روزه داران در طول ماه مبارک رمضان میوه‌ و سبزیجات بیشتنری مصرف کنند.
کد خبر: ۸۸۶۶۸۲۱
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۵
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، جراح و فوق تخصص تاکید بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات در ماه رمضانبیماری های کلیه و مجاری ادراری و لاپاروسکوپی با اشاره به تاثیر مصرف میوه ها و سبزی ها بر کاهش تشنگی گفت: آب میوه و سبزی ها به مرور در بدن آزاد می شود بنابراین به روزه داران توصیه می شود که مصرف میوه ها و سبزی ها را در ماه رمضان افزایش دهند، چون ماندگاری آب حاصل از این مواد غذایی در بدن بیشتر است، بنابراین روزه داران کمتر دچار تشنگی می شوند.
دکتر صدراله محرابی افزود: مقدار آبی که روزانه به صورت آب یا مایعات دیگر مصرف می کنیم، بسیار زود جذب بدن شده و تشکیل ادرار می دهد و از بدن دفع می شوند، بنابراین برای پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان می توان میوه و سبزی تازه مصرف کرد.
وی ادامه داد: لازم است سبزی ها و میوه ها با رعایت نکات بهداشتی شسته شوند و در مصرف آنها نیز زیاده روی نشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: روزانه باید پنج قطعه میوه مصرف شود که این میزان بهتر است در ماه رمضان به شش یا هفت قطعه میوه افزایش یابد و میوه ها و سبزی ها به مرور طی سحر تا افطار مصرف شوند.
دکتر صدراله محرابی افزود: هر قدر هوا خشک تر و فعالیت فیزیکی بیشتر باشد، میزان تعریق افزایش پیدا می کند که در این شرایط لازم است روزانه به طور متوسط ۲ لیتر آب و مایعات دیگر مصرف شود.
جراح و فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری و لاپاروسکوپی در خصوص روزه داری بیماران کلیوی نیز گفت: تاکنون ثابت نشده است روزه داری فرد را مستعد سنگ کلیه می کند، بلکه این موضوع به شرایط جسمی و سلامتی افراد بستگی دارد.
دکتر صدراله محرابی افزود: برای همه کسانی که دارای سنگ کلیه هستند؛ یک نسخه واحد نمی توان پیچید و برای هر بیمار بسته به شرایط محیط، نوع کار، میزان فعالیت روزانه و میزان دفع مایعات، باید جداگانه تصمیم گرفت.
وی تاکید کرد: افرادی که در گذشته یک بار دچار سنگ کلیه شده اند و چندین سال است که دیگر سنگ کلیه نداشته اند، می توانند روزه بگیرند.
جراح و فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری و لاپاروسکوپی در خصوص افرادی که فقط بار اول است دچار سنگ کلیه شده اند و درمان نیز انجام شده است،گفت: بیمارانی که دارای یک سنگ منفرد در قسمتی از کلیه بوده که چندین سال است، بدون تغییر باقی مانده است، می توانند روزه بگیرند و توصیه می شود این افراد حتما مابین افطاری و سحری حداقل ۸ لیوان آب برای رفع تشنگی بنوشند.
دکتر صدراله محرابی به افرادی که یک کلیه خود را به دلیل ابتلا به سنگ کلیه از دست داده اند، توصیه کرد از روزه گرفتن پرهیز کنند.
وی ادامه داد: به افرادی که بیش از ۵۰ درصد عملکرد کلیه های خود را به علت سنگ کلیه از دست داده اند نیز توصیه به روزداری نمی شوند.
وی تاکید کرد: بیمارانی که برای بار اول در ماه رمضان دچار سنگ کلیه شده و مبتلا به درد و خونریزی می شوند نیز تا درمان کامل نباید روزه بگیرند ولی اگر سنگ کوچک باشد، علائم بالینی نداشته باشد و انسداد ایجاد نکرده باشد، روزه بلامانع است.
جراح و فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری و لاپاروسکوپی گفت:  این افراد و افراد دیگر که سابقه دفع مکرر سنگ کلیه دارند، پرهیز از کم آبی ضروری است، پس درصورتی که این افراد تمایل به روزه گرفتن داشته باشند حتی الامکان از گرما، آفتاب و پرکاری که تعریق زیاد به دنبال داشته باشد پرهیز کنند که در غیر این صورت کمبود آب بدن بالقوه خطرناک است.
دکتر محرابی افزود: به افرادی که دارای سنگ کلیه از نوع عفونی هستند و یا عفونت فعال کلیه و مجاری ادراری دارند، روزه داری توصیه نمی شود، همچنین افرادی که جنس سنگ آنها سیستئین است، بهتر است روزه نگیرند چرا که به سرعت دچار سنگ کلیه می شوند.
وی با اشاره به مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه، با اشاره به اینکه این بیماری درجات مختلف دارد ادامه داد: مبتلایان به نارسایی کلیه می توانند با مشورت با پزشک خود روزه بگیرند، اما اگر آنان به بیماری های زمینه ای دیگری مانند دیابت و فشار خون مبتلا هستند، ممکن است نتوانند روزه داری کنند.
جراح و فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری و لاپاروسکوپی گفت: همچنین مبتلایان به نارسایی شدید کلیه و افراد تحت درمان با دیالیز مجاز به روزه گرفتن نیستند.
ارسال نظرات