تکرار/ صالحی‌امیری در پاسخ به «بسیج»:
وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ظهار داشت: با استعانت از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) می توان مولفه های سبک زندگی اسلامی را در جامعه شاهد بود.
کد خبر: ۸۸۶۶۳۹۳
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه قرآن آینه تمام نمای فضایل و اخلاق عملی است اظهار داشت: با استعانت از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) می توان مولفه های سبک زندگی اسلامی را در جامعه شاهد بود.صداقت و راستگویی, وفای به عهد, توجه به فقرا و از همه مهمتر اخلاق گمشده جامعه امروزی ایران و ضروری ترین نیاز جامعه است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است افزود: جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد. اگه بنا باشد از آسیبهای اجتماعی رهایی یابیم باید اخلاق را ترویج کنیم. بدون اخلاق جامعه راه به جایی نخواهد برد.

صالحی امیری با بیان اینکه چرا به یکدیگر نگاه قهرامیز داریم گفت: چرا در عرصه سیاسی تخریب رواج یافته و در عرصه اقتصادی تقلب و فساد رشد کرده؟ همه یک دلیل دارد و آن افول اخلاق است.
وزیر ارشاد با اشاره به اینکه برای نیل به جامعه اخلاق محور قرآنی باید صداقت, شفافیت, پرهیز از تهمت و وعده های دروغین را رواج دهیم تصریح کرد: در جامعه دارای فضیلت شاهد همنوایی جامعه خواهیم بود و خشونت جایی ندارد. عامل اصلی مناقشه دوری از اخلاق است. قرآن در موارد مختلفی به گفتگوی اخلاقی اشاره دارد که لازمه گفتگوی مثبت دینی قبول تساوی حقوق برای تمامی افراد است.

وی با بیان اینکه گفتگو باید عادلانه باشد یعنی طرفین برتری نسبت به هم قایل نباشند و به آداب توجه شود اظهار داشت: اما گفتگو علاوه بر گفتن نیازمند شنیدن هم هست. گفتگو تنها محصول عقل جمعی جوامع است; جامعه امروز می‌تواند با گسترش مبانی اخلاقی به کاهش آسیبهای اجتماعی بیانجامد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه سبک زندگی را میتوان در الگوی مصرف فرهنگی علایق اخلاقی هنری دینی جستجو کرد گفت: باید گفتمان سازی با استعانت از قرآن شکل گیرد. این گفتمان باید از سطح باور به عمق باور حرکت کند از شعار به شعور و از سطح خرد به کلان حرکت کند. در چنین جامعه ای به تحقق ارزشها در سطح ملی میرسیم.

صالحی امیری با بیان اینکه وجدان کاری تقویت کار گروه جمعی و منطق گرایی از آثار سبک زندگی قرآنی است افزود: افزایش سرمایه اجتماعی, مشارکت و اعتماد عمومی, اعتماد به نظام و رسانه ها و وحدت محصول سبک زندگی اسلامی است. باید اموزه های قرانی به طور مستمر در جامعه جاری و ساری باشد. حضور نخبگان دینی, رسانه ها, نهادها و همه و همه کانونهای اخلاق و سبک زندگی هستند بنابراین باید باایجاد نمادسازی اخلاق اسلامی را ترویج کنیم.

وی به شعار نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یعنی قرآن اخلاق و زندگی اشاره کرد و افزود: پیام نمایشگاه قرآن را باید پیام ملی و به گفتمان ملی تبدیل کنیم. قرآن اخلاق و زندگی باید نهادینه شود. باید برای رسیدن به سعادت به قرآن متوسل شد که امیدوارم با درک فرمایشات رهبری و عالمان دینی امسال نمایشگاه قرآن را به خوبی برگزار کنیم.
ارسال نظرات