معاون فرهنگی و امور جوانان مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: تبعات ناشی از استفاده غیراصولی و علمی از شبکه های اجتماعی منجر به آسیب های اجتماعی می شود.
کد خبر: ۸۸۶۶۸۳۸
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان، امیر تقی زاده در کارگاه آموزشی شبکه های مجازی و آسیب های اجتماعی در خانه کارگر تبریز، افزود: پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی برای عموم تبیین نشده و امروزه با گسترش رسانه های مجازی، ضرورت آگاه سازی مردم از شگردها، ترفندها و آسیب های شبکه های اجتماعی دو چندان شده است.
وی اظهار کرد: شبکه های اجتماعی امروز به عنوان رسانه جایگزین، جوان و آنلاین وارد میدان شده و استقبال نوجوانان و جوانان از این شبکه ها به شدت در حال افزایش است و تبعات ناشی از استفاده های غیراصولی و علمی از آن می تواند به آسیب های اجتماعی دامن زند.
تقی زاده افزود: شکل گیری و نشر شایعات، امکان نقض حریم خصوصی افراد، بحران هویت و انزوای اجتماعی از تبعاتی است که شبکه های اجتماعی در شکل گیری آنها به ویژه در قشر جوان نقش داشته است.
وی اضافه کرد: خستگی زودرس، اضطراب، کج خلقی، بی قراری، بی توجهی به سلامت شخصی و آسیب های زیاد روانی و جسمی نیز از پیامدهای منفی استفاده غیر ضروری و غیر اصولی از شبکه های اجتماعی است و علاوه بر آن نشر افکار جریان های انحرافی، عرفان های کاذب را به وفور می توان در این شبکه ها دید.
تقی زاده با اشاره به شکل گیری نظریه دو جهانی شامل جهان مجازی و جهان فیزیکی، گفت: دنیای ارتباطات ما را به سمت جهان مجازی برده است که کنجکاوی در زندگی دیگران و تبادل آنی محتوا و متن و عکس و فیلم و انتشار سریع هرگونه خبر و اطلاعات علمی و غیر ضروری از ویژگی های آن است.
وی گفت: زمان توسعه رسانه های تعاملی و افزایش رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری غیردولتی در ایران فرا رسیده است و علاوه بر آن بالا بردن سواد رسانه ای جامعه و تولید محتوای کیفی مطابق فرهنگ ایرانی و اسلامی در شبکه ها و رسانه ها می تواند تا اندازه ای اوضاع را تلطیف و جوانان و مردم را علاقه مند به استفاده از چند رسانه ها کند.
وی افزود: پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعات در زندگی بشر سهم بسزایی داشته است و نمیتوان تغییرات بنیادین ناشی از ظهور تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی را در عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی نادیده گرفت و از سوی دیگر کارکردهای وسیع شبکههای اجتماعی در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و تاثیرات عمیقی که در روابط انسانها ایجاد کردهاست، از ایجاد یک دنیای مجازی در کنار دنیای حقیقی خبر میدهند.

ارسال نظرات