خبرهای داغ:
جایگاه متزلزل در هئیت رئیسه؛

زیاده‌خواهی کار دست اصلاح‌طلبان داد

فراکسیون امید با زیاده‌خواهی که حاکی از توهم بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ است، اینک دلواپس از دست دادن جایگاه خود در هئیت رئیسه مجلس دهم است.
کد خبر: ۸۸۶۶۲۴۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای سال دوم چهارشنبه  ۱۰ خرداد ماه ۹۶ برگزار می‌شود اما اصلاح‌طلبان با ترس و نگرانی شدیدی وارد لابی‌گری برای جای دادن گزینه‌های خود در هیئت رئیسه مجلس شده‌اند. برخی از اخباری که از رسانه‌های اردوگاه اصلاحات به گوش می‌رسد حاکی از آن است که زیاده‌خواهی این جریان برای خارج کردن فراکسیون‌های دیگر از حوزه مدیریت در مجلس سبب تنها ماندن این جریان در مجلس شده است و با توجه به اینکه در مجلس دهم اکثریت مطلقی وجود ندارد و جریان‌های سیاسی با تعامل با یکدیگر بایستی به اکثریت ائتلافی دست یابند، این زیاده خواهی باعث تنها شدن فراکسیون امید شده و ضریب شکست آن را بالا برده است. بویژه اینکه گفته می‌شود گزینه این جناح برای کسب نائب رئیسی دوم درحال خارج شدن از هئیت رئیسه است.

دلواپسی که در سخنان نمایندگان امید آشکار است

ماجرا از آنجا آغاز شد که اصلاح‌طلبان بدون در نظر گرفتن فراکسیون‌های دیگر خواستار تقویت حضورشان در هئیت رئیسه مجلس شدند و حتی تعامل فراکسیون مستقل با فراکسیون اصولگرایان را قدغن کردند. این تعیین و تکلیف اصلاح‌طلبان خارج از واقعیت وزن سیاسی آنان در مجلس در ادامه کار دستشان داد.

در همین رابطه، بهرام پارسا سخنگوی فراکسیون امید گفت: «جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته، تشکیل شد و انتظار این بود که در این ترکیب تغییر ایجاد و جایگاه فراکسیون امید در هیئت رئیسه تقویت شود.»

وی افزود:‌ «ما راه گفت‌وگو و تعامل با سایر نمایندگان لیست امید را نبسته‌ایم و قرار است با این نمایندگان تحت عنوان مستقلین مذاکراتی صورت گیرد. اما اگر این توافق حاصل نشود و آنها بخواهند با اصولگرایان تعامل کنند در این صورت فراکسیون امید لیست مستقلی از کاندیدای ریاست و سایر ارکان هیئت رئیسه را ارائه خواهد کرد.»

فراکسیون امید در حالی به حالت تهدیدگونه‌ای بیان می‌کند که لیست مستقل ارائه می‌دهد که به خوبی می‌داند که در مجلس دهم هیچ کدام از سه فراکسیون اکثریت مطلق نیستند و تنها ماندن یک فراکسیون به معنای عدم تحقق پیروزی و بعضا به معنای شکست آن است.

زیاده خواهی متوهمانه اصلاح‌طلبان در مجلس به حدی بوده است که پروانه سلحشوری نماینده فراکسیون امید درباره آن می‌گوید:‌« متأسفانه بازی جدیدی شروع شد و وانمود کردند ما سهم‌خواهی می‌کنیم و گفته‌ایم ١٢ کرسی را می‌خواهیم. اصولگرایان نمی‌توانند شروع این بازی را کتمان کنند. آنها بودند که از ابتدا بر طبل جدایی کوبیدند و حالا تلاش دارند با برخی مواضع‌، توپ را در زمین ما بیندازند.»

نگرانی اصلاح‌طلبان تقویت شد

روزنامه اصلاح‌طلب شرق روز گذشته گزارش داد که اخیرا نیز نشست مشترکی میان فراکسیون مستقلان ولایی و فراکسیون اصولگرایی برگزار شد. در آن نشست یکی از اعضای فراکسیون امید به‌عنوان مستمع حاضر شده بود. برخی اصولگرایان می‌گویند این نشست رسمی نبوده و صرفا جلسه‌ای برای رایزنی مقدماتی است.

با این حال جمع بندی‌ها نشان داد که این دو فراکسیون برای ارائه فهرست مشترک ٦-٦ به توافق رسیده‌اند. «امیدی»‌ها تأکید دارند که اگر مواضع فراکسیون نزدیک به لاریجانی همین باشد، آنها نیز به جای توافق بر هیئت رئیسه موجود، دست به کار شده و فهرستی تازه رو خواهند کرد.

این درحالی است که کاظم جلالی، از جمله نزدیکان لاریجانی در مجلس بیان داشت: «ادعای کذب تلاش برای حذف مطهری از هیئت‌رئیسه، نشان از ترویج دروغ بین سیاسیون است. امیدواریم با تلاش‌ها و مذاکرات هر سه فراکسیون به یک مدل تفاهمی دست یابند؛ بنابراین فضاسازی‌ها باید در جهت ایجاد یک تفاهم باشد»

در حال حاضر اصلاح‌طلبان تعامل را با نوعی زیاده خواهی و تهدید فراکسیون‌های مقابل به پیش برده‌اند وهمواره بیان می‌کنند که اگر مطالبه آنها تحقق نیابد لیست ۱۲ نفره جداگانه‌ای می‌دهند درحالی که ادعا می‌کنند اصلا پی سهم‌خواهی نبوده‌اند.

معمای مرموز دخالت وزراء دولت در انتخاب هیئت رئیسه مجلس

درحالی رسانه‌های اصلاح‌طلب سعی دارند این موضوع را تبانی از سوی جناح رقیب قلمداد کنند که برخی از اصلاح‌طلبان با کشیدن پای وزرای دولت بخش اعظمی به طور تلویحی اعلام کرده‌اند که دولت در این زمینه دخیل است. در همین باب، محمود صادقی نماینده جنجالی اصلاح‌طلبان در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ «اگر برخی از وزراء دوباره در انتخابات هئیت رئیسه مداخله کنند، سکوت نخواهم کرد.»

روزنامه شرق نیز در این باره نوشت: «درهمین‌حال، نمایندگان فهرست امید از رفت‌وآمد برخی وزیران نزدیک به حزب «اعتدال و توسعه» گله دارند و آن را در بروز یکباره سناریوی چرخش «مستقلان ولایی» به سمت جبهه پایداری‌ها بی‌تأثیر نمی‌دانند.»

اما باید این سئوال را مطرح کرد که چرا دولت در کار چینش هئیت رئیسه مجلس آنهم به گونه‌ای دخالت می‌کند که اصلاح‌طلبان آنرا بر ضد منافع خود می‌دانند و سئوال اساسی این است که این موضوع با حذف علی مطهری از هئیت رئیسه ارتباطی دارد. به هر جهت هر چند رسانه‌های اصلاح‌طلب سعی کردند این وجهه از حواشی انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم را پنهان کنند و آنرا به رقیب نسبت دهند اما آنقدر این مسئله پررنگ است که برخی از نمایندگان نتوانستند از افشای آن پرهیز کنند.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار