خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام رفیعی مطرح کرد
استاد حوزه علمیه قم گفت: قرآن می‌گوید که در مناظرات به هر قیمتی حریف را به زمین نزنید، این کتاب می‌گوید که مردم را باید به راه خدا با حکمت و موعظه دعوت کرد، اما در قرآن از جدال احسن صحبت شده است، جدالی که در آن مطالب دروغ وجود ندارد.
کد خبر: ۸۸۶۶۶۴۲
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵
اصول مناظره از دیدگاه قرآن
به گزارش خبرگزاری ّبسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه دوشنبه در جلسه سخنرانی در دفتر مرحوم آیت‌الله بروجردی با اشاره به ویژگی‌های رسول اکرم(ص) اظهار کرد: پیامبر(ص) پس از مرگ هم بر اعمال مردم شاهد است.

وی ادامه داد: هزاران کتاب و مجله چاپ می‌شود، اما انسان باید بهترین کتاب و مجله را انتخاب کند، عمر انسان برای کسب تمام علوم و دانش‌ها کافی نیست و انسان تنها می‌تواند که در چند علم محدود به تخصص برسد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان باید از عمر خود برای انجام کارهای نیک استفاده کند، خداوند بهترین کتاب یعنی قرآن را برای ما فرستاد و ما هم باید به دنبال انجام کارهای احسن باشیم، انسان باید به دنبال برخورد حسن با مردم باشد.

رفیعی با اشاره به سخن حسن اظهار کرد: چنین سخنی دارای مضامین عالی و الفاظ خوب است، یکی از ویژگی‌های رسول اکرم(ص) شمرده شمرده حرف زدن بود و پیامبر(ص) کسی را با حرف خود ناراحت نمی‌کرد، ما باید سخن احسن را بگوییم.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید که در مناظرات به هر قیمتی حریف را به زمین نزنید، این کتاب می‌گوید که مردم را باید به راه خدا با حکمت و موعظه دعوت کرد، اما در قرآن از جدال احسن صحبت شده است، جدالی که در آن مطالب دروغ وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: احسن اقتصادی این است که اگر انسان سرپرست مال یتیم بود، به دنبال این باشد که این مال را در پرسود ترین راه صرف کند و مال یتیم را ضایع نکند.

رفیعی با اشاره به عمل احسن اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را خلق کرد تا مشخص شود که چه کسی بهترین عمل را انجام می‌دهد و انسان باید به دنبال انجام عمل احسن باشد.

وی ادامه داد: جهان آفرینش منظم است و تمام حرکات در این جهان حساب شده است، انکار خداوند هزینه دارد، با این وجود شاهد بت پرستی در برخی از کشورهای جهان هستیم در حالی که خلق انسان و حیات او نشانه ای برای وجود خداوند است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: خداوند هفت آسمان را طبقه طبقه و به صورت منظم خلق کرد، در خصوص این آسمان‌ها بحث‌های زیادی شده و هفت آسمان در چند جای قرآن آمده است، البته در سوره طلاق عبارت هفت زمین را هم داریم.

رفیعی با اشاره به هفت آسمان مطرح شده در قرآن اظهار کرد: برخی از مفسرین گفتند که این هفت آسمان اشاره به هفت لایه دور کره زمین دارد که این لایه‌ها زمین را از خطر حفظ می‌کند، برخی هم گفتند عدد هفت نشانه کثرت است، اما امام صادق(ع) در روایتی به باین هفت‌آسمان پرداخته اند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های شناخت خداوند این است که خدا را از خودش بشناسیم، خود خداوند دلیل بر خدا است، همچنین اگر انسان خودش را بشناسد، خداوند را هم خواهد شناخت، یکی از راه‌های دیگر شناخت خداوند، شناخت آثار او است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: انسان با برهان عقلی هم می‌تواند خدا را بشناسد، اگر دقت کنیم، می‌بینیم که هیچ تناقضی در این عالم وجود ندارد، شناخت خداوند در زندگی انسان آثار زیادی دارد، یکی از دلایل اینکه اصحاب امام حسین(ع) در واقعه کربلا عشق شهیدشدن را داشتند، خداشناس بودن آنها بود.

ارسال نظرات