آیت‌الله حائری با بیان اینکه در اقتصادمان اسم ربا را نیاوردیم اما خود ربا را آوردیم گفت: مسئله ربا در بانکداری کشور با بازی با الفاظ و مطرح کردن اسم مضاربه و ... حل نمی‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۶۳۳۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محی‌الدین شیرازی ،امام جمعه سابق شیراز،  در طی سخنانی که شب گذشته در دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» داشت با بیان اینکه  علوم انسانی، سرتا سر بیان‌کننده حلال و حرام است گفت: شخصی که در علوم انسانی اظهار نظر می‌کند به جای خدا نشسته است؛ بنابراین اینکه صاحب‌نظران بانکداری به آیت الله جوادی می‌گویند همانگونه که ما در فقه اظهار نظر نمی‌کنیم شما هم در بانکداری دخالت نکنید اشتباه است چرا که که علم اقتصاد جزء علوم انسانی است که تعیین‌کننده باید و نبایدها است.

آیت‌الله حائری با بیان اینکه در اقتصادمان اسم ربا را نیاوردیم اما خود ربا را آوردیم گفت: مسئله ربا در نظام بانکداری کشور  با بازی با الفاظ و مطرح کردن اسم مضاربه و ... حل نمی‌شود و در نشستهایی که با بزرگان کشور دارم متوجه شدم آنها نیز هرگز فکر نمی‌کنند مسئله ربا در بانکها حل شده است.

وی علت گرفتار شدن در موانعی چون ربا را عدم اثبات علمی احکام الهی برای جهانیان دانست و افزود: حلال و حرام اسلام دلایل علمی دارد و می‌توانیم آن را برای جهانیان اثبات کنیم.

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه نویسنده اروپایی، موریس مترلینگ، با دلایل ریاضی اثبات می‌کند که ربا غیر علمی است و ضد علم است گفت:‌ ربا به جهت اینکه عملی نیست، از علمی نیز مردود است.

وی در توضیح نظر مترلینگ با بیان اینکه برای سود یک گرم طلا در طی 2000 سال با در نظر گرفتن سود سالیانه 0/5 به عدد غیر قابل تصور 10 به توان 33 هزار تن طلا می‌رسیم گفت:‌پرداخت این مقدار سود غیر قابل تحقق است بنابراین مسأله‌ای که آخرش غیر قابل تحقق باشد ابتدای آن نیز غیر علمی است.

آیت الله حائری در خصوص نحوه محاسبه این عدد گفت:‌اگر ضریب رشد سود طلا را محاسبه کنیم به عدد 1.05 در پایان هر سال خواهیم رسید چرا که با در نظر گرفتن سود 5 درصدی در پایان سال سرمایه حاصل از یک گرم طلا، 1/05 گرم طلا خواهد بود و این عدد در مقایسه با سرمایه اولیه که همان یک گرم است ضریب رشد سرمایه 1.05را به دست خواهد آمد. حال اگر 1/05 را در طی 2000 سال در نظر بگیریم به عدد  10 به توان 42  گرم طلا خواهیم رسید که همان 10 به توان 33 هزار تن طلا مذکور خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حالی سود یگ گرم طلا این مقدار می‌شود که کل طلای موجود در کره زمین نسبت به این مقدار بسیار ناچیز است گفت: اگر کره زمین طلا شود و به اندازه جمعیت کره زمین به هر کدام 30 هزار کره زمین از طلا بدهند؛ یعنی  7میلیارد کره زمین از طلا می‌خواهد.

آیت‌الله حائری شیرزایی با بیان اینکه تحقق چنین موضوعی در خارج غیر قابل وقوع است و شدنی نیست گفت:‌ چون آخرش تحقق‌ناپذیر است ابتدای آن علمی نیست؛ بنابراین مسئله ربا به لحاظ عملی نیز از وجاهت برخوردار نیست.

ارسال نظرات