سید مهدی موسوی نژاد گفت: متاسفانه در برخی بانک ها نظام ربوی حاکم شده است از اینرو وضعیت بانکی به حدی است که از منابع مالی خالی شده است و امکان تخصیص منابع هم وجود ندارد
کد خبر: ۸۸۶۶۲۸۱
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۶

سید مهدی موسوی نژاد نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: اقتصاد ضعیفی در کشورمان حاکم شده است این در حالی است که بانک ها با کمبود منابع مواجه شده و نظام ربوی در کشورمان رشد پیدا کرده است.

 وی با بیان اینکه بانک ها در جهت  جذب منابع مالی بانکی، امورات قرض الحسنه و تولید با مشکل جدی مواجه می شوند افزود: با عنایت به اهمیت جایگاه سیستم بانکی به عنوان اولین حلقه اتصال مشتریان با یکی از مهمترین ارکان نظام اقتصادی کشور، از اینرو منابع مالی از جایگاه حساسی برخوردار است که نشان دهنده جایگاه حائز اهمیت نقش پولی و مالی در سیستم بانکی می‌باشد.

وی در ادامه بیان داشت: نقش آفرینی مناسب سیستم بانکی در فرایند خدمات رسانی به مردم، ضامن تحقق اهداف شبکه بانکی بود. شبکه بانکی به عنوان بازوی توانمند دولت در اعمال سیاست‌های پولی، مسوولیت تنظیم جریان نقدینگی و تامین سرمایه لازم در اقتصاد ملی را عهده دار می‌باشد و گردش منابع مالی جامعه را در جهت تحقق اهداف دولت و برنامه های توسعه اقتصادی کشور سامان دهی می‌کند.

موسوی نژاد خاطر نشان کرد: برقراری تعادل اقتصاد در راستای اهداف دولت‌ها، از مهم ترین تکالیف و اهداف نظام بانکی به شمار می‌آید؛ رقابت بین بانکی کاهش پیدا کرده است و وضعیت مساعدی در حوزه بانکی دیده نمی‌شود لذا جذب  منابع مالی و پرداخت در موعدد مقرر به سپرده گذاران از موقعیت خوبی برخوردار نیست.

نماینده سابق مجلس مطرح کرد: رکود اقتصادی شدیدی وجود دارد نبود رونق اقتصادی،  نبود منابع مالی عدم موفقیت بانک ها در رسیدن به اهداف موجب شده است که وضعیت ورشکستگی برای بانک ها بوجود آید.

وی گفت: متاسفانه در برخی بانک ها نظام ربوی حاکم شده است  از اینرو وضعیت بانکی به حدی است که از منابع مالی خالی شده است و امکان تخصیص منابع هم وجود ندارد در حقیقت می‌توان سیستم بانکی را نوعی فرار رو به جلو مدنظر قرار داد.

موسوی نژاد گفت: بانک های کنونی یکی از عوامل اصلی در وضعیت اقتصادی به شمار می‌رود این در حالی است که ورشکستگی بانک ها را  پیش بینی کرده بودیم بانک مرکزی در جهت جلوگیری از وضعیت ورشکستگی و وضعیت بد حاکم بر بانک ها اقدامات اساسی را انجام دهد. وضعیت نامساعد موجب شده است که بانک های ضعیف را ادغام کنند.

وی در خاتمه افزود: آنچه مهم است که اموال مردم مصون بماند و دچار خطر نشود با توجه به اینکه برخی شهرستان ها ، سپرده گذاران و موسسات مالی که از مجوز هم برخوردارند ولی با تجمیع در بانک مرکزی و مراکز ذیصلاح به تداوم فعالیت می‌پردازند؛ این در حالی است که با تحصن و تجمعات سپرده گذاران مواجه هستیم، وضعیت نامناسب و ادغام سیستم بانکی را قبل از انتخابات هم پیش بینی می‌کردیم  متاسفانه وضعیت اقتصادی کشورمان به گونه ای است که بانک ها امکان ادامه مسیر را نخواهند داشت  لذا در اینجا سوال مطرح می‌شود که با ادغام بانک های کوچک می‌توان مشکلات کنونی را رفع کرد که همه این موارد نیاز به تامل و بررسی بیشتری دارد.

ارسال نظرات