خبرهای داغ:
جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس در خصوص عملیات رمضان گفت: عملیات رمضان، نخستین تلاش در تعقیب متجاوز بود که با اعزام گردان های مختلف از جمله نیروی پیاده زرهی سپاه و ارتش، گردان شهید مدنی و ... در قالب چهار قرارگاه سازماندهی شد و از بامداد 22 تیر ماه سال 1361 با رمز مبارک یا مهدی(عج) ادرکنی در منطقه غرب خرمشهر و شرق بصره به اجرا در آمد.
کد خبر: ۸۸۶۷۸۸۳
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴

صمد قاسمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افرود: عملیلات رمضان با اندیشه ای طراحی شد که با حضور قوای نظامی ایران در پشت رود های دجله و اروند در ادامه عملیات های فتح المبین و بیت المقدس، عملا از نظر سیاسی و نظامی موقعیت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند تا دشمن بعثی به ناچار شرایط ایران را برای صلح بپذیرد.

وی ادامه داد: در این راستا، عبور از مرز و ورود به خاک دشمن نیاز به تبیین استراتژی جدیدی داشت، استراژی جدید نیز منابع و روش های تازه ای را می خواست، عملیات رمضان با مقدرات و روش های گذشته طراحی شده بود؛ هدف از عملیات رمضان آزاد شدن منطقه بود که بدین وسیله پایان جنگ ممکن شود.

قاسمی بیان داشت: منطقه عملیاتی رمضان، زمین مثلث شکلی بود که از شمال به کوشک و طلائیه و از غرب به رودخانه اروند و از شرق به خط مرزی شمالی جنوبی از کوشک تا جبهه جنوب محدود می شد و برای ایران و دشمن بعثی اهمیت استراتژیک داشت، یکی از قرارگاه ها برای اجرای مرحله دوم عملیات رمضان تغییراتی در مانور منطقه عملیاتی و سازمان رزم نیروها به وجود آورد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست عبور از پل اول کانال ماهی و نفوذ به عمق خاک عراق، هدف بود ولی در مرحله دوم گسترش سر پل بدست آمده از مرحله نخست تا کانال ماهی به منزله هدف اصلی در نظر گرفته شد.

این رزمنده دفاع مقدس اضافه کرد: مرحله سوم عملیات روز 30 تیرماه 1361 در حالی آغاز شد که نسبت به چند روز پیش تغییراتی چون انتقال نیروهای زبده دشمن از غرب به منطقه عملیاتی و ... رخ داده بود، در این مرحله طبق طرح قرارگاهی به عنوان تلاش اصلی و قرارگاه دیگر به عنوان پشتیبانی اجرای عملیات را برعهده گرفتند.

قاسمی افزود: در عملیلت رمضان با ادامه دادن مراحل 4 و 5 رزمندگان توانستند لشکرهای بعثی عراق را کاملا منهدم کنند و با عنایت خداوند پیروز شوند.

صمد قاسمی رزمنده دفاع مقدس، جانباز شیمیایی و بازنشسته دوران دفاع مقدس به مدت 46 ماه در عملیات های بیت المقدس، خرمشهر، رمضان، والفجر 4 و 8، خیبر، بدر، کربلای 4و5، بیت المقدس 2، ماهوت و مرصاد حضور داشته است.

ارسال نظرات