کارشناس مسائل مذهبی:

عمل صالح نشانه ایمان است

یک کارشناس مسائل مذهبی عمل صالح را نشانه ایمان دانست و گفت: وقتی روح ایمان در دل انسان جا پیدا کند، اعمال نیز متناسب با آن انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۷۹۷۹
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام بطحایی کارشناس مسائل مذهبی در جمع پایوران، پاسداران و نیروهای وظیفه سپاه روح‌الله استان مرکزی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ماه رمضان برای کسب فضایل الهی گفت: ماه مبارک رمضان ماه خود‌سازی و ماه اخلاق اسلامی است.

وی رمضان را بهترین ماه برای بندگان و فرصت مغتنمی برای ترویج مفاهیم قرآنی دانست و گفت: ماه رمضان ماه سراسر نور و مجالی برای رفع زنگار غفلت از ضمیر دل و جان است.

این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه عالی‌ترین و لطیف‌ترین مباحث معنوی در قالب دعا و مناجات تجلی پیدا کرده است، گفت: موعظه امام در مقابل افراد جامعه که به دو گروه تقسیم می‌شوند به اشکال متفاوت است، در مقابل گروهی که تابع دل و احساس هستند موعظه امام و معصوم به زبان ساده و به نوعی اثرگذار است ولی در مقابل گروهی که پذیرای موعظه نیستند جدال به نحو احسنت می‌کردند.

حجت‌الاسلام بطحایی تصریح کرد: سخن امام با مردم در قالب دعا و مناجات تجلی پیدا کرده که در این ارتباط امام حد و حدود نگه می‌دارد ولی بخشی دیگر از سخن امام با مخلوق است که به عالی‌ترین حد معارف ظهور و بروز پیدا می‌کند، نمونه آن هم می‌توان در نهج البلاغه امیرالمومنین(ع)، صحیفه سجادیه و ... مشاهده کرد.

وی با اشاره به دعای ابوحمزه ثمالی گفت: نگاه به کلمات و جملات انسان را متحول می‌سازد ولو اینکه ظرفیتش در آدمی نباشد، باید وجود عطش زده خود را با این معارف پُر کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی به رابطه میان ایمان و عمل گفت: عمل صالح نشانه ایمان است، در واقع ایمان، منشاء و زمینه‌ساز اعمال صالح بوده از این‌رو، ایمان به درخت و عمل صالح به میوه‌های آن تشبیه شده است. وقتی روح ایمان در دل انسان جا پیدا کند، اعمال نیز متناسب با آن انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام بطحایی یادآور شد: خداوند متعال ایمان را مقدم بر عمل صالح می‌داند چراکه ایمان بر عمل اثر می‌گذارد. عمل صالح باورها و اعتقادات انسان‌ها را محکم می‌کند. از این‌رو در این موقعیت عمل بر ایمان مقدم می‌شود.

وی افزود: به همان میزان که عمل صالح ایمان را تقویت می‌کند عمل ناشایست و ناصالح باعث تزلزل باورها و اعتقادات می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: ایمان و عمل صالح در قرآن توأم هستند و این مهم بیانگر این حقیقت است که این دو، رابطه‌ تنگاتنگ و مستقیمی با هم دارند، اگر ایمان در اعماق جان انسان نفوذ کند، در اعمال انسان تأثیر می‌گذارد و عمل او را صالح می‌کند و انجام اعمال صالح نیز باعث تقویت و افزایش ایمان می‌‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار