یک متخصص ارتوبدی با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادی در پزشکی گفت: روش سلول درمانی برای درمان بیماری‌های ارتوپدی صد در صد قطعی نشده است و توصیه می‌کنیم افراد برای انجام این روش درمانی با متخصصینی که به صورت علمی تحقیقات کرده‌اند مشورت کنند.
کد خبر: ۸۸۶۵۰۱۱
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، مینا راجی، متخصص ارتوبدی با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادی در پزشکی اظهار کرد: علی‌رغم نتایج حاصل شده، روش سلول درمانی برای درمان بیماری‌های ارتوپدی صد در صد قطعی نشده است و توصیه می‌کنیم افراد برای انجام این روش درمانی با افراد آگاه که در مورد این قضیه به صورت علمی تحقیقات کردند مشورت کنند.

این متخصص ارتوبدی بیان کرد: سلول درمانی در درمان بیماری‌های ارتوبدی نه تنها در ایران بلکه در دنیا فازهای انسانی خود را با احتیاط طی می‌کند و بیشتر در فاز حیوانی است.

راجی، گفت: در حوزه پزشکی هر موضوعی که اساس و پایه علمی داشته باشد درست و در غیر اینصورت نادرست تلقی می‌شود و ممکن است برخی موافق و برخی دیگر مخالف این شیوه نوین درمانی باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین و شایعترین بیماری‌های ارتوبدی که ایجاد محدودیت در افراد می‌کند آرتروز است، گفت: قاعدتا دو گروه موافق و مخالف استفاده از سلول‌های بنیادی نباید نسبت به عقیده خودشان پافشاری یا جانبداری داشته باشند، چرا که مهم داشتن پایه علمی و استفاده در مراکز معتبر علمی است.

این متخصص ارتوبدی اذعان کرد: معمولا سلول درمانی جزء روش‌های بیولوژیک که بیمار را از طریق غیرجراحی مداوا می‌کند محسوب می شود که در حال حاضر در ارتباط با این روش درمانی جدید در سطح مراکز معتبر علمی دنیا همچون FDA فعالیت‌هایی در حال انجام است اما تحقیقات هنوز به نتیجه نهایی یا به عبارتی تولید محصول صد در صد نرسیده است.

راجی تأکید کرد: درباره استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران ارتوبدی مجاز نیستیم از این روش که هنوز معایب و محاسن آن صد در صد مشخص نیست به عنوان درمان قطعی استفاده کنیم و زمانی می‌توان به مردم پیشنهاد دارد که به نتیجه صد در صدی برسیم.

وی افزود: از طرفی ما نمی‌توانیم این شیوه درمانی را زیر سوال ببریم زیرا مکرراً مقالاتی از دانشگاه سراسر دنیا درباره آن به چاپ رسیده و به صورت بین المللی مطرح می‌شود و هنوز هم به صورت قطعی روی آن تحقیق می‌کنند و زمانی یک تلاش علمی به نتیجه قطعی می‌رسد که نتایج آن در مراکز علمی معتبر دنیا تایید شود یا خودمان به نتیجه قطعی رسیده باشیم.

این متخصص ارتوبدی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر پژوهشگران مراکز درمانی و دانشگاهی مخالف شیوه استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های ارتوبدی نیستند بلکه آنها نسبت به بیان دستاوردهای زودتر از موعد این روش مخالف هستند.


ارسال نظرات