خبرهای داغ:
تجربیات تاریخی که نویسنده در این کتاب مورد بررسی قرار داده است عمدتاً بیانگر این است که دست‌آوردهای اساسی زنان، از طریق انقلاب‌های اجتماعی و شرکت زنان در آن‌ها میسر شده است.
کد خبر: ۸۸۶۵۵۰۰
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، بخش اول کتاب صفحاتی از تاریخ، زنان و انقلاب با انقلاب کوبا شروع می‌شود و ترجمه مقدمه ماری آلیس واترز بر کتاب زنان در کوبا: ساختن یک انقلاب در درون انقلاب، اثر ویلما اسپین، آسا دو لوس سانتوس و یولاندا فرر است که انتشارات پاث فایندر آن را در سال 1391 منتشر کرد و نشر طلایه پرسو ترجمه و نشر فارسی این کتاب را برعهده گرفت. در بخش اول کتاب، ماری- آلیس واترز منزلت اجتماعی زنان را از زاویه انقلاب کوبا بررسی می‌کند. او تأکید می‌کند که زنان از همان بدو انقلاب در صحنه بودند و پس از پیروزی هم در دفاع از انقلاب قدم به قدم دوشادوش مردان پیش رفتند و هم از طریق مشارکت در پیشبرد اهداف کل جامعه، ازجمله در عرصه سوادآموزی به دستاوردهای بزرگی نایل شدند.

نویسنده در بخش دوم کتاب که ترجمه مقدمه ماری- آلیس واتزر بر چاپ اسپانیایی کتاب آرایش مد و بهره‌کشی از زنان اثر جوزف هنسن، اولین رید و ماری آلیس واتزر است که انتشارات پاث فایندر آن را منتشر کرد و در سال 1381 توسط انتشارات گل‌آذین به فارسی ترجمه و منتشر شد، به مبحث بت‌وارگی کالا و بهره‌کشی سرمایه‌داران از زنان پرداخته و می‌نویسد: منابعی که بنگاه‌های اقتصادی برای تبلیغات تجاری و خلق انواع بازار ها به کار می‌گیرند نه تنها متعلق به گذشته نیست بلکه طی نیم‌قرن اخیر ابعاد آن به شکل نجومی افزایش یافته است و طبقه کارگر از این طریق با فشار به سمت "احساس نیاز" به خیلی چیزها هل داده می‌شود؛ از تلفن همراه گرفته تا آخرین مدل اتومبیل‌ها، شلوارهای پاره لی 500 دلاری، میزان رو به انفجاری از جراحی‌های "آرایشی"، کیف دستی‌های طراحی ویژه و لوازم آرایشی که قرار است نشان ندهند که لوازم آرایش استفاده شده است... تلویزیون و اینترنت نیز در ابعاد عظیمی باعث تشدید این تعدی فراگیر می‌شوند".

(در همین زمینه: معرفی کتاب؛ آرایش، مد و بهره‌کشی از زنان)

بخش سوم کتاب حاوی 2 مقدمه‌ای است که ماری- آلیس واترز بر ترجمه فارسی و اندونزیایی کتاب سیر تکامل زن اثر اولین رید نوشته است و در کتاب "صفحاتی از تاریخ: زنان و انقلاب" ناشر، آن را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده‌ است. در این بخش نویسنده، موقعیت زنان را طی تاریخ جوامع بشر مطرح می‌کند و به ریشه‌های تاریخی نابرابری و ستم‌کشیدگی زنان می‌پردازد و به این سؤال پاسخ می‌دهد که "چه شد که زنان به جنس دوم تبدیل شدند، او با استناد به تحقیقات علمی اولین رید می‌نویسد: برخلاف آن‌چه بسیاری مطرح کرده‌اند، جایگاه درجه دوم زنان به عنوان یک جنسیت ریشه‌اش نه دربیولوژی است و البته در ذات بشر. این پدیده فقط همین چند هزار سال پیش بود که در نقاط پیشرفته‌ اقتصادی جهان پا به عرصه وجود گذاشت و این مدت زمان، در عرصه تاریخ بشر، چیزی جز میکروثانیه نیست و این پدیده ماحصل مبارزه مردان علیه زنان نبود. بلکه در جریان برده‌های خونینی به‌وجود آمد که طی آن‌ها تعداد انگشت‌شماری از مردان توانستند قلمرو حاکمیت خود را بر سایر مردان تحمیل کنند و زنان به شکلی از مالکیت خصوصی تقلیل یافتند".

بخش چهارم، مروری است بر مبارزات اجتماعی برای رفع تبعیض از زنان در کشورهای صنعتی سرمایه‌داری و موضع‌گیری روندهای مخلف سیاسی در این باره طی 2 قرن گذشته. نویسنده همچنین تحولات جهانی را که راه‌گشای مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی بوده‌اند، از جمله مبارزات برخورداری زنان از حق رأی را مورد بررسی قرار داده است. ماری- آلیس واتزر تأکید می‌کند که: "تساوری قانونی که زنان پس از انقلاب روسیه شوروی به‌دست آوردند، موجب شرمساری عظیمی برای به اصطلاح دموکراسی‌های جهان شد. چون در آن کشورها زنان از حق رأی محروم بودند". نویسنده ادامه می‌دهد که آن‌موقع زنان هنوز در ایالات متحده حق رأی نداشتند و در تظاهراتی که در سال‌های 1917- 1918 در مقابل کاخ سفید در واشنگتن برگزار می‌شد، اغلب پرچم‌هایی حمل می‌شد که در آن‌ها حق رأی زنان در روسیه به رخ رییس‌جمهور آمریکا کشیده می‌شد.

به گزارش مهر خانه، باید توجه داشت که تجربیات تاریخی که نویسنده در این کتاب مورد بررسی قرار داده است عمدتاً بیانگر این است که دست‌آوردهای اساسی زنان، از طریق انقلاب‌های اجتماعی و شرکت زنان در آن‌ها میسر شده است.

کتاب "صفحاتی از تاریخ: زنان و انقلاب"، به قلم ماری- آلیس واترز توسط نشر طلایه پرسو در سال 1394 با قیمت 55000 ریال روانه بازار کتاب شد.
ارسال نظرات