همزمان با ماه مبارک رمضان؛

کارگاه تدبر در قرآن کریم در جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد

به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، کارگاه "تدبر در قرآن" با محوریت سوره لقمان ویژه همکاران و دانشجویان در جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۶۷۵۱۴
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، این کارگاه که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل برگزار شد، حجت­الاسلام علی ندایی، مفسر علوم قرآنی با اشاره به اینکه قرآن کریم بهترین معلم زندگی از طرف خداوند است گفت: در قرآن کریم از جمله در سوره لقمان به عظمت، هدايت و رحمت بودن آن براى مؤمنانى كه واجد صفات نیک هستند اشاره شده است.

وی افزود: اين سوره، با ذكر عظمت و اهميت قرآن آغاز مى‏شود و حروف مقطعه در ابتداى این سوره نيز اشاره لطيفى به همين حقيقت است، اين آيات كه از حروف ساده الفبا تركيب يافته، چنان محتوایى بزرگ و عالى دارد كه سرنوشت انسان­ها را به كلى دگرگون مى‏سازد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه در آیات این سوره به اصل توحيد اشاره شده است اظهار داشت: در این سوره سخن از علم گسترده و بى‏پايان خدا و نيز از تسخير آسمان و زمين و نعمت­هاى وافر پروردگار و نكوهش از منطق بت­پرستانى كه تنها بر اساس تقليد از نياكان در اين وادى گمراهى افتادند، سخن مى‏گويد.

ندایی با اشاره به آیه «هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ» خاطرنشان کرد: اين آيه هدف نهایى نزول قرآن را بازگو مى‏كند و اینکه هدايت در حقيقت مقدمه‏اى است براى رحمت پروردگار، چرا كه انسان نخست در پرتو نور قرآن حقيقت را می­یابد و به آن معتقد مى‏شود و در عمل خود آن را به كار مى‏بندد و به دنبال آن مشمول رحمت واسعه و نعمت­هاى بى‏پايان پروردگار مى‏گردد.

وی با بیان اینکه (لهو الحديث) در آیات این سوره، مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارد تصریح کرد: هرگونه سخنان يا آهنگ­هاى سرگرم كننده و غفلت‏زا و یا گاه شهوت‏انگيز و هوس آلود، باعث می­شود كه انسان به بيهودگى، گمراهى و فساد کشیده شود و همچنین موجب کاهش روزی زندگانی می­شود.

ندایی در تفسیر آیه 10 سوره لقمان اضافه کرد: خداوند در این آيه بار ديگر به زوجيت در جهان گياهان و قانون جاذبه و دافعه كه همچون ستونى بسيار نيرومند اما نامرئى، كرات آسمانى را در جاى خود نگه داشته است اشارهشده است. بنابراين آیه فوق يكى از معجزات علمى قرآن مجيد است.

ارسال نظرات