خبرهای داغ:
عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران عنوان کرد:
عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به اینکه شما زیادی از کارگرانی داشتیم که در فروردین ماه امسال حتی ۱ روز هم کار نکرده اند گفت:رکود بخش ساختمان باعث بیکاری ۷۰ درصدی کارگران ساختمانی شده است.
کد خبر: ۸۸۶۶۱۳۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، هادی ساداتی، عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره میزان بیکاری کارگران ساختمانی گفت: همانطورکه رئیس جمهور اعلام کردند در بخش ساختمان رکود داریم. همین رکود باعث بیکاری حدود 70 درصدی کارگران ساختمانی شده است .

 وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی از جمله اقشار ضعیف در قشر کارگری هستند گفت: در صورتی که برای یک کارگر ساختمانی کار وجود داشته باشد، درآمد فعالیت 20 روزه این کارگر، روزانه حدود 40 تا50 هزار تومان است. این مبلغ برای اداره زندگی در شرایطی که خرج زندگی در یک خانوار 4نفره کارگری نزدیک به 3میلیون تومان است بسیار ناچیز است و در خوشبینانه ترین حالت کارگران ساختمانی مجبور هستند برای تأمین معاش خود به شغل دوم یا رانندگی رجوع کنند.

 ساداتی درباره اشتغال اتباع خارجی گفت:درحال‌حاضر بسیاری از کارفرمایان ما تمایل دارند با اتباع خارجی همکاری کنند؛ چراکه نیروی کار ارزان‌تر است و کارگر اتباع خارجی بیش از توان خود فعالیت می‌کند. در حوادث ناشی از کار هیچ‌کس پاسخ‌گوی نیازهای کارگران اتباع خارجی نیست. ما نمی‌گوییم اتباع بیگانه فعالیت نکنند، اما معتقد هستیم تمام قوانینی که برای کارگران ایرانی است، باید برای کارگر اتباع خارجی هم وجود داشته باشد و درشرایطی که نیازمند کارگر متخصص هستیم باید از نیروی کار خارجی استفاده کنیم نه اینکه در حال حاضر حدود 1میلیون کارگر ایرانی بیکار داریم ازکارگر خارجی بهره مند شویم.

ساداتی افزود:نزدیک به 3میلیون کارگران اتباع بیگانه در کشور فعالیت دارند. بسیاری از کارگران اتباع خارجی آزادانه فعالیت می کنند دور میادین می ایستند و کار می کنند و هیچ کس هم نظارتی بر فعالیت آنها ندارد.

 عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل کارگران ساختمانی بحث بیکاری است که تقریباً در بیشتر زمان بیکار هستند و نمی‌توانند از پس معاش خود برآیند، گفت: مشکل دیگر بحث بیمه کارگران ساختمانی است که با قول مساعد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شد کارگران ساختمانی متقاضی بیمه در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کردند تا مشکلات آنان حل و فصل شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مازندران درباره توضیح سامانه ثبت نام وزارت کار گفت: این زمان تا 15 اردیبهشت ماه امسال تمدید شد که متقاضیان هرچه سریع‌تر باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و پس از انجام ثبت‌نام و تأیید افراد واجد شرایط نسبت به معرفی کارگران به سازمان تأمین اجتماعی اقدام می‌شود.

ساداتی با اعلام اینکه مسائل حقوقی از بحث بیکاری جدا است، اظهار کرد: در حال حاضر توقف شغل را داریم که اگر کارگران کار نکنند از تأمین رزق و معاش خود بازمی‌مانند. در سال 94 یک کارگر ساختمانی اگر در طول ماه حدود پنج روز بیکار بود امسال به‌دلیل رکود شدید کارگری را داریم که در فروردین حتی یک روز هم کار نکرده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها