کارشناس فرهنگی خبر داد:

سند2030با باورهای اخلاقی دین اسلام تناقض دارد

کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار بسیج، از شتاب‌زدگی در پذیرش سند 2030 با در نظر نگرفتن مبادی قانونی برای پذیرش معاهدات بین‌المللی خبر داد.
کد خبر: ۸۸۶۵۰۵۴
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ رضا جعفری در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: در سپتامبر 2015 (شهریور 94)، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار 2030 که 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد، جهت اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یکپارچه در سازمان ملل ارائه شد. ایران نیز از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد و پس از آن سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه‌ ریزی دفتر یونسکو در ایران با تشکیل 30 کارگروه تخصصی تدوین و آماده رونمایی در تاریخ 20 آذر 95 شد.

وی اظهار داشت: رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند، براین ‌اساس در بخش اهداف آموزشی، موضوع آموزش و یادگیری مادام‌العمر باکیفیت، ‌برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شد که ایران نیز متعهد به اجرای آن است.

جعفری گفت: مؤلفه‌های کلیدی در برنامه آموزش 2030 عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر.

وی تصریح کرد: در چارچوب عمل 2030 به واژه‌هایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است، که این مباحث از سوی برخی صاحب‌نظران و کارشناسان به ‌ویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد نقد است و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند دگرگونی‌های بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن می‌توان به حذف کلیشه‌های جنسی و ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی به‌ بهانه ترویج صلح و نبود خشونت اشاره کرد.

این کارشناس مسایل فرهنگی اجتماعی، با اشاره به تناقض‌های اخلاقی مفاد سند 2030 با باورها و تعالیم دین اسلام، گفت: اگر قرار باشد که در این جامعه قوانین حمایت از همجنس‌بازان تصویب و اجرا شود پس انقلاب برای چه بود؟ چرا باید از اهداف و آرمانهای انقلابی عدول کنیم.

وی ابزار داشت: شتاب‌زدگی در پذیرش سند 2030، در نظر نگرفتن مبادی قانونی برای پذیرش معاهدات بین‌المللی، نامحرم دانستن دستگاه‌های ذی‌ربط در هنگام متعهد شدن به اجرای این سند موضوع جالب و قابل‌ تأملی است؛ چرا که در حال حاضر اسناد بالادستی و چشم‌اندازهای تنظیم ‌شده در داخل کشور همچنان در انتظار اجرا و یا در پیچ ‌و خم اجرا هستند و در مواردی دولت‌های مختلف در اجرای آن کوتاهی و یا از انجام آن خودداری کرده‌اند.

جعفری با اشاره به اشکالات ساختاری موجود در سند 2030 گفت: هیچ کدام از دو مرجع مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی در روند امضای سند نبودند.

وی تصریح کرد: جامعه انقلابی کشور منتظر تصمیم دستگاههای اجرایی است که در صورت لزوم همانند دوره انقلاب سیلی محکمی را به دشمنان خواهند زد. جبهه انقلابی کشور تا آخرین قطره خون خود از آرمان های انقلاب و آرمانهای مدافعان حرم دفاع خواهند کرد.

ارسال نظرات