حمله تروریستی در سالن کنسرت «منچسترآرنا» که طی آن دهها تن کشته و زخمی شدند بار دیگر نشان داد که تروریسم هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و حامیان آن نیز از تیررس حملات تکفیری‌ها در امان نیستند.
کد خبر: ۸۸۶۴۷۱۴
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «روح‌الله صالحی» نوشت: در شرایطی که انگلیس مقررات سختگیرانه‌ای را در خصوص پذیرش مهاجران اتخاذ کرده و اجازه ورود هرکسی را به خاک کشور خود نمی‌دهد، اما از گزند حملات تروریستی در امان نمانده و حملات تروریستی «گرگ‌های تنها» در منچستر، وضعیت امنیتی انگلیس را در آستانه انتخابات پارلمانی تحت‌الشعاع قرار داده است.
پس از حملات تروریستی داعش در فرانسه، آلمان و بلژیک، این بار نوبت انگلیس بود تا طعم تلخ تروریسم را بچشد. حمله تروریستی در سالن کنسرت «منچسترآرنا» که طی آن دهها تن کشته و زخمی شدند بار دیگر نشان داد که تروریسم هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و حامیان آن نیز از تیررس حملات تکفیری‌ها در امان نیستند. تروریسم که تا چندی پیش تنها به خاورمیانه محدود شده بود، الان ابعاد جهانی به خود گرفته و در سال‌های اخیر کشورهای غربی نیز در معرض این پدیده شوم قرار گرفته‌اند.
درحالی که انگلیسی‌ها شمارش معکوس برای خروج از اتحادیه اروپا «برگزیت» را کلید زده‌اند، حمله تروریستی در شهر منچستر، انگلیس را در شوک بزرگی فرو برد. انگلیس که یکی از حامیان و بنیانگذاران گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق است، این بار خود قربانی تروریسم خودساخته شده است، تروریسمی که در سال‌های گذشته ثابت کرده به حامیان خود نیز رحم نمی‌کند. حمله تروریستی منچستر درست دو هفته قبل از انتخابات زودهنگام پارلمانی انگلیس در 8 ژوئن رخ داد و نگرانی‌ها را نسبت به تکرار حملات تروریستی در روز برگزاری انتخابات افزایش داد. نکته مهم اینکه حمله منچستر زمانی به وقع پیوست که پلیس انگلیس سطح تدابیر امنیتی در این کشور را افزایش داده بود.
از سال 2011 که موج جدید تروریسم در غرب آسیا با عنوان داعش و دیگر گروه‌های تکفیری شکل گرفت، برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه تحت رهبری امریکا و انگلیس بر این باور بودند که می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی این غول به اهداف منطقه‌ای خود که همان تضعیف محور مقاومت است، دست پیدا کنند اما دیری نپایید محاسبات این کشورها اشتباه از آب درآمد و الان شعله‌های تروریسم علاوه بر منطقه، دامن حامیان آنها را نیز گرفته است و مدتی است که ترکیه و کشورهای اروپایی نیز به معضل خودساخته تروریسم گرفتار شده‌‌اند. مقامات لندن زمانی که سلاح‌های پیشرفته در اختیار تکفیری‌ها می‌گذاشتند حتی تصور نمی‌کردند که زمانی همین سلاح‌ها به سوی خودشان نشانه خواهند رفت اما از بد روزگار چاقو دسته خود را بریده و دهها تن از مردم انگلیس قربانی و پاسوز جنایاتی شده‌اند که مقامات این کشور در سوریه و عراق به پا کرده‌اند.
 
«گرگ‌های تنها» کابوس اروپا
بر اساس آمارهای اعلام شده نزدیک به 5 هزار تن از اتباع اروپایی در کنار گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه مبارزه می‌کنند و اکنون با بازگشت تروریست‌ها به کشورهای اروپایی از جمله انگلیس که بیشتر از اتباع همان کشورها هستند، با انجام حملات انتحاری رعب و وحشت را در بین مردم حاکم کرده‌ و مقامات اروپایی در مقابله با این پدیده خطرناک درمانده شده‌اند. حملات تروریستی انفرادی در قالب پدیده موسوم به «گرگ‌های تنها» اکنون در اروپا از جمله انگلیس درحال گسترش است و به تهدیدی جدی برای کشورهای اروپایی تبدیل شده است و برقراری وضعیت فوق‌العاده و افزایش سطح تدابیر امنیتی در بسیاری از کشورهای اروپایی حاکی از نگرانی غربی‌ها از ترس حملات تروریستی است.
بیشتر عملیات تروریستی در اروپا به دست «گرگ‌های تنها» انجام شده است که متشکل از افرادی تندرو هستند که تحت رهبری یک گروه نیستند بلکه عملیات خود را با الهام از تفکراتی که بیشتر از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنند، به اجرا درمی‌آورند. این گروه‌ها که به دور از گروه‌های تروریستی خاورمیانه هستند تحت تأثیر تبلیغات تکفیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی، دست به این عملیات می‌زنند. این افراد که عقایدی افراطی دارند به تنهایی و با استفاده از هر سلاحی که در دسترس باشد و صرفاً برای اعلام حمایت از یک ایدئولوژی افراطی خاص مانند داعش دست به عملیات تروریستی می‌زنند. با بازگشت تکفیری‌ها الان نه فقط مقامات امنیتی انگلیس بلکه دیگر مقامات اروپایی نیز از جدی‌تر شدن تهدیدات داعشی‌ها سخن می‌گویند و این به معنای کاهش سطح امنیت در کشورهای اروپایی ازجمله در انگلیس است. حملات تروریستی گرگ‌های تنها در اروپا که هرچند با سازماندهی گسترده همراه نیست اما تنها یک انفجار در اماکن عمومی این کشورها کافی است تا ترس و وحشت در بین مردم حاکم شده و انتقادها از دستگاه‌های امنیتی افزایش یابد.  حملات تروریستی که دو سال اخیر در قاره سبز رخ داده این باور را تقویت می‌کند که بخشی از تروریست‌ها در حال بازگشت به اروپا هستند و به نظر می‌رسد، هسته‌های خفته داعش در حال فعال شدن هستند تا زمین بازی را از عراق و سوریه به داخل کشورهای غربی منتقل کنند. داعش که در یکسال گذشته بسیاری از مناطق تحت کنترل خود در سوریه و عراق را از دست داده و در سراشیبی انحطاط قرار گرفته است، برای جبران این شکست‌ها نوک حمله خود را متوجه کشورهای اروپایی کرده تا با انجام حملات انتحاری به اروپایی‌ها این پیام را مخابره کند که همچنان زنده است و توانایی جذب نیرو از کشورهای اروپایی را دارد. همچنین با اجرای این عملیات پراکنده تلاش می‌کند نشان دهد که قدرت سابق را دارد و می‌تواند دشمنانش را مورد حمله قرار دهد.
  
برگزیت و رادیکالیزه شدن انگلیس
حمله منچستر زمانی انجام شد که انگلیس از یک ماه گذشته روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کرده است وگسترش حملات تروریستی مقامات و مردم انگلیس را نسبت به عواقب خروج از اتحادیه افزایش داده است. واضح است که عضویت انگلیس در چارچوب ساختارهای اروپایی، امنیت این کشور را دوچندان و خروج از حوزه یورو و منزوی شدن، انگلیس را در مقابل حملات تروریستی آسیب‌پذیر خواهد کرد. برگزیت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی لندن با کشورهای اروپایی را کاهش خواهد داد و این مسئله بر ضریب امنیتی انگلیس تأثیر عمده‌ای خواهد داشت. به باور ناظران، مردم انگلیس تصور می‌کردند برگزیت برای آنها افزایش رفاه و امنیت را به ارمغان خواهد آورد اما افزایش حملات تروریستی که بخشی از آن ناشی از کاهش اطلاعات مربوط به عاملان و طرح‌های تروریستی است، خبر خوشی برای انگلیسی‌ها نیست و منزوی شدن این کشور می‌تواند هزینه‌های امنیتی را بالا ببرد. همچنین عدم دسترسی به پیمان مهاجرتی «شنگن» و پلیس اروپا «یوروپل» سبب تضعیف امنیت انگلیس خواهد شد و این کشور برای بالا بردن سطح تدابیر امنیتی خود چاره‌ای جز افزایش هزینه‌های امنیتی نخواهد داشت. ناکارآمدی پلیس انگلیس در حمله تروریستی منچستر که همزمان با افزایش تدابیر امنیتی رخ داد، ناتوانی و ضعف دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور را نشان داد.  حملات تروریستی انگلیس درست یک ماه پس از سفر ترزا می، نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی (به عنوان پدرخوانده تکفیری‌ها در جهان) انجام شد. انگلیس و امریکا که با حمایت از رژیم‌سعودی و گسترش همکاری‌های نظامی با عربستان، خاورمیانه را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند، به جای مقابله با سیاست‌های مخربانه حکام سعودی، آنها را برای افزایش درگیری‌ها در منطقه ترغیب می‌کنند و دود این جنگ فرقه‌گرایی به چشم خود غربی‌ها نیز خواهد رفت و غربی‌ها تاوان حمایت از تروریسم را خواهند پرداخت.  حملات انتحاری تروریست‌ها در کشورهای اروپایی تلنگر و زنگ خطری است برای مقامات این قاره تا در سیاست‌های حمایت از تروریسم در خاورمیانه تجدید‌نظر کنند، چراکه تروریسم به مرزهای منطقه محدود نشده و تهدیدات آن به سراسر جهان سرایت پیدا کرده است. شاید این حملات ذهن‌های خفته مقامات غربی را بیدار کند تا بخشی از آلام و دردهای مردم سوریه، عراق و یمن را درک کنند. مردمی که به خاطر سیاست‌های اشتباه غربی‌ها و همپیمانان منطقه‌ای آنها هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.
  
سخن آخر
حمله هولناک منچستر بار دیگر نشان داد که خطر تروریسم دیگر تنها به کشورهای اسلامی محدود نشده و خشکاندن ریشه این پدیده شوم که محصول مشترک جبهه عربی- غربی است، همکاری جهانی را می‌طلبد. وقوع حمله تروریستی منچستر در آستانه انتخابات پارلمانی 8 ژوئن نه فقط باعث افزایش نارضایتی مردم از عملکرد امنیتی دولت محافظه‌کار ترزا می‌خواهد شد، بلکه ممکن است به کاهش محبوبیت حزب محافظه‌کار منجر شود و همین مسئله سبب می‌شود تا آرای مردم انگلیس به سبد حزب رقیب کارگر که طبق نظرسنجی‌‌ها دوشادوش حزب محافظه‌کار پیش می‌رود، انتقال یابد. با پیروزی حزب کارگر در انتخابات پارلمانی، پس از برگزیت شکست دیگری را در کارنامه حزب محافظه‌کار ثبت خواهد کرد.

ارسال نظرات