خبرهای داغ:
مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند خبر داد

پایان مرحله دوم طرح ملی وارنیش فلوراید در مدارس ابتدایی نهاوند

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند گفت:مرحله دوم وارنیش‌ فلوراید‌تراپی، سلامت دهان در مدارس ابتدایی شهرستان نهاوند به پایان رسید.
کد خبر: ۸۸۶۴۴۵۵
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
مومنعلی دارابی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند اظهار داشت: طرح ارتقا سلامت دهان و دندان دانش آموزان شهرستان نهاوند که جمعیت 17 هزاردانش آموز مقطع اول تا ششم ابتدایی را پوشش می‌دهد شامل سه هدف اصلی آموزش، پیشگیری و درمان است.

وی با بیان اینکه این طرح از آغاز سال 95 تحصیلی شروع ‌شده و در 42 مدرسه شهری و 150 مدرسه روستایی اجرا شد، افزود: در روستا‌ها نیز توسط بهورزان آموزش‌دیده و در شهر‌ها مربیان بهداشت؛ در مجموع 194 مدرسه ابتدایی در سطح شهرستان را تحت پوشش وارنیش فلوراید قرار گرفت.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند از اجرای طرح وارنیش فلورایدتراپی برای 100 درصد دانش‌آموزان خبر داد و گفت: هدف این است که دندان‌های پوسیده و افتاده دانش‌آموزان تا 12 سال که اکنون 2.11 درصد است به یک‌دندان کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در اجرای طرح‌ها، اهتمام تمام داشته است، گفت: سه سال پیش موافقت‌نامه‌ای بین وزرای آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت در خصوص اجرای وارنیش فلورایدتراپی مبادله شد و بلافاصله در بهار همان سال به اجرا درآمد.

دارابی بابیان اینکه در مدارس معاینه و غربالگری انجام شده است، گفت:‌ دانش‌آموزانی که دندان‌های آسیب‌دیده دارند در مراکزخدمات جامع سلامت از طریق دفترچه بیمه ویزیت می‌شوند.

وی افزود: اگر این خدمات که با طرح تحول سلامت دهان و دندان از سه سال پیش شروع‌شده است ادامه یابد می‌توانیم تا سال 1400 شاخص پوسیدگی دندان ایرانیان را از 2 به یک برسانیم و به سطح استاندارد جهانی برسیم.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند ادامه داد: میانگین تعداد دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده که با شاخص DMF شناخته می‌شود در دنیا 1.86 دندان برای هر نفر است که این میزان 2.09 برای هر ایرانی است.

وی افزود: این شاخص با افزایش سن بالا می‌رود به‌طوری‌که در ایران هر فرد بین 35 تا 44 ساله 13 دندان پوسیده، پرشده یا کشیده دارد که شامل سه دندان پرشده، 6 دندان کشیده و چهار دندان پوسیده است.

دارابی بابیان اینکه راه‌حلی که دنیا در حوزه دندانپزشکی شناخته‌شده، پیشگیری است، تصریح کرد: بهترین و مؤثرترین روش پیشگیری از بیماری‌های دندانی خدمات وارنیش فلورایدتراپی است که بین 20 تا 60 درصد از پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان مسواک زدن با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید است باید به همه مردم با تبلیغات گسترده اعلام کنیم که روزی حداقل دو بار مسواک بزنند و مصرف شکر را کاهش دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار