خبرهای داغ:
استاد حوزه علمیه قم گفت: تبلیغات علیه حج کار ناشایستی است، حج تمتع بر انسان مستطیع واجب است و چنین انسانی اجازه ندارد که به حج نرود.
کد خبر: ۸۸۶۶۱۷۹
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
تبلیغات علیه حج کار ناشایستی است/ مسلمان مستطیع اجازه حج نرفتن ندارد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی شامگاه یکشنبه در جلسه سخنرانی در دفتر مرحوم آیت‌الله بروجردی با اشاره به صفات خداوند اظهار کرد: تفکر در این صفات اثرات فراوانی برای انسان دارد و اندیشیدن به قدرت و مالکیت خداوند موجب تواضع در انسان می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از سوره‌های قرآن که بیشتر کوچک هستند، به صورت یک جا نازل شده است، اهمیت مرگ بیشتر از حیات است و مردم به زندگی بیشتر از مرگ باور دارند، چون انسان مرگ را زودتر فراموش می‌کند، خداوند مرگ را در آیات قرآن پیش از حیات بیان کرده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: براساس آیات قرآن، مرگ نابودی نیست، بلکه انتقال از یک جهان به جهان دیگر است و خداوند هم مرگ و هم حیات را آفرید.

رفیعی با اشاره به داستان آفرینش انسان اظهار کرد: در آن داستان فرشتگان با خلقت انسان مخالفت کردند، اما خداوند گفت که باید انسان خلق شود تا ببینیم چه کسی عمل خوب انجام می‌دهد، خداوند از انسان به دنبال عمل احسن است.

وی ادامه داد: عملی که فقط برای خداوند باشد، عمل احسن است و این عمل را بیشتر ائمه معصومین(ع) و صالحین انجام می‌دهند، خداوند اگر اعمال ما را قبول نکند، کثرت عمل به درد نمی‌خورد، بهترین عمل براساس روایات، عملی است که فقط برای خداوند باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از عواملی که موجب عدم قبولی اعمال می‌شود، شرط اعتقادی است، انسان اگر خداوند را قبول نداشته باشد، اعمال او قبول نمی‌شود، در قرآن آمده است که اگر کسی بدون تسلیم نسبت به خداوند کاری انجام بدهد، کار او توسط خدا پذیرفته نمی‌شود.

رفیعی با اشاره به اجر انسان موحد اظهار کرد: اگر یک فرد معتقد به خداوند کار خوبی انجام بدهد، خدا به او اجر زیادی می‌دهد، کاری که برای خداوند باشد، ارزش زیادی دارد و این کار می‌ماند. اگر کسی کارهای زیادی انجام بدهد، اما نماز نخواند، اعمال او توسط خداوند قبول نمی‌شود.

وی ادامه داد: تبلیغات علیه حج کار ناشایستی است و در طول تاریخ حکومت‌های ظالم در سرکار بودند، اما ائمه معصومین(ع) بدون توجه به این حکومت‌ها به حج رفتند، حج تمتع بر انسان مستطیع واجب است و چنین انسانی اجازه ندارد که به حج نرود. انسانی که با وجود مستطیع شدن به حج نرود، در هنگام مرگ یهودی یا نصرانی می‌میرد، همچنین آیات زیادی را در قرآن کریم در خصوص زکات داریم و اهمیت این فریضه بیشتر از خمس است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از شرایط قبولی اعمال این است که انسان با مال حرام کاری را انجام ندهد، نباید نسبت به حق الناس و مال حرام بی توجهی کنیم.

رفیعی با اشاره به ضرورت احترام نسبت به والدین اظهار کرد: فردی که نسبت به پدر و مادر خود با خشم نگاه کند، خداوند این نماز را از او نمی‌پذیرد، یک عمل مقبول دارای شرایط اعتقادی، عبادی، اقتصادی، خانوادگی و اخلاقی است، خداوند از مومن عملش را قبول نمی‌کند، اگر نسبت به برادر مومن خود سوء ظن داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شروع سوره ملک با دو صفت مالک و قادر بودن خداوند است و در آیه سوم این سوره به آفرینش آسمان‌ها و زمین پرداخته شده، خداوند در قرآن بارها به هفت آسمان اشاره کرده است.

ارسال نظرات