تحقق جامعه ی اسلامی در گرو تشکیل دولت اسلامی است،نمی شود دستگاه های فرهنگی حکومت و دولت، تفکر غیر دینی و لیبرالی و تساهل و تسامح غربی داشته باشند و انتظار رشد اخلاق و معنویت و اسلامی شدن جامعه را داشته باشیم.
کد خبر: ۸۸۶۶۵۷۳
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج،  عبدالباسط انصاری فعال دانشجویی در ایلام طی یادداشتی چنین نوشت:
 
تحقق جامعه ی اسلامی در گرو تشکیل دولت اسلامی
 
رهبری انقلاب در تبیین مراحل سیر انقلاب، بعد از تحقق انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت و دستگاه اسلامی را مرحله سوم عنوان کردند.
 
 مسئله ی مهم بعد از دولت سازی اسلامی، تشکیل جامعه ی اسلامی است.
 
به زبان ساده و مختصرا عرض کنم، مادامی که دولت اسلامی در کشور شکل نگیرد، رسیدن به جامعه ی اسلامی در همه ی ابعاد ممکن نیست.
 
دولت اسلامی باید نهاد های اسلامی مبتنی بر بروکراسی اسلامی و مبتنی بر رعایت حقوق عموم مردم را محقق کند.
 
در دولت اسلامی، پسوند اسلامی صرفا یک پسوند اسمی نیست، بلکه به معنای واقعی کلمه مبانی دینی و اسلامی در ساختارها، ادارات، نهادها، دستگاه ها، آموزش، و... اجرا و پیاده سازی می شود.
 
اما چرا می گویم جامعه ی اسلامی بدون دولت و ساختار و دستگاه اسلامی محقق نمی شود.؟
 
به این خاطر که با وجود دولت لیبرال با نهاد ها، ساختارها و چارچوب ها و قواعد غربی، جامعه دینی محقق نمی شود.
 
نمی شود در اقتصاد برنامه ی کینزی و فریدمنی و ربا محور پیاده کرد و سفره و کسب و در آمد مردم را آلوده به ربا کرد، و از آن طرف انتظار گسترش اخلاق و کاهش آسیب های اجتماعی داشت.
 
نمی شود دستگاه های فرهنگی حکومت و دولت، تفکر غیر دینی و لیبرالی و تساهل و تسامح غربی داشته باشند و انتظار رشد اخلاق و معنویت و اسلامی شدن جامعه را داشته باشیم.
 
نمی شود اصول سیاست فاسد غیر دینی در سیاست داخلی پیاده کرد و انتظار گسترش سیاست اخلاقی و دینی در جامعه داشت.
 
جامعه، روند ها، خطوط و اصول خود را از دولت و حاکمیت می گیرد. وقتی ورودی ماشین جامعه در حوزه های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی، ناسالم و غربی و غیر دینی باشد، انتظار حرکت به سمت دینی و اسلامی شدن از چنین جامعه ای، انتظاری نابجاست. لذا باید دولت اسلامی و ساختار اجرایی دینی محقق شود تا به تبع آن جامعه اسلامی هم محقق شود.
 
در چهار سال پیش رو با تفکری که بر دستگاه اجرایی حاکم است و متاثر از افکار امثال سریع القلم اعتقادی به علم دینی و غیر دینی ندارد و ایضا اعتقادی به حرکت به سمت تحقق جامعه اسلامی؛ نمی توان انتظار چندانی برای اصلاح دستگاه ها و اسلامی سازی دولت و تکمیل مرحله سوم سیر انقلاب داشت. اما جریان انقلابی باید کار فکری و گفتمانی خود را برای تحقق این هدف والا در متن جامعه، در تریبون های دانشگاه ها و در رسانه ها پیگیری و دنبال کند و این گفتمان را به خوبی و با ادبیات مناسب و متناسب با مخاطب در میان عموم و نخبگان جا بیندازد و آنرا به مطالبه عمومی بدل کند.
 
ناکارآمدی ساختار ها و برنامه های لیبرالی و غیر دینی در همه این حوزه در ۴ سال پیش رو قطعا بیشتر نمایان می شود و فرصت کم نظیری برای تبیین این مسئله ایجاد می شود.


ارسال نظرات