یادداشت میهمان/

خروج بازار مسکن از رکود با تامین سرمایه مسکن مصرفی

با توجه به رکود مسکن لازم است تا نگاهی دوباره به صنعت ساخت و ساز در کلان شهرها که طبیعتا بازاری پر رونق تر از باب عرضه و تقاضا در عرصه مسکن دارد، کنیم.
کد خبر: ۸۸۶۵۲۰۶
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴

خبرگزاری بسیج/ محمدرضا متانت

 با توجه به رکود مسکن در سال های اخیر و پایین آمدن قدرت خرید مردم اللخصوص شهروندانی که در شهرهای بزرگی همچون تهران ساکن هستند، لازم است تا نگاهی دوباره به صنعت ساخت و ساز در کلان شهرها که طبیعتا بازاری پر رونق تر از باب عرضه و تقاضا در عرصه مسکن دارد، کنیم.

بازار مسکن در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 با جذب سرمایه های ورودی به بازار مسکن، این بازار را به سوی لوکس سازی و تجاری سازی سوق داده است از دلایل مهم گرایش فعالان صنعت ساختمان و مسکن سازان به ساخت و ساز ها در عرصه ساختمان های لوکس و تجاری سازی می توان به سود 74 درصدی این نوع ساخت و سازها اشاره کرد.

اما حباب سودآوری این نوع ساخت و سازها برای مسکن سازان عمری کوتاه داشته و پس از مدت کوتاهی می ترکید، اکنون فعالان صنعت ساختمان پس از ساخت انبوه مسکن های لوکس در کلان شهرها با رکودی بی سابقه مواجه شده اند این رکود درپی دلایلی همچون رکود بازار مسکن، پایین آمدن قدرت خرید مسکن از سوی متقاضیان و اشباح بازار لوکس مسکن فروشی پدیدار شده است.

مسکن سازان در سال های اخیر با جذب سرمایه های موجود در بازارمسکن در جهت ساخت سازهایی لوکس با متقاضانی خاص، این سرمایه ها را در برج ها و امارت های لوکس شهری که با رکود تقاضا مواجه است مبحوس کرده و بازار ساخت مسکن هایی با متراژ هایی کم و اصطلاحا مصرفی را با کمبود سرمایه درگیر کرده اند، از این رو شهرها پر از خانه هایی لوکس ولی بدون متقاضی و خالی از سکنه شده است، در مقابل خانه های مصرفی (مسکن هایی با متراژ پایین) با تقاضای چندین برابری به نسبت مسکن های لوکس مواجه است، این درحالی است سرمایه های موجود صرف ساخت و سازهایی لوکس شده و بخش های تامین سرمایه در جهت ساخت و ساز های مصرفی با مشکلات جدی مواجه است.

لذا تغییر الگوی ساخت و ساز در بین ساختمان سازان می تواند یکی از مهمترین راهکارهای خارج شدن بازار مسکن از رکود و تضمین سودآوری فعالان صنعت ساختمان و ساختمان سازان باشد.

دولت با ابلاغ سیاست‌هایی در جهت حمایت ساختمان سازان و متقاضیان مسکن مصرفی به وزارت مسکن و شهرسازی، بانک مرکزی و همچنین ایجاد سازوکاری در راستای هزینه کرد صحیح و هدفمند منابع مالی و متناسب با تقاضا در ساخت مسکن های مصرفی می تواند ضمن مدیریت بازار رکودی مسکن، سهم دولت برای تامین خدمات زیربنایی مسکن را افزایش دهد.

اکنون با وجود مشکلات شدید در تامین سرمایه ساخت و ساز پیشنهاد میگردد بانک ها در جهت تامین سرمایه ساختمان سازان وارد میدان شده و تسهیلات ویژه ای را در جهت ساخت ساختمان های مصرفی تخصیص دهند، از دیگر راهکارهای موجود می توان به ساخت و سازهای مشارکتی توسط بانک ها با فعالان صنعت ساختمان اشاره کرد، البته پایین آوردن نرخ سود تسهیلات اعطایی به ساختمان سازان نیز می تواند راهگشا باشد .

برای جلوگیری از اشباح بازار مسکن و ساخت و سازها بامتراژهای پایین می توان، تسهیلاتی را هم برای متقاضیان در نظر گرفت تا با اعطای این تسهیلات تنور بازار مسکن های مصرفی را برای ساختمان سازان همیشه داغ بماند.

ارسال نظرات