خادمی با بیان اینکه کارت هوشمند سوخت ميزان واقعى مصرف سوخت را کاملا شفاف نشان می داد، افزود: در نهايت اين طرح بسيار خوبى بود كه توانست مصرف و قاچاق سوخت را كنترل کند و این يكى از طرح هاى موفق بود.
کد خبر: ۸۸۶۷۱۷۰
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، به اهداف اجرای طرح کارت های هوشمند سوخت و دستاوردهای آن اشاره کرد و گفت: زمانی این طرح اجرا شد که ما برای سوخت سوبسید بالایی می دادیم و همگان برای استفاده از هر مقدار سوختی، قیمت یکسانی پرداخت می کردند که این موضوع تقسیم ناعادلانه سرمایه را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: از آنجاکه قیمت سوخت ارزان بود، قاچاق سوخت به شدت رواج داشت و اگر این قاچاق در داخل مصرف می شد، ما ناچارا مجبور به واردات سوخت می شدیم، در نهایت چون يك كشور وارد كننده بنزين و مواد سوختى بوديم، دولت تصميم گرفت كه هم بنزین را دو نرخى كند و هم قيمت را مقدارى افزايش دهد و برای شفاف سازی در این کار لازم دید تا كارت هوشمند سوخت را به دست مردم برساند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارت هوشمند سوخت ميزان واقعى مصرف سوخت را کاملا شفاف نشان می داد، افزود: در نهايت اين طرح بسيار خوبى بود كه توانست مصرف و قاچاق سوخت را كنترل کند و این يكى از طرح هاى موفق بود.

وی در ادامه بیان کرد: تا زمانى كه كارت سوخت به صورت کامل جرلا نشود، جايگاه داران، ميزان سوختى كه تحويل مى گيرند را دستى ثبت می كنند، بنابراين وقتى دستى ثبت شود امکان این وجود دارد که كل آن را بدون اينكه تخليه كنند يادداشت كنند كه هم دريافت كرديم و هم عرضه شده و این میزان سوخت به جای اینکه به دست مردم شود، وارد شبکه قاچاق گردد.

خادمی تصریح کرد: اين يكى از ايراداتى است كه اگر كارت سوخت از بين مى رفت بوجود می امد، بنابراين در مجلس قبلى هم موافقت نكرده بودند كه كارت سوخت حذف شود و در اين مجلس هم چنین طرحی پذیرفته نشد؛ اگر كارت سوخت باشد شفاف سازى مى شود، مشخص می شود که جایگاه داران چه میزان سوخت دریافت و به کدام خودروها سوخت داده اند و اين موجب مى شود يك مقدارى قاچاق به حداقل برسد، قطعا اصلی ترین سود حذف کارت سوخت را قاچاقچیان خواهند برد.

ارسال نظرات