زمانیان گفت: ۸۰ درصد شرکت‌های حمل و نقل در استان خراسان رضوی یا تعطیل هستند و یا موقتا دست از فعالیت کشیده‌اند.
کد خبر: ۸۸۶۷۰۲۳
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد زمانیان یزدی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل گفت: رکود دامن فعالیت حمل و نقل کشور را گرفته است، زیرا در زمانی که اقتصاد در رکود است و از طرفی بسیاری از کارخانه‌ها تولیدشان کاهش یافته است حمل و نقل کشور هم نمی‌تواند مانند گذشته رونق خاصی داشته باشد.

وی افزود: بخشی از ترانزیت خارجی در حال انجام است اما در همین موضوع نیز علی رغم تلاش های شرکت های حمل و نقل بین المللی در جهت بازاریابی و دعوت تجار برای عبور دادن کالاهایشان از مسیر ایران، متأسفانه زمانی که کالاها به بنادر ایران می رسد مشکلات فراوان زیادی برای ترخیص و ترانزیت به وجود می آید و همین موجب می شود که این میزان امیدی هم که برای ترانزیت از رونق افتاده وجود دارد از بین برود.

زمانیان گفت: مشکلات کنونی باعث شده است که شرکت های ما با بحران مواجه شوند و کسی هم نیست که به دادمان برسد، سازمان‌های داخل به جای این که کمکی کنند مشکلات را دو برابر کرده اند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل بین المللی استان خراسان رضوی اضافه کرد: تأثیر مثبت برجام در حوزه کاری ما در رابطه با تحریم های مرتبط با کشتیرانی بوده که ورود کشتی های بزرگ به بنادر آزاد شده اما در کل ترانزیت در دو سال اخیر بسیار افت کرده است می توان گفت این افت نسبت به سال‌های 91 و 92 چیزی در حدود 25 تا 30 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال های 91، 92 تحریم بود اما خطوط کشتیرانی فعال بودند اما از سال 93 به بعد خطوط کشتیرانی بزرگ به داخل ایران ورود پیدا نمی کردند لذا با افت ترانزیت روبه رو شدیم اما یک موضوع مهم دیگر بحران‌های اقتصادی ایجاد شده چه در کشور ما و چه کشورهای همسایه بوده است.

زمانیان تأکید کرد: در سال های 93، 94 و حتی 95 مسیرهایی جایگزین مسیر ایران شد و بنابراین به جای عبور از ایران حجم زیادی از کالاها از مسیر دیگرعبور داده می شد و دلیل این جایگزینی هم به خاطر مشکلات و موانع زیادی بود که دستگاه های دولتی خصوصا گمرک سر راه ترانزیت گذاشته بودند. اصلا به گونه ای شده که صاحبان کالاها از مسیر ایران ناامید شده اند.

وی گفت: تزانزیت برای کشور ما بسیار درآمدزاست اما موانع آن قدر زیاد است که از این منبع درآمدی نمی توانیم به خوبی استفاده کنیم. در حقیقت هر چه شرکت های حمل و نقل برای رونق ترانزیت تلاش می کنند به دلیل وجود این موانع سازمان های دولتی هر چه که شرکت های می بافند را پنبه می کنند.

وی بیان داشت: 80 درصد کارخانه ها یا تعطیل شده اند و یا موقتا دست از فعالیت کشیده اند البته همگی همکاران بنده به این امید هستند که اوضاع اقتصادی کشور کمی بهتر شود تا باردیگر کار و فعالیت خود در این حوزه را از سر بگیرند تعطیلی این شرکت ها هم موجب شده تا نیروهای مشغول به کار زیادی بیکار شوند که گزارش آمار بیکاری این نیروها هم در دست خود دولت است.

ارسال نظرات