معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: افزایش سرانه مصرف شیر در گرو ارتقاء شناخت فرهنگ غذایی مصرف کنندگان بوده و یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
کد خبر: ۸۸۶۸۱۳۵
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل ازپایگاه خبری آذرسلام، بهلول تکلوی بمناسبت روز جهانی شیر گفت: شیر با داشتن مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین، چربی، انواع ویتامینها و مواد معدنی بویژه کلسیم از ارزش غذایی بسیار بالایی برای انسان برخوردار بوده و نقش مهمی در رشد جسمی و هوشی کودکان، پیشگیری از بیماری پوکی استخوان و افزایش طول عمر انسان ایفا می کند. ترکیبات موجود در شیر و ويژگيها و صفات ممتاز آن باعث گردیده تا به عنوان غذای کامل از آن نام برده شود.

تکلوی با اشاره به افزایش روز افزون جمعیت جهان افزود: تقاضا برای شیر و فرآورده های لبنی بشدت درحال افزایش بوده و از این رو، شیر هم از لحاظ تغذیه ای به عنوان یک غذای سالم، مغذی و مقرون به صرفه و هم از لحاظ اقتصادی، جایگاه ویژه ای برای خود ایجاد کرده است.

وی گفت: اهمیت شیر در دنیا به اندازه ای است که در تقویم جهانی، هر ساله روز اول ژوئن به نام روز جهانی شیر (Milk Day) نامگذاری شده تا توجه مردم جهان را به اهمیت وجود شیر در سبد غذایی جلب کند.

تکلوی افزود: طبق آمار FAO میانگین مصرف سرانه شیر در جهان حدود 150 کیلوگرم ، کشورهای اروپایی حدود 400-300 کیلوگرم بوده و بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی در ایران 109.35 کیلوگرم در سال است. .

تکلوی در پایان سخنان خود گفت: استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم دامپروری کشور نقش بسیار مهمی در تولید شیر کشور ایفا می کند. جمعیت گاو و گوساله اصیل استان 19331 راس، گاو و گوساله دورگ 129270 راس ، گاو و گوساله بومی 175985 راس، گاومیش 33958 راس و دام سبک 2024485 راس بوده وجود تعداد 97 واحد گاوداری شیری صنعتی با ظرفیت 29248 راس گاو مولد از جمله دو شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس و چندین کارخانه فرآوری محصولات لبنی در استان باعث گردیده تا این صنعت نقش بسیار بزرگی در تامین مواد غذایی و اشتغالزایی استان داشته باشد. تولید شیر استان در سال 1395 حدود 253590 تن بوده که 136522 تن آن به مصرف داخلی استان رسیده و 117068 تن مازاد بر مصرف از استان خارج و به استانهای همجوار از جمله آذربایجانشرقی ، گیلان و ... منتقل می شود.

ارسال نظرات