قابل توج مسئولین بهداشت و درمان؛

مردم لردگان چشم انتظار متخصص سونوگرافی زن

مردم لردگان با کمبودها و مشکلات متعددی در خصوص حضور پزشکان متخصص مواجه هستند که از جمله آنها می توان به کمبود پزشک متخصص سونوگرافی زن در این شهرستان اشاره کرد.
کد خبر: ۸۸۶۶۹۵۷
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ چندین نفر از بیماران زن، در گفت و گو با خبرنگارسلام لردگان خواستار پیگیری و رفع این مشکل شدند و افزودند: در حال حاضر پزشک متخصص سونوگرافی در این شهرستان کم است که آن هم آقاست، که این امر سبب ایجاد نارضایتی برای بیماران خانم می شود، چرا که رویارویی با پزشک مرد برای برخی از بیماران خانم راحت نیست.

این مسئله باعث می شود بانوان بیمار از بازگوکردن تمام حالات و نشانه های بیماری خود صرف نظر کنند که این امر بی شک در روند درمان آنان خلل ایجاد خواهد کرد.

در اکثر موارد در تشخیص بیماریهای زنان سونوگرافی از روی شکم انجام می شود ولی در برخی از موارد که تشخیص آن بر عهده متخصصین زنان یا پزشک معالج می باشد روش سونوگرافی واژینال مفیدتر و دقیق تر است که در این شهرستان به دلیل عدم وجود پزشک متخصص سونوگرافی زن، بیشتر بانوان این شهرستان به دلیل سطح پایین درآمد و بالا بودن هزینه رفت و آمد از مراجعه به مراکز درمانی در مرکز استان و سایر شهرها جهت پیگیری روند بیماری خود خودداری می کنند، که این موضوع برای سلامت جسمی و روحی آنان بسیار خطرناک می باشد.

یکی از بانوان این شهرستان در این زمینه گفت: بارها برای پیگیری درمان بیماری خود به مرکز سونوگرافی مراجعه کرده؛ ولی به دلیل عدم وجود پزشک متخصص زن از رفتن نزد پزشک خودداری کرده ام.

وی افزود: به نظر می رسد حل مشکل نبود پزشک متخصص سونوگرافی زن باید به صورت جدی در دستور کار مسوولان و مدیران بهداشت و درمان قرار گیرد تا خدای نکرده بانوان متدین این شهرستان مجبور نباشند بین رعایت موازین شرعی و مراجعه به پزشک یکی را انتخاب کنند.

یک خانم دانشجو گفت: بسیاری از خانواده های این شهرستان به دلیل گرایشهای دینی در خصوص بیماریهای زنان در مراجعه به پزشک متخصص زنان مقیدند و با توجه به وضعیت نامطلوب مرکز سونوگرافی و حضور یک پزشک مرد و ازدحام بی شمار جمعیت در محل نامناسب این مرکز، باعث خودداری آنان از پیگیری درمان بیماریهای خود می شود.

هزینه های بالای سونوگرافی

یکی از بانوان روستایی گفت: تعرفه سونوگرافی معمولی در شهرستان لردگان بالای900 هزار ریال است.

این بانوی روستای افزود: تعرفه سونوگرافی سه بعدی برای هر جنین بالای 200هزار تومان و برای جنین دوقلو بیش از 500 هزار تومان، که این نهایت بی عدالتی برای قشر کم درآمد است.

پیامد نبود سونوگرافی

مردم شهرستان لردگان که برای انجام آزمایش سونوگرافی به درمانگاه تخصصی مراجعه می ‌کنند، اغلب با ازدحام زیاد مردم به صف ایستاده مواجه می‌شوند. روزهای تعطیل نیز سونوگرافی در این درمانگاه تعطیل است و مردم مجبوراند برای انجام سونوگراف به شهرستان های و همجوار و یا استان های همجوار اصفهان و ... مراجعه کنند. این معضل، هم باعث اتلاف وقت بیماران می‌ شود و هم هزینه‌ های درمان این خانواده ‌ها را چند برابر می‌ کند.

بیماران زیادی با ناراحتی کمبود دستگاه سونوگرافی و نبود متخصص زن به خبرنگار سلام لردگان می ‌گویند: چرا یک شهرستان با این گستره جغرافیایی و جمعیتی بالغ بر 215 هزار نفر فقط یک یا دو مرکز سونوگرافی و آن هم متخصص مرد داشته باشد؟

وقتی حجم تقاضای آزمایش سونوگرافی در لردگان بسیار بالاست، چرا مسئولان برای جبران این کمبود اقدامی نمی ‌کنند؟

گزارش :عین علی بابامیر

ارسال نظرات
آخرین اخبار