اگر افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند همانند دامداران، کشاورزان، اعضای کادر پزشکی و دامپزشکی و... که در این حوزه درگیر هستند اگر با بروز نخستین علائم یا احتمال آلودگی به مراکز درمانی مراجعه کنند زیر کنترل قرار ‌می‌گیرند و هیچ گونه خطری آنها را تهدید نمی‌کند.
کد خبر: ۸۸۶۷۶۹۲
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رحیم سیدپور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یا CCHF بیماری مشترک دام و انسان است، اظهار کرد: این بیماری در فصول گرم سال شیوع پیدا می‌کند و از اواخر فروردین تا اواخر شهریور ماه در حوزه دام شیوع دارد و یک بیماری حاد همراه با تب و خونریزی دهنده است که بر اثر ویروس منتشر شود و سرایت ‌می‌کند.

وی افزود: این بیماری عمدتاً در حیواناتی چون گاو، گوسفند و بز شیوع دارد و نفوذ پیدا می‌کند و انتقال دهنده بیماری نیز «کنه‌ای» است که در فصول گرم سال در آغل و طویله‌ها زیاد دیده می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر با بیان اینکه این «کنه‌ها» مخزن تب کریمه کنگو هستند، گفت: این ویروس از طریق نیش «کنه» وارد بدن و خون حیوان می‌شود و تمامی محصولات حیوان اعم از ترشحات بزاق، ادرار، خون، گوشت، لاشه و پوست را آلوده می‌کند و اگر فرد سالم با این محصولات حیوانی در تماس باشد این آلودگی به او سرایت می‌کند.

وی تصریح کرد: آمار مرگ و میر این بیماری 30 درصد است و با وجود اینکه بیماری قابل درمانی و کنترل است اما اگر به موقع مراجعه نشود آمار 30 درصدی را به دنبال دارد.

سیدپور اظهار کرد: در فضای فرهنگی کشور به‌دلیل درمان‌های خانگی و خود درمانی خیلی دیر مراجعه می‌کنند و مراجعه دیر هنگام منجر به فوت می‌شود و دیگر درمان‌های طبی و پزشکی کاروساز نخواهد بود.

وی تأکید کرد:‌ اگر افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند همانند دامداران، کشاورزان، اعضای کادر پزشکی و دامپزشکی و... که در این حوزه درگیر هستند اگر با بروز نخستین علائم یا احتمال آلودگی به مراکز درمانی مراجعه کنند زیر کنترل قرار ‌می‌گیرند و هیچ گونه خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر بیان کرد: بیمار ممکن است با سردرد، تب، کوفتگی، درد عضلانی، اسهال و استفراغ مراجعه کند که اگر در این مرحله مراجعه نکند به خونریزی دچار می‌شود و از قسمت‌های مختلف بدن بیمار از جمله از دهان، بینی، معده، روده و مجاری ادراری ممکن است خونریزی شروع شود و این مرحله بسیار بدی است و با ایجاد اختلالات انعقادی در  بیمار ممکن است خونریزی از هر نقطه از بدن بیمار شروع شود.

وی با اشاره به اینکه باید این بیماری را در چهار مقطع تحت مطالعه داشته باشیم، یادآور شد: زمانی که بیمار در دوران نهان خود است یعنی فردی ممکن است آلوده شده باشد اما هنوز علائم بیماری بروز نکرده است و هنوز به مرحله تب و درد عضلانی و... نرسیده است که حدود چهار روز تا یک هفته ممکن است طول بکشد، مرحله دوم زمانی است علائم بیماری ذکر شده بروز پیدا می‌کند و بیمار با این علائم خود را به مراکز درمانی برساند، مرحله سوم مرحله خونریزی است که مرحله حاد بیماری است و سیستم انعقادی بیمار را بر هم می‌زند و بیمار با اختلالات انعقادی و خونریزی از هر جای بدن مراجعه کند که در این مرحله، کنترل بیماری بسیار سخت است و بیمار ممکن است به شوک برود.

سیدپور ادامه داد: مرحله آخر، مرحله نقاهت بیمار است و بیماری که مراجعه می‌کند و تحت درمان قرار می‌گیرد و درمان‌های مناسب را دریافت می‌کند و در نتیجه بیماری کنترل شده و دوران نقاهت خود را طی می‌کند.

وی ابراز کرد: نگرانی ما بابت آن بخش از افراد جامعه مانند افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند، قصاب‌ها، دام‌داران و یا برخی افراد سودجو و منفعت طلب  است که دام‌ها را در محیطی غیر از کشتارگاه‌های رسمی ذبح کنند و به قیمت خیلی ارزان تر در معرض فروش بگذارند و مردم هم خریداری کنند غافل از اینکه آلوده است .

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر تأکید کرد: توصیه ما این است همه مردم شهرستان نوشهر حتماً مواد گوشتی را از مراکز رسمی شهرستان تهیه کنند و هم‌چنین توصیه ما به قصاب‌ها  هم این است که گوشت را از کشتارگاه‌ها تأمین کنند و گوشتی را تحویل بگیرند که مهر استاندارد و چک شده بهداشتی دام‌پزشکی را شهرستان را داشته باشد.

وی با بیان اینکه درمان و دارو وجود دارد و جای نگرانی نیست و تنها درخواست ما این است افراد به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند، افزود: به منظور رعایت بهتر موضوع نیز توصیه می‌شود کسانی که مواد گوشتی را تهیه می‌کنند حتماً گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال و فریزر زیر دمای 4 درجه نگهداری کرده و از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و اگر امکان فریزر کردن گوشت وجود نداشت، حتماً گوشت را حداقل نیم ساعت در درجه بالای 55 درجه بپزند و سپس مصرف کنند زیرا  اگر گوشت آلودگی داشته باشد آلودگی‌اش در کمتر از این درجه از بین نمی‌رود.

سیدپور با اشاره به اینکه اگر افرادی در هر منطقه‌ای دام آلوده‌ای را مشاهده کردند هر چه سریع‌تر به نیروهای دام‌پزشکی یا به حوزه بهداشت و درمان اطلاع دهند تا با اقدام به موقع از توزیع گوشت آلوده جلوگیری شود، گفت: در استان مازندران در سال 96 هنوز موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» مشاهده نشده است و تنها دو مورد منجر به مرگ در سایر استان‌ها بوده است که آن به علت عدم مراجعه به موقع بیمار به مراکز درمانی اتفاق افتاد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها