مبازره با بیماری دامی تب برفکی در 2 مرحله انجام خواهد شد که مرحله نخست آن از سوم خرداد در این استان آغاز و طی 30 روز کاری به پایان خواهد رسید.
کد خبر: ۸۸۶۶۳۵۱
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مرحله نخست واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی در این استان توسط 29 اکیپ دامپزشکی آغاز شد، دامداران همکاری کنند.

محمد رشید کرمی افزود: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دام است که در صورت وقوع و اپیدمی، خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می‎‎سازد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: دامپزشکان همزمان با واکسیناسیون دام‌ها؛ آموزش ‌راه‌های پیشگیری از بیماری تب برفکی، مراقبت، پایش، نمونه برداری و ضد عفونی محوطه محل نگهداری دام‌های سبک و سنگین را نیز برای دامداران و کشاورزان در دامداری و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی و سنتی انجام می دادند.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مبازره با بیماری دامی تب برفکی در 2 مرحله انجام خواهد شد که مرحله نخست آن از سوم خرداد در این استان آغاز و طی 30 روز کاری به پایان خواهد رسید.

کرمی تاکید کرد: پیش بینی می شود در این مرحله 60 هزار راس دام سنگین گاو و گوساله در گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی علیه این بیماری واکسینه شود.

وی با بیان اینکه واکیسنایون دام های سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی رایگان است، اظهار کرد: این طرح توسط 14 اکیپ دولتی و 15 اکیپ از بخش خصوصی انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مرحله دوم واکسیناسیون دام های سنگین علیه این بیماری دامی مهر ماه سالجاری خواهد بود.

گفتنی است، این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.

بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری هاست.

ارسال نظرات