خبرهای داغ:
آیت‌الله مصباح یزدی مطرح کرد

تبیین نظریه‌های مختلف در خصوص رابطه بین اخلاق و سیاست

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: چند نظریه‌ متفاوت در خصوص رابطه بین اخلاق و سیاست در مکاتب مختلف مطرح شده است که باید نسبت به آنها توجه داشته باشیم.
کد خبر: ۸۸۶۷۷۶۸
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه پنجشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به ضرورت استفاده از زور در برابر ظالمان اظهار کرد: اعتقاد داریم که گاهی اوقات باید در برابر ظالمین از زور استفاده کرد، اما استفاده از این زور باید براساس قانون باشد و هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.

وی ادامه داد: برخی می‌خواهند که حوزه سیاست را از حوزه اخلاق جدا کنند، اخلاق عبارت از سیستم‌های رفتاری است که انسان را به یک هدف مطلوب می‌رسانند، این بحث در سیاست هم مطرح است و در آنجا هم باید یک سلسله رفتارهایی برای مدیران تعریف شود تا اهداف جامعه از جمله امنیت تامین شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: می‌توانیم یک نظام سیاسی داشته باشیم که طبق اصول عقلانی برای هدف مطلوبی باشد و در آنجا هم اخلاق تعریف شود، این گونه نیست که در سیاست اصول عقلانی و مطلوب نداشته باشیم و نباید از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف استفاده کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اخلاق در سیاست اظهار کرد: نباید برای رسیدن به هدف هر کاری را انجام بدهیم، برخی اخلاق را به گونه ای تعریف کردند که حاصل آن دیگر خواهی است، در تعریف این افراد از اخلاص، نقص وجود دارد.

وی ادامه داد: افرادی که می‌گویند اخلاق و سیاست، دو حوزه جداگانه است، باید اخلاق را به گونه ای تعریف کنند که حوزه آن از حوزه سیاست منفک شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: هر مکتب اخلاقی که بپذیریم، یک سری موارد به وجود می‌آید که چند ارزش اخلاقی با هم تزاحم پیدا می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به رابطه بین سیاست و اخلاق اظهار کرد: برخی می‌گویند سیاست در یک جاهایی معنی پیدا می‌کند، اما اخلاق در آنجا جا ندارد، به عنوان مثال قراردادی که مسلمانان با مشرکان در جنگ حدیبیه بستند، آن قرارداد اخلاقی نبود، اما به دلیل مصالح موقت در آن زمان، مسلمانان این قرارداد را امضا کردند.

وی ادامه داد: گروهی اعتقاد دارند که قراردادها و توافق مسائل سیاسی است که ارتباطی به اخلاق ندارد، اما یک جاهایی در مدیریت هم اخلاق و هم سیاست صدق می‌کند و چنین مواردی پیدا می‌شود، این گروه در این موارد اعتقاد دارند که همه جا سیاست بر اخلاق مقدم تر است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: ما در روابط فردی و اخلاق عمومی، وقتی رعایت اخلاق می‌کنیم، نفعش به یک یا چند نفر می‌رسد، اما در مسائلی که سر و کار با همه جامعه است اگر مصالح سیاسی رعایت نشود، ضرر آن به همه جامعه می‌رسد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نظریات درباره اخلاق و سیاست اظهار کرد: گروهی قائل هستند که اخلاق و سیاست هم از حیث مفهوم و هم از حیث مورد تباین دارند، براساس اعتقاد این گروه، اخلاق در حوزه ای از زندگی انسان و سیاست در حوزه دیگری از این زندگی است، این گروه با این اعتقاد خودشان را از تزاحم بین سیاست و اخلاق خلاص کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ماکیاولی سیاستمدار ایتالیایی اعتقاد داشت که هدف وسیله را توجیه می‌کند و برای رسیدن به هدف باید از هر وسیله ای هر چند غیراخلاقی استفاده کرد.

ارسال نظرات