شناختن تمام موقعیت‌هایی است که مردم در آن گرد هم آمده‌اند.

شکری بابیان اینکه روحانیان به‌مثابه یکی از تأثیرگذارترین اقشار جامعه، کارکردی فرای اقامه نماز جماعت در جامعه دارند، تأکید کرد: روحانیان در زمره اقشار مرجع جامعه و در برابر گروه‌ها، قابل‌اعتماد برای مردم هستند لذا ما اگر می‌خواهیم کارمان مؤثر و مفید باشد باید تأثیرگذاری تبلیغ روحانیان را بر مردم افزایش دهیم.

وی تبلیغ دین را برای اصلاح جامعه مؤثر دانست و گفت: امروز باید در هر جامعه بررسی کرد که تبلیغ چه میزان توانسته در آن جامعه تأثیرگذار باشد این ارزیابی‌ها مهم‌ترین مسئله‌ای است که روحانیان و مبلغان دینی می‌بایست به آن عنایت ویژه‌ای داشته باشند چراکه اگر اقدامات در جامعه مؤثر نباشد اهداف عالیه تبلیغ دین مبین اسلام فراهم نمی‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه روحانیان تنها مجریان نماز جماعات نیستند، بیان داشت: گرچه نماز یکی از مهم‌ترین اصول در مقوله ارتباط روحانیان و مردم است اما همه‌چیز نیست و روحانیان می‌بایست به مسائل اجتماعی جامعه نیز واکنش نشان دهند و این همان مقوله تأثیرگذاری تبلیغ در بین مردم جامعه قلمداد می‌شود.

شکری با تأکید بر اینکه وظیفه روحانیان تبلیغ و تثبیت آن در جامعه است، بیان کرد: باید دین را آن‌گونه که وحی الهی به حضرت محمد(ص) نازل داشت به مردم ابراز کرد خواه مردم آن را بپذیرند و یا نپذیرند، وظیفه ما تثبیت تبلیغ دین اسلام در کنار ترویج آن است و یکی از ویژگی‌های تبلیغ مؤثر این است که انسان مبلغ در تبلیغ خود و در وضعیت اجتماع تدبر و اندیشه کند و این همان محاسبه‌ای است که خدای منان نیز بارها در قرآن کریم از آن یاد می‌کند.

وی تأکید کرد: اندیشه ابزار و یا قوه‌ای است که خداوند به انسان داده تا علم را بسازد به نوع دیگر علم بدون اندیشه ساخته نمی‌شود پس عقل و اندیشه مرهون تفکر است لذا می‌توان گفت محاسبه و اندیشه محور و اسباب علم هستند همان‌طور که باید محور و اسباب تبلیغ باشند چراکه تبلیغ نیز به‌نوعی علم است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، بیان داشت: امروز همه روحانیان می‌بایست با در نظر گرفتن اهمیت محاسبه و تدبر و تفکر درروند اجرایی تبلیغ دین مبین اسلام، بهترین و قابل‌فهم‌ترین مدل اسلامی را که نزدیک‌ترین حالت به زندگی امروز بشری است، برای مردم تفسیر و تبیین کنند.

شکری افزود: در روایات مشاهده می‌کنیم که یک ساعت تفکر را معادل ۷۰ سال عبادت در نظر می‌گیرند و این مهم اهمیت تدبر و تفکر را می‌رساند پس باید از روش‌های منطقی ابتدا در تبلیغ دین مبین اسلام استفاده کرد و سپس از اندیشه و تفکر برای بررسی آثار و نتایج آن در جامعه بهره جست تا بتوانیم تبلیغی مؤثر در جامعه داشته باشیم که این امر رسالت روحانیان و مبلغان است.

وی در دیگر بخش سخنان خود ضمن اشاره به حضور میلیونی مردم ایران اسلامی در انتخابات، گفت: حضور حماسی مردم شکوه و عظمت انتخابات در ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشید اما از سوی دیگر باید گفت مرّ قانون برای همه ما باید فصل الخطاب باشد، رقابت‌های انتخاباتی به اتمام رسیده و امروز همه باید برای رسیدن به ایرانی سربلند دست در دست هم کوشش کنند.

استان سمنان دارای 70 روحانی مستقر و 55 روحانی طرح هجرت است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها