خبرهای داغ:
شهردار استهبان معتقد است با تکمیل طرح جامع گردشگری استهبان، این شهر به نگین گردشگری و اکوتوریسم شهرهای استان فارس تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۶۸۷۳
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۷
شهرستان استهبان با دارا بودن کوه‌هایی سرسبز و چشمه‌هایی روان در 175 کیلومتری شیراز واقع شده و  این روزها مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح سالم خانوادگی است.

شهر استهبان با کوه‌های سرسبز و سربه فلک کشیده در دامنه کوه‌های سرسبز جنوب شرق استان فارس و در انتهای رشته کوه زاگرس واقع شده است.

نام این شهرستان از لغت سته به معنای انگورستان گرفته شده و آبادانی این شهر ازسال746 هجری قمری پس ازویرانی آن در دوره مغول به‌دست امیرمبارزالدین آل مظفر صورت گرفته است.

حمداله مستوفی ازآن به عنوان شهرکی پر درخت که آب وهوای معتدل و میوه فراوان دارد یادکرده است.جغرافی‌نویسان اسلامی نیز نام آن را اصطهبان وگاهی هم اصطهبانات ثبت کرده‌اند ولی باگذشت زمان، فارسی‌زبانان آن را استهبان نامیده‌اند و در زبان محلی سابُنات یا صابونات گفته می‌شود.

استهبان را "شهرستان قرآنی" نامیده‌اند واز قدیم نیز به نجف کوچک مشهور بوده است، چرا که رونق مساجد، دارالقرآن‌ها، حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی و مذهبی این شهرستان از دیر باز زبانزد بوده و همچنین دارای تعداد زیادی حافظ کل قرآن کریم است.مردم شهرستان استهبان با تقدیم 500 شهید در دوران جنگ تحمیلی به نسبت جمعیت، بیشترین تعداد شهید را در کل کشور تقدیم کرده‌اند.

آنچه به لحاظ گردشگری در شهر استهبان از اهمیت بالایی برخوردار است، آبشار آن  است که چشمه‌های اصلی آن در دل کوه و در میان درختان سر به فلک کشیده جاری هستند.

در گذشته، مردم استهبان با استفاده از شیب تند زمین و آب فراوانی که از چشمه‌های «قهری»، «پازهری»، «مرخنه» و «بک بکو» سرازیر می‌شده و آنها را به یک جدول اصلی هدایت می‌کرده‌اند.

11 آسیاب آبی در مسیر این آبها تعبیه کرده‌اند که برخی از آنها سالم و پابرجاست که در حال حاضر فقط دو آسیاب هشتمی و نهمی هنوز فعال است و سنگ آن  می‌چرخد، ولی به جای گندم، جو، ذرت، الم و حنا، سنگ را پودر می‌کند و به مصرف تهیه سفید آب حمام رسانیده می‌شود.

در تابستان هوای مرطوب و فرح بخش باغ‌ها و سایه خنک درختان بر دیواره تنوره‌ها و جدول آسیاب و نمناکی دیواره‌ها، آنچنان لطافت و زیبای به ارمغان می‌آورد که تن خسته و قلب افسرده انسان را جلا می‌بخشد.

آمیختگی صدای دلنشین چشمه‌سارها و پرندگان در دل‌طبیعت و وجود باغ‌های مختلف بادام، انجیر و انگو در کوه‌های استهبان دل هر رهگذری را به خود جذب می‌کند.

استهبان را بزرگترین باغ‌شهر انجیر دیم و قطب تولید انجیر خشک جهان می‌نامند و بیش از دو میلیون اصله درخت انجیر در سطح بیش از  22 هزار هکتار مناظر بدیع و بی‌نظیری را در این شهرستان خلق کرده است.

استهبان به نگین گردشگری و اکوتوریسم شهرهای فارس تبدیل می‌شود

با توجه به ظرفیت‌های گردشگری استهبان شهردار این شهر به تشریح آخرین اقدامات در راستای اجرای طرح جامع گردشگری استهبان پرداخت.

احمد فقیهی‌کیا در گفت‌گو با خبرنگار تسنیم در شیراز،  با اشاره به آغاز طرح جامع گردشگری استهبان پس از مطالعه ، تصویب و طراحی اظهار داشت: با تکمیل این طرح استهبان به نگین گردشگری و اکوتوریسم شهرهای استان فارس تبدیل می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح گردشگری که  از سال 93 آغاز شده  20 میلیارد ریال تسهیلات بدون سود به تصویب رسید که در حال حاضر 10 میلیارد ریال آن برای اجرای طرح‌های مختلف جذب شده  است.

فقیهی‌کیا با بیان اینکه محدوده طرح گردشگری استهبان در منطقه کوهستانی و زیبای سرآسیاب این شهر است بیان کرد: در این محدوده علاوه بر تملک املاک مورد نیاز ، برق رسانی و احداث روشنایی ، اجرای سنگفرش ، طراحی و اجرای  آبشار مصنوعی سرآسیاب استهبان با ارتفاع 80 متر و ساخت نمازخانه سنتی و سرویس بهداشتی با مصالح و نمای طبیعی اجرا  و به یک نماد زیبای گردشگری تبدیل شده است.

وی افزود: همچنین بوستان‌های طبیعت ، آرامش ، آتیه ،  22 بهمن ، اندیشه، یاس ، بهسازی بوستان جمالی، پارک طولی بلوار قائم (عج )نیز با نمادهای زیبا و متنوع در محدوده شهر و سرآسیاب طراحی و اجرا شده و در آن طرح‌های خلاقانه طبیعت نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

شهردار استهبان با اشاره به اینکه شهرداری استهبان در حال حاضر در رتبه یک استان فارس به لحاظ مدیریت شهری، اجرای پروژه‌های عمرانی و زیبا سازی شهری قرار دارد  افزود: بودجه پیش‌بینی شده امسال شهرداری 85 میلیارد ریال است که امیدواریم با برنامه‌ریزی منسجم بالاتر از این مبلغ محقق شود.

فقیهی‌کیا به طرح‌های عمرانی  اجرا شده دیگر اشاره و از مهم‌ترین آن را  شامل موزاییک فرش خیابان‌های شهید فقیهی، ابوذر شمالی، بلوار جانبازان، خیابان پاسداران، پیاده رو بلوار امام رضا (ع) ، ساخت مجموعه بزرگ و مجهز واحد حمل و نقل و موتوری شهرداری، خرید ماشین آلات و تجهیزات عمرانی، آتش‌نشانی، تهیه طرح و ساماندهی سایت دفن زباله، تهیه طرح و جداسازی آب فضای سبز از آب آشامیدنی شهری، تبدیل مناطق آلوده شهری به فضای سبز ، زیرسازی ، اجرای جدول و کانیو و آسفالت بخش وسیعی از شهر  اصلاح ورودی و خروجی معابر و نقاط حادثه‌خیز  و تعریض پل‌ها اشاره کرد.

شهرداری استهبان همچنین به  اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، اجتماعی ، ورزشی  اشاره کرد و  به پروژه‌های در دست اجرای شهرداری استهبان اشاره کرد و گفت:در حال حاضر پروژه پارک طولی بلوار قائم (عج) با اعتبار 16میلیارد ریال دست اجرا است که در آن خط ویژه عبور دوچرخه‌سواران نیز پیش‌بینی شده است.

وی از دیگر طرح‌های عمرانی در دست اقدام در شهر استهبان را اجرای طرح موزاییک فرش خیابان سلمان، خیابان  امام خمینی(ره)، خیابان ابوذر جنوبی، ادامه خیابان شهید فقیهی با هزینه اولیه هفت میلیارد ریال و فاز 4 پروژه تفریحگاه سرآسیاب با هزینه 5 میلیارد  ریال و میزان تقریبی 100 هزار متر مربع آسفالت معابر شهر عنوان کرد.

فقیهی‌کیا خاطرنشان کرد: روزانه علاوه بر پرسنل و کارگران شهرداری به طور مدام برای اجرای پروژه‌های شهرداری استهبان بیش از 100 نفر مشغول خدمت  هستند.

شهردار استهبان گفت: برنامه‌های فرهنگی و عمرانی شهرداری استهبان با نگاه توسعه متوازن شهر در تمام محلات و نقاط شهر در حال اجرا است و همزمان نیز ساخت بوستان، موزاییک فرش و آسفالت و سایر خدمات در نقاط مختلف شهر در دست اجرا داریم.

وی بیان کرد: همچنین با هدف هویت‌بخشی به شهر و یادآوری میراث بزرگ گذشتگان، شهرداری اقدام به ساخت المان‌های بومی گیره انجیر، لوده انگور، ملکین و  سایر المان‌های بومی شهر کرده که رضایت عمومی را در بر داشته و ارزش این داشته‌های خدادادی و حاصل نیاکان استهبان را به جوانان امروز یادآور می‌شود.

 منطقه گردشگری سرآسیاب ثبت ملی می‌شود

شهردار استهبان با دعوت از مردم برای گذراندن اوقات فراغت و طبیعت‌گردی در این شهر اظهار داشت: آبشار استهبان به عنوان یک منطقه بکر و زیبا همواره پذیرای مسافرانی است که راهی طولانی در پیش داشته و عازم سیرجان، بندرعباس، کرمان و زاهدان هستند.

احمدفقیهی‌کیا با اشاره به اینکه  آبشار استهبان با ریزش مداوم آبی زلال و گوارا از چشمه‌های کوه‌های استهبان تشکیل می‌شود افزود: این شهرستان نسبت به شهرستان‌های همجوار خود در زمینه گردشگری و وجود جاذبه‌های تاریخی فرهنگی و طبیعی و شرایط آب و هوایی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و پذیرای مسافران استان‌های همجوار استان فارس است.

وی با اشاره به قدمت دیرینه آسیاب های آبی قدیمی استهبان که با ساروج ساخته شده و در دل کوه با چشمه سارهایی پرآب است، گفت: پیگیری ثبت ملی منطقه گردشگری سرآسیاب در سازمان میراث فرهنگی یکی از اقدامات جدی شهرداری استهبان برای تبدیل این شهر به منطقه نمونه گردشگری است.

شهردار استهبان به صنایع دستی تولیدی در شهر استهبان اشاره و از مهم‌ترین آن را ساخت ظروف سفالی لعاب‌دار و ظریف، کاشی‌های هنری، فرش‌بافی، نمد‌مالی، کلاه‌بافی، ملکی‌دوزی، رواردوزی، مشکودوزی، شیوه‌بری، کرباس‌بافی، پالان‌دوزی، جوغ‌ تراشی (هاون سنگی)، مسگری، شیشه‌گری، صابون پزی، گیوه‌دوزی، چرم‌سازی، گبه بافی، سفالگری و منبت‌کاری عنوان کرد.

فقیهی‌کیا همچنین سوغاتی‌های استهبان را انجیر، زعفران، مویز، شیره انگور، لور یک نوع محصول لبنی، نان‌شیرین، نان زرد، نان‌لمو (نرم)، شیرینی کماچ، نان گرده اسفناجی و صنایع دستی مختلف عنوان کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها