عضو انجمن خرمای ایران در گفتگو با «بسیج»:

ادعای انجمن خرمای ایران: خرما کیلویی تا 10 هزار تومان است/ سیستم توزیع ضعیف است

اکبری گفت: شاید در دست مصرف کننده خرما تا 10 هزار تومان برسدافزایش قیمت این محصول از زمانی که از کشاورز خریداری می شود تا به دست مصرف کننده برسد طبیعی است اما خرما در حد قیمت 15 تا 20 هزار تومان کذب است.
کد خبر: ۸۸۶۵۰۲۷
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۴

اکبری، عضو انجمن خرمای ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به قیمت بازار خرمای در ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مصرف کننده در ماه ضیافت الهی گفت: امسال افزایش قیمتی در بازار خرمای مضافتی که بیشتر تولید بازار ایران است نداشته ایم.ما بر اساس همان قیمت ابتدای فصل بهار خرما را در بازار خرید و فروش می کنیم بسته به نوع و کیفیت خرما مضافتی در مناطق خرما خیز این محصول از کشاورز بین 5 تا 7 هزار تومان خریداری می شود.

وی با اشاره به قیمت خرمای صادراتی و اینکه این محصول با قیمت ارزان تر نسبت به داخل کشور به فروش می رسد، تصریح کرد: خرمای صادراتی ایرانی خوشبختانه قیمتش نسبت به خرمایی که در خود ایران مصرف می شود پاین تر است یعنی خرما با کیفیت پایین تری برای صادرات می رود.

اکبری در خصوص قیمت بالای خرما در برخی از بازارهای شهر تهران عنوان کرد: شاید در دست مصرف کننده خرما تا 10 هزار تومان برسد و این به علت هزینه هایی حمل و نقل خرما است افزایش قیمت این محصول از زمانی که از کشاورز خریداری می شود تا به بازار و دست مصرف کننده برسد طبیعی است اما خرما در حد قیمت 15 تا 20 هزار تومان کذب است.

این عضو انجمن خرمای ایران گفت: اگر جایی خرمایی در بازار تهران کیلویی 12 هزار تومان به فروش می رسد اجحاف است و باید کیلویی 10 هزار تومان باشد خرمایی که 10 هزار تومان به فروش می رسد خرمایی است که از بم 7 هزار تومان خریداری می شود و به علت ضعف در سیستم توزیع محصولات خرما سه دست می گردد تا به دست مصرف کننده برسد.

ادعای انجمن خرمای ایران: خرما کیلویی تا 10 هزار تومان است/سیستم توزیع ضعیف است

وی افزود: تاجر در بم از کشاورز خریداری می کند و محصولات به عمده فروش و عمده فروش به بنک دار تهران می فروشد و بنک دار هم به خرده فروش می رساند و هر صنف برای خود سودی قائل می شود که این هزینه به همراه هزینه حمل و نقل،بیمه کارگری، سردخانه و... به 10 هزار تومان می رسد.

اکبری در خصوص ممنوعیت ورود خرمای وارداتی خاطرنشان کرد: طبق قانون ورود خرما به کشور ممنوع است چون ما دومین تولیدکننده خرما در جهان هستیم و کمبودی از لحاظ مصرف نداریم و اگر وارداتی هست برای بازار های افغانستان و سایر کشورهای منطقه است و اینکه خمای وارداتی در بازار موجود باشد تاکنون جایی ندیده ام خرمای وارداتی با بازار داخلی قابل رقابت نیست و اگر کسی این کار را کرده باشد خلاف کرده چون وزارت کشاوزری مجوزی صادر نکرده است.

ارسال نظرات