خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید گفت: عدم حضور در مجلس گناه از اصول اسلام برای پیشگیری از گناه و مبتلا نشدن به مفاسد اخلاقی است، از شرکت در مجالس آلوده مانند بسیاری از عقد و عروسی‌هایی که امروزه گناه‌آلود برگزار می‌شود، بپرهیزید.
کد خبر: ۸۸۶۷۴۲۹
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
خودداری از حضور در مجالس و عقد و عروسی‌های گناه‌آلود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که چهارشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دعای مکارم‌الاخلاق در صحیفه سجادیه فرموده است:« پروردگارا پیش از آنکه به بلا مبتلا شوم عافیت را نصیبم کن، خداوندا پیش از آنکه به زحمت بیفتم مرا به مطلوبم برسان و پیش از آنکه گمراه شوم مرا هدایت کن.»

وی با بیان اینکه دو نوع طب در مجموع وجود دارد که یک نوع آن طب پیشگیری و نوع دیگر طب درمانی است افزود: مسلم است که انسان اگر در برابر بیماری پیشگیری کند بسیار بهتر است، حداقل فایده پیشگیری این است که نخست هزینه‌اش کمتر از درمان است، دوم اینکه درد و زحمت ندارد ولی درمان زحمت و درد دارد، سوم اینکه تأثیر پیشگیری بهتر است، در بسیاری از موارد انسان پس از بهبودی برخی از آثار آن بیماری تا آخر عمر در وجودش می‌ماند.

این مرجع تقلید ادامه داد: مسئله پیشگیری را به تمام مسائل اجتماعی می‌توان بسط داد چرا که همه جا اعم از مسائل اخلاقی، نظامی، سیاسی و ... پیشگیری بهتر از درمان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اگر جوانی رفیق معتاد نداشته باشد و به مواد مخدر معتاد نشود بسیار راحت‌تر از این است که معتاد شود و بخواهد رفع اعتیاد کند و برای ترک اعتیاد به زحمت بیفتد.

وی بیان کرد: بر اساس آمار موجود، 80 درصد کسانی که در مراکز درمانی برای رفع اعتیاد اقدام کرده‌اند بعد از ترک مصرف مواد مخدر دوباره به مرحله پیش یعنی مصرف مواد مخدر باز می‌گردند، دوستی نکردن با افراد آلوده به اعتیاد و معتاد نشدن راحت‌تر از آلودگی به اعیتاد و ابتلا به زحمات آن است.

این مرجع تقلید افزود: در دستورات اسلامی دستورات متعددی وجود دارد که معنای «پیشگیری بهتر از درمان» را به وضوح منتقل می‌کند، مثلا در دستورات اسلام آمده است که نباید در مجالس معصیت شرکت کرد.

آیت‌الله مکارم اضافه کرد: روزی امام صادق(ع) مهمان خانه فردی بود، یکی از مهمانان دیگر بر سر سفره از میزبان تقاضای آب کرد و میزبان به جای آب به او مقداری شراب داد، امام صادق(ع) بعد از این جریان بدون معطلی از جای برخاست و مجلس را ترک کرد و فرمود:« در مجلسی که گناه باشد نمی‌نشینم».

وی ادامه داد: نماز خواندن در مجلس گناه باطل است چون شرکت در مجلس گناه جایز نیست.

این مرجع تقلید بیان کرد: در آیه 140 سوره نساء آمده است «در قرآن این حکم را آورده‌ایم که اگر در مجلسی بودید که در آن مجلس آیات قرآن را می‌خوانند و آن را مسخره می‌کنند با آن‌ها در آن مجلس ننشین و اگر بنشینی همانا شما هم مثل آن‌ها می‌شوید».

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: عدم حضور در مجلس گناه از اصول اسلام برای پیشگیری از گناه و مبتلا نشدن به مفاسد اخلاقی است.

وی افزود: برخی مواقع جوانان از ما می‌خواهند که دستوراتی برای رشد اخلاقی به آنان بدهیم، در این باره به آن‌ها عرض می‌کنم که نخست به یاد خدا باشید چرا که یاد خدا مایه زنده شدن دل و فرار شیطان است، دوم اینکه نمازهایتان را اول وقت بخوانید، سوم اینکه از مجالس آلوده بپرهیزید و حتی به عنوان تماشاچی نیز در این مجالس حضور نیابید، متأسفانه مجالس لهو با عنوان عقد و عروسی و ... در این دوره زیاد شده است؛ چهارم اینکه دوستان ناباب را نپذیرید و پنجم اینکه همیشه مراقب نفوس شیطان و هوای نفس باشید.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر این موارد در کنار کمک به دیگران جمع شود بسیار بهتر خواهد شد، البته کمک به دیگران همیشه کمک مالی نیست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها