خبرهای داغ:
استاد حوزه علمیه قم گفت: احادیث زیادی در خصوص اثر سوره ملک در رفع فشار قبر از مردگان از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده است.
کد خبر: ۸۸۶۵۵۸۷
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی شامگاه شنبه در مراسم سخنرانی در دفتر مرحوم آیت‌الله بروجردی با اشاره به خواص سوره ملک اظهار کرد: براساس روایات این سوره انسان را از فشار قبر نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: در روایت آمده است کسی که سوره ملک را در نماز عشا پیش از خواب بخواند، تا صبح در امان الهی است و روزی هم که وارد صحرای محشر می‌شود، خداوند به فرشتگان می‌گوید که مراقب این انسان باشید، خواص زیادی برای سوره ملک در روایات آمده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: البته نباید تنها به خواندن سوره ملک اکتفا کرد، اما صرف خواندن این سوره آثار زیادی دارد، در روایتی آمده است که اگر کسی سوره ملک را برای انسان مرده ای بخواند، ثواب خواندن این سوره به سرعت به روح آن فرد می‌رسد.

رفیعی با اشاره به انواع احادیث اظهار کرد: برخی از احادیث همچون حدیث غدیر متواتر است، اگر تعداد ناقلان یک حدیث زیاد باشد، آن حدیث دارای اعتبار است و احادیث زیادی در خصوص اثر سوره ملک در رفع فشار قبر از مردگان از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده است.

وی ادامه داد: اوصاف خداوند دو قسم صفات ثبوتی و صفات سلبی است، برخی چیزها همچون مرکب نبودن را از خداوند دور می‌کنیم که به آن‌ها صفات سلبی می‌گوییم، اما مواردی همچون عالم بودن و مالک بودن جزو صفات ثبوتی خداوند است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در سوره ملک بر روی دو صفت مالکیت و قدرت خداوند تاکید شده است، انسان اگر بداند تمام قدرت‌ها از خداوند است، دیگر دچار غرور نمی‌شود، انسانی که بداند همه چیز از آن خدا است، دیگر دچار وابستگی به مال نمی‌شود.

رفیعی با اشاره به سیره بزرگان دین اظهار کرد: آن‌ها دارای ویژگی‌هایی همچون تواضع بودند، همه باید بدانیم که در نهایت می‌میریم و نباید برای دنیایی که مالکیت آن برای خداوند است، دروغ بگوییم.

وی ادامه داد: امام علی(ع) به مالک اشتر در نامه ای نوشت اگر زمانی قدرت تو را گرفت، آنگاه به عظمت و قدرت خداوند نگاه کن و بدان که هیچ چیز نیستی.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: خطبه 109 نهج البلاغه به نام خطبه نورانی معروف است، این خطبه در بیان قدرت خداوند است، اگر کسی به مالکیت خداوند اعتقاد داشته باشد، دیگر ناامید نمی‌شود، اثر دیگر این اعتقاد عدم وابستگی است.

رفیعی با اشاره به اثرات اعتقاد به مالک بودن خداوند اظهار کرد: انسانی که این اعتقاد را داشته باشد، زود انفاق می‌کند، شجاع است و به خداوند توکل می‌کند. اثر دیگر اعتقاد به مالک بودن خداوند، انگیزه پیدا کردن برای عبادت است و آخرین اثر این اعتقاد، قطع امید از اسباب مادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تفاسیر متعددی برای قرآن کریم در بازار وجود دارد، اما باید مبلغین در هنگام تبلیغ به بیان منبری تفسیر قرآن کریم بپردازند و از بیان تفسیر به صورت تخصصی برای مردم خودداری کنند.

انتهای پیام/78004*40

ارسال نظرات