گزارشی از بی مهری مسئولان به روستائیان؛

مردم بسیاری از روستاهای میانه چشم ‌به‌راه تانکر آب هستند

موضوع بی آبی در 94 روستای میانه، موجب تشدید محرومیت و افزایش مهاجرت از روستاها به مناطق شهری شده است.
کد خبر: ۸۸۶۵۸۸۱
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اذربایجان شرقی، توجه به توسعه روستاها با توجه به جایگاه، اهمیت و نقش جامعه روستایی و مسائل و مشکلاتی که این جامعه با آن مواجه است و همچنین با توجه به شرایط کنونی کشور ضروری است.

چنانچه به اقتصاد کشاورزی، گردشگری، فرهنگ و هنر در روستاها توجه شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد توجه به ظرفیت های موجود در روستاها نقش بسیار زیادی در توسعه و رونق اقتصادی کشور بویژه در بخش گردشگری و تولید خواهد داشت.

ضروری است، ظرفیت های هر روستا با توجه به موقعیت جغرافیای و محیطی شناسایی شود و بسترهای تولید و توسعه روستا موازی با ظرفیت های موجود مورد توجه قرار گیرد و روستا از حالت رکود خارج و فعال شود تا در آنجا تولید و توسعه به شکل بهتری انجام شود و بسیاری از نیازها در داخل تامین شود.

برخی از روستاها که در گذشته مرکز و منبع اصلی تولید بود امروز به علل مختلف از جمله بیکاری و کم آبی در حال تخلیه شدن است و روستاییان برای رسیدن به شغل مناسب راهی شهرها می شوند و در شهر نیز جز شغل کاذب خبری از شغل واقعی نیست.

با وجود بیش از ۴۲ سد و جاری شدن بیش از یک سوم آب های سطحی آذربایجان شرقی در میانه و همچنین با وجود عدم اتمام فصل بهار، بسیاری از روستاهای میانه از داشتن آب آشامیدنی مناسب بی بهره هستند.

یکی از نمایندگان مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روستاهای میانه از مزیت خاصی برخوردار است، اظهار می دارد: یک سوم آب استان در شهرستان وجود داردولی روستاهای منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند!

فردین فرمند به وجود سدهای شهریار و آیدوغموش در منطقه اشاره می کند و می گوید: میلیاردها تومان پول برای ساخت این دو سد هزینه شده، اما به خاطر نبود سرمایه گذاری مناسب برای پایاب سدها از آن ها بطور صحیح استفاده نمی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان می کند: طی بارندگی های اخیر آب زیادی پشت سدها جمع شده و شاهد سرریز شدن آن ها هستیم به طوری که وفور آب، سبب شرجی شدن منطقه شده است.

وی می گوید: ۱۰۵ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری و بهره گیری از این ظرفیت نیاز است که متاسفانه این مبلغ تأمین نشده و آب پشت سدها در حال تبخیر شدن است.

انتظار همراهی مسولان با روستاییان میانه به ناچار به کارگری در شهرها تن می دهند و این در حالی است که آن ها می گویند زمین حاصلخیز داریم و فرزندانمان بی کار هستند و چنانچه آب کشاورزی به دستشان برسد، کشاورزی خواهند کرد.

در همین رابطه نماینده مردم میانه با اظهار گلایه از همراهی نکردن برخی مسئولان استان با روستاییان می گوید: متاسفانه آن ها ارتباط نزدیکی با روستاییان برقرار نمی کنند و روستاییان مورد بی مهری زیادی واقع شده اند.

فرمند با اشاره به ضرورت شناسایی و سرمایه گذاری روی ظرفیت های منطقه یادآور می شود: چند بار با چند تن از وزرای دولت این موضوع را مطرح کردم که شهر میانه و روستاهای اطراف آن بر خلاف دیگر شهرها، مولفه های مورد نیاز توسعه را داراست و ضروری است این منطقه موضوع مطالعه واقع شود و نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام هایی صورت بگیرد.

 

راه هایی که یک ماه و نیم بسته بود

وی به وضعیت راه های شهرستان و روستاهای اطراف اشاره می کند و می گوید: از ۴۲۲ روستای منطقه، ۱۲۴ روستا راه مناسب ندارند و ۱۱۰ روستا مسیر مالرو دارند و از جاده مناسب بی بهره هستند.

نماینده مردم میانه در مجلس می گوید: سال هاست که به ۱۲۴ روستای میانه یک دستگاه راه سازی نرفته تا حداقل مسیری مناسب را به اصطلاح تیغ زنی کند.

فرمند به مشکلات روستاییان ناشی از بارش برف سنگینی که آخر سال گذشته در منطقه رخ داد اشاره می کند و می گوید: راه های روستایی منطقه حدود یک ماه و نیم، بازگشایی نشد و این امر مشکلات فراوانی را برای روستاییان بوجود آورد.

وی با تاسف گفت: چگونه توسعه شهرستان میانه را می توان انتظار داشت در حالی که روستاهای آن فراموش شده است.

دسترسی نداشتن به خدمات پزشکی به علت نبود راه

عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به وضعیت بهداشتی روستاهای منطقه اشاره می کند و می گوید: نبود راه های مناسب روستایی، ارایه خدمات درمانی به مردم را با مشکل مواجه کرده است و وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی قول دادند که بالگردی برای حمل بیماران به منطقه اختصاص یابد اما تاکنون این وعده محقق نشده است.

فرمند تصریح می کند: دسترسی روستاییان به امکانات پزشکی و بهداشتی به سختی صورت می گیرد اما اگر وضعیت جاده ها بهبود یابد، مشکلات دسترسی روستاییان به خدمات بهداشت و درمانی تا حدودی مرتفع خواهد شد.

امید کوهی

ارسال نظرات
آخرین اخبار