گرچه حسن روحانی بارها اعلام کرده است دست کاسبان تحریم در دولت یازدهم کوتاه شده است اما ظاهرا دیدار مدیران نفتی دولتی با دلالان مشهور اسلحه و نفت مانند گذشته در دبی ادامه دارد.
کد خبر: ۸۸۶۶۳۴۳
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مدتی است که دبی پایتخت اقتصادی و تجاری امارات متحده عربی مامنی برای حضور دلالان است که مدیران بخش های مختلف از جمله مدیران نفتی حتی پس از امضای توافق برجام برای دیدار با این دلالان به دبی سفر می‌کنند.

 

گزارش خبرنگار فارس حاکی است یکی از مراکزی که می توان به راحتی به این دلالان دسترسی داشت لابی لابی هتل «الحیات ریجنسی» دبی است که محل تردد برخی از دلالان نفتی است که سابقه خرید و فروش سلاح را نیز در پرونده خود دارند.

 

یکی از این دلالان شناخته شده، مهرداد انصاری شیرازی مشهور به همایون است که به تازگی حوزه فعالیت خود را به کشور چین گسترش داده و تردد های پیاپی به دبی و استقرار درهتل حیات ریجنسی روزانه با چند نفر از مدیران نفتی ملاقات می کند.

 

بر اساس این گزارش ظاهرا هماهنگ کننده ارشد این جلسات شخصی است با اسم مستعار «مجتبایی» که پیش از این در یکی از دستگاه‌های نظارتی فعالیت می‌کرده و از این نهاد بازنشسته شده است.

 

در آخرین حضور انصاری در این هتل مدیرعامل یکی از شرکت‌های مهم دولتی بالادست صنعت نفت با همایون انصاری دیدار کرده است که وی به این مدیر نفتی پیشنهاد فعالیت چند شرکت صوری چینی را در صنعت نفت ایران همراه با مبالغی پیشنهاد می‌کند.

 

این گزارش حاکی است مهرداد(همایون) انصاری یکی از دلالان مشهور اسلحه بوده است که سابقه بازداشت در رابطه با یکی از معاملات اسلحه را نیز در کارنامه دارد.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود از سال 65 به این بازداشت اشاره کرده و درباره آن نوشته است:« آقای میر عماد دادستان تهران اطلاع داد که رد پای [همایون] انصاری [شیرازی] متهم را در منزل [مصطفی] کفاش زاده پیدا کرده اند . آقای [محمد علی] انصاری از بیت [امام ] آمد و از رفتن ماموران به خانه یکی از خدمتگزاران بیت شکوه کرد و گفت انصاری [شیرازی] را در منزل یکی از آنها گرفته اند.»

 

ظاهرا وی به اخذ رشوه از کمپانی نوریکو در خرید توپ‌های اتریشی 155 متهم شده است.

 

ردپای همایون انصاری که مانند بسیاری از دلالان نفتی و غیر نفتی ایرانی در امارات زندگی می کند در بسیاری از معاملات و قراردادهای شبهه‌ناک و محل بحث دیگر هم دیده می‌شود.

 

روزنامه کیهان در 19 شهریور 87 با افشای سفر مدیرعامل شرکت کرسنت به تهران برای احیای قرارداد خرید گاز این شرکت از ایران و نقش وزیر کشور وقت در مذاکره با وی نوشت:« رابط اصلی در این ماجرا شخصی بنام «همایون انصاری شیرازی» است که مدت‌ها ساکن لندن بود و اکنون به امارات نقل مکان کرده است. این شخص به زد و بند، فساد مالی و فعالیت های سیاسی علیه ایران اسلامی معروف است.»

 

ماجرای انصاری شیرازی به همین‌جا ختم نمی‌شود. بعضی مدیران نفتی می‌گویند وی نفوذ بی‌نظیری در معاملات خارجی نفتی ایران دارد و در اغلب معاملات نفتی ایران از خرید دکل گرفته تا قراردادهای توسعه میادین یا صادرات گاز می توان نشانی از او یافت.

 

همایون انصاری سابقه پرونده سازی برای یکی از مسئولین قضایی را در کشور فرانسه در راستای منافع کشور بیگانه در پرونده خود دارد.

ارسال نظرات