خبرهای داغ:
طولانی‌ترین پل‌ها در کشورهای آسیایی به خصوص چین قرار دارند. چین حدود ۶۰ درصد از سیمان جهان را تولید و مصرف می‌کند. برای مقایسه، بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ مصرف سیمان چین بیشتر از کل مصرف سیمان آمریکا در قرن بیستم بوده است.
کد خبر: ۸۸۶۶۱۰۹
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، در سال‌های اخیر، چین مرزهای ساخت و ساز پل را با پل‌های رکوردشکن و فوق العاده‌ای که ساخته جابجا کرده است.
 
 
به طور مثال، طولانی‌ترین پل دنیا در استان جیانگ سوی چین، 164 کیلومتر طول دارد. از ده پل بلند دنیا، تن‌ها دو پل خارج از آسیا و در آمریکا قرار دارند. یکی از آن ها، پل دریاچه پونچاترین است که در سراسر دریاچه در جنوب شرقی لوئیزیانا کشیده شده است. این پل از دو پل موازی تشکیل شده که هریک 38 کیلومتر طول دارند. یکی از آن‌ها در سال 1956 و دیگری در سال 1969 تکمیل شده است. از آن زمان این پل لقب «طولانی‌ترین پل روی آب جهان» را دارد.
 
در سال 2011 وقتی چین پل جدید خلیح جیائوژو را ساخت و عنوان گینس پل دریاچه پونچاترین را تهدید کرد، گینس به سرعت دسته بندی جدیدی ایجاد کرد تا آمریکا را از شرمندگی نجات دهد. این پل دستاورد تاریخی برای مهندسین عمران به شمار می‌رود، نه تن‌ها به دلیل طول شگفت انگیزش بلکه به خاطر تکنیک‌های نوآورانه ساخت و سازی که در آن زمان به کار گرفته شد.
 
قبل از ساخت این پل، عمل استاندارد برای پل سازی استفاده از ستون‌های بتنی دایره‌ای یا مربعی توپر 24 اینچی یا کمتر بود. ولی در این پل برای اولین بار از ستون‌های بتنی پیش تنیده استوانه‌ای توخالی با قطر 54 اینچ استفاده شد که از حالت عادی بزرگتر و قوی‌تر بودند و در نتیجه تعداد کمتری استفاده می‌شد که هزینه را بسیار کاهش می‌داد. وقتی چنین پل تاریخی توسط پلی در کشور دیگر به چالش کشیده شد، طبیعی بود که مسئولین پل اذیت شوند؛
بنابراین شروع به تحقیق درمورد پل چینی کردند و بالاخره نقصی در آن یافتند. پل 2. 3 میلیارد دلاری چینی 41. 5 کیلومتر طول داشت یعنی حدود 3 کیلومتر بیشتر از پل آمریکایی، اما مسئولین آمریکایی استدلال کردند که مقداری از این طول در منحنی پل حساب شده و فاصله واقعی که این پل روی آب کشیده شده تن‌ها حدود 25 کیلومتر است. احتمالا پل پونچاترین عنوان خود را تا چند سال آینده حفظ خواهد کرد. تصاویری از هر دو پل را در این مطلب مشاهده می کنید.


ارسال نظرات
پر بیننده ها