اهداف و زوایای پنهان شتاب‌زدگی در عملیات صحرا
بر اساس طرح عملیات صحرا، آمریکا به دنبال قطع مسیر مقاومت در جنوب این کشور است که از منطقه التنف به تهران می رسد. واشنگتن به این ترتیب دنبال افزایش فشار بر دمشق در روند مذاکرات با روسیه است.
کد خبر: ۸۸۶۷۵۲۸
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، در روز هجدهم ماه جاری میلادی یک یگان نظامی ارتش سوریه متشکل از چهار تانک و ۱۲ کامیون به تعدادی از نیروهای ائتلافی آمریکایی که در نزدیکی مرزهای اردن و سوریه مستقر بودند ، نزدیک شد. این یگان ارتش در حال نزدیک شدن به منطقه التنف بود که از سوی ائتلاف آمریکایی مورد اصابت موشک قرار گرفت و هشت نظامی سوریه در نتیجه این حمله کشته شدند. این، شکلِ درگیری‌های صورت گرفته بود . اما در مضمون و محتوا باید گفت که این درگیری تنها بخشی از رقابت داغ دو طرف به سمت مرزهای سوریه و عراق در میان نیروهای متخاصم در عرصه میدانی و سیاسی است.

المیادین نوشت: منابع آگاه نظامی در رابطه با عملیات "فجر بزرگ" که ارتش سوریه و متحدانش با هدف آزاد سازی صحرای شرقی این کشور از دست داعش آغاز کردند، می‌گویند که هدف استراتژیک این عملیات در انتخاب زمان دقیق آن عمیق‌تر و مهم‌تر است و مدعی شدند  این عملیات با هدف تأمین امنیت مسیر امدادرسانی بین ایران و سوریه با عبور از عراق و رسیدن به لبنان انجام می شود.

برای درک جزئیات بیشتر از اهدافی که آمریکا و متحدانش در این رقابت‌ها به دنبال رسیدن آن هستند، می‌توان موارد زیر را برشمرد.

جلوگیری از تلاش ایران و متحدانش در ایجاد ارتباط زمینی بین عراق با سوریه و لبنان. به این ترتیب ایران و عراق و سوریه و لبنان مرزهای امن زمینی ایجاد می‌کنند و این موضوع یکی از اهداف استراتژیک محور مقاومت و بازدارندگی در منطقه است.

تلاش آمریکا برای تحت کنترل داشتن گذرگاه‌های مرزی سوریه. این کشور از طریق آماده سازی گروه‌های تروریستی موسوم به ارتش جدید سوریه  و استقرار آن در مرزهای سوریه و اردن و همچنین استقرار بخشی از آنها در مرزهای عراق و سوریه تحت نظارت خود این هدف را دنبال می‌کند. آمریکا به دنبال ایجاد منطقه سنی‌نشین است که با رویکرد مذهبی سازی منطقه بر اساس منطق حمایت از اسرائیل همخوانی داشته باشد.

حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه برای کنترل آنها در بخش‌های باقیمانده مرز عراق و سوریه. در مورد مرزهای ترکیه نیز باید گفت که این مناطق تحت سلطه ترک ها قرار دارد که متحد آمریکا و ناتو هستند. آمریکا در این زمینه اقدام به ایجاد مناطق و برج‌های مراقبت نموده و تجهیزات پیشرفته ای را نیز در مناطق متفاوت مرزهای لبنان و سوریه به نفع خود کار گذاشته است.

ایجاد کمربند امنیتی فشرده در اطراف دمشق که باعث تضعیف نقش حزب‌الله و ایران و قطع مسیر در برابر آنها به سمت عراق و تهران شود. بر اساس طرح عملیات صحرا که در حال حاضر در دست اجرا است، آمریکا به دنبال قطع مسیر مقاومت در جنوب این کشور است که از منطقه التنف به تهران می رسد. واشنگتن به این ترتیب دنبال افزایش فشار بر دمشق در روند مذاکرات با روسیه است.

حمایت از عمق استراتژیک اسرائیل هم‌زمان با بروز تحولاتی در جنوب سوریه ، باعث شده این منطقه به نقطه‌ای بسیار پر اهمیت در هر جنگ آینده تبدیل شود.

حمایت از عمق خاک اردن نسبت به تحرکات گروه‌های افراطی به سمت آن در هنگام پرداختن ارتش سوریه و متحدانش به این جبهه  از دیگر اهداف این طرح است. علاوه بر این که اردن به دنبال تسلط بر حوضچه آبی یرموک برای تأمین شریان آبی خود در نتیجه خشکی و بی آبی است که در نتیجه سیاست‌های اسرائیل در مورد منابع آبی در منطقه طبریا به وجود آمده است.

به این ترتیب این جبهه به عرصه‌ای برای آزمون واقعی ائتلاف عربی- اسرائیلی و بالا بردن سطح هماهنگی‌ها بین ساختارهای مختلف این ائتلاف تبدیل می‌شود که قرار است در آینده به شکل خودکار توسعه پیدا کرده و شامل مأموریت‌های خارج از سوریه نیز بشود.

در مقابلِ این اهداف و برای جلوگیری از تحقق آنها، هماهنگی و اقدامات میدانی گسترده‌ای از سوی ارتش سوریه و متحدانش در مسیر صحرای سوریه و منطقه التنف از یک طرف و الحشد الشعبی عراق در بخش قیروان در دست اجرا است. این اقدام با هدف رسیدن دو طرف به نوار مرزی و ایجاد ارتباط فیزیکی زمینی بین عراق و سوریه است. در همین رابطه است که یک منبع نظامی سوریه  و منبعی دیگر از نیروهای ائتلاف این جمله را نقل می کنند: ما جنگ رفع مخاصره دیرالزور و آزادسازی صحرای سوریه را آغاز کرده ایم و بدون توقف تا زمان رسیدن به نتایج مطلوب این عملیات را ادامه خواهیم داد.

منبع: المیادین

ارسال نظرات