نخستین مزرعه گل محمدی کهگیلویه و بویراحمد به بار نشست

نخستین گلستان "دیم" گل محمدی در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها بعد از یکسال از زمان کاشت، به بار نشست تا قبل از هر چیز نشانه استعداد این استان در پرورش گل محمدی باشد.
کد خبر: ۸۸۶۵۳۱۶
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
سال 1394 کاشت گل محمدی بعد از انجام برخی تحقیقات علمی، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و بلافاصله در منطقه دهنوی شهرستان بویراحمد در سطح مزرعه‌ای یک هکتاری این کار آغاز شد.

عملیات کاشت این گلستان گل محمدی با یک ایده جدید و مؤثر از سوی جعفر گوهرگانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای استفاده از عایق نایلون در منطقه طوقه و ریشه گیاه به منظور جلوگیری از تبخیر آب و رطوبت خاک همراه بود که با گل دادن این گیاهان در شرایط دیم و بعد از یکسال مشخص شد این ایده بسیار راهگشا و مفید بوده است.

گل محمدی در شرایط ایده‌آل محیطی بعد از سه سال گل می‌دهد و به مرحله اقتصادی می‌رسد اما گیاهان گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد یکساله گل دادند.

به گفته زواره آزادپور، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر سطح گلستان‌های گل محمدی در این استان به حدود 140 هکتار رسیده است و توسعه گلستان‌های دیم در دستور کار قرار دارد.

آزادپور اضافه کرد که بنا داریم در یک برنامه سه ساله، حدود 2 هزار هکتار گلستان گل محمدی ایجاد کنیم.

وی گفت که سال گذشته در مناطق دهنو و سروک در شهرستان بویراحمد نخستین گلستان‌های گل محمدی بنا شدند که بعد از گذشت یکسال و بدون یک قطره آبیاری به گل نشستند و این موضوع امیدواری بسیاری ایجاد کرده که این طرح بیش از گذشته موفق باشد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اسانس و عصاره گل محمدی را بسیار باارزش دانست و بیان کرد که کاشت گل محمدی توجیه اقتصادی قابل قبولی دارد و استقبال بسیار خوبی از توسعه این گلستان‌ها شده است.

ارسال نظرات