کد خبر: ۸۸۶۶۳۵۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش استان زنجان گفت: طی سال تحصیلی جاری هدایت تحصیلی دانش‌آموزان آگاهانه و آزادانه و بر اساس ظرفیت رشته‌ها خواهد بود.

حمید بهبودی افزود: هدایت تحصیلی امسال رویکرد آگاهانه و آزادانه دارد.

وی با اشاره به اینکه مقام عالی وزارت نیز بر موضوع رویکرد انتخاب آگاهانه تاکید دارد، تصریح کرد: در این رویکرد اطلاعات به دانش‌آموزان ارائه می‌شود تا این افراد با آگاهی لازم و رغبت خود اقدام به انتخاب رشته کنند.

رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش نیز ظرفیت لازم را برای ورود دانش‌آموزان به رشته‌های مورد علاقه آنان فراهم می‌کند.

بهبودی با اشاره به تفاوت انتخاب رشته سال‌جاری نسبت به سال گذشته اضافه کرد: در تیرماه سال‌‌جاری دو فرم هدایت تحصیلی به دانش‌آموزان تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه فرم شماره 6 جنبه توصیه‌ای و خودشناسی برای دانش‌آموزان دارد، عنوان کرد: در این فرم نظرات دانش‌آموز، معلمان، والدین، آزمون‌ها، عملکرد تحصیلی دانش‌آموز در طول سال تحصیلی و نظر مشاوره در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این فرم 100 امتیازی است، عنوان کرد: در این فرم اولویت 12 گانه انتخاب رشته جنبه توصیه‌ای دارد.

بهبودی با اشاره به اینکه برای ورود به رشته‌ها در دروس تخصصی کف نمره لحاظ شده است به عنوان مثال دانش آموز برای حضور در رشته ریاضی باید در درس ریاضی معدل نمره پایانی و کتبی هفتم، هشتم و نهم باید 14 و میانگین و معدل علوم تجربی 13 باشد، گفت: برعکس در رشته علوم تجربی داشتن نمره 14 در رشته علوم تجربی و نمره ریاضی 13 الزامی است.

وی با بیان اینکه در این فرآیند پیش‌‌بینی شده که اگر دانش‌آموز کف نمره را نیاورد برایش فرم هدایت تحصیلی صادر نمی‌شود، افزود: اما در شهریور می‌تواند امتحان تعیین رشته بدهد.

رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان فرم شماره 7 را اولویت ثبت‌نام دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه معرفی کرده و ادامه داد: براساس این فرم، اولویت ثبت‌نام براساس عملکرد تحصیلی و کسب امتیاز الف، ب، ج و د خواهد بود.

بهبودی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان دارای نمرات بالا در اولویت نخست ثبت‌نام قرار دارند، اضافه کرد: سعی خواهد شد برای سایر اولویت‌ها فضای لازم برای ثبت‌نام فراهم شود.

وی با بیان اینکه برنامه مختلفی از جمله جلسات مشاوره‌ای برای مدیران و به ویژه برای اولیا و دانش‌آموزان برگزار شده است، عنوان کرد: این جلسات با رویکرد آشنایی دانش‌آموزان با تیپ‌های شخصیتی خود بوده است.

رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه آزمون‌های مشاوره‌ای فرصتی مناسبی برای دانش‌آموزان است تا براساس علاقه و توانایی خود انتخاب رشته کنند، افزود: براساس نظرسنجی از دانش‌آموزان، افراد متمایل به ادامه تحصیل در سایر رشته‌ها از جمله علوم انسانی افزایش پیدا کرده و این گامی در راستای توزیع متوازن رشته‌ها است.

ارسال نظرات