نماینده مردم مهاباد در مجلس در گفتگو با «بسیج»:

لابی‌های فراوان در وزارت جهاد کشاورزی، واردات بی‌رویه را رشد داده است

جلال محمودزاده گفت: بر اساس لابی‌ گری های فراوانی که در وزارتخانه جهاد کشاورزی وجود دارد معمولا واردات بی‌رویه انجام می‌دهند از اینرو محصولات تولید داخلی روی دست کشاورزان می‌ماند.
کد خبر: ۸۸۶۸۳۳۳
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: در سال گذشته صادرات سیب درختی مازاد نیاز کشورمان را  به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تا بر اساس مقررات جدید واردات و صادرات ورود موز مشروط به صادرات سیب درختی بوده است.

وی با بیان اینکه میزان واردات محصولات کشاورزی بر اساس نیاز جامعه نیست افزود: در برابر اینکه هر کیلو  سیب داخلی امکان صادرات داشته باشد، امکان واردات یک کیلو  موز فراهم است. برای اینکه بتوان صادرات محصولات داخلی را فراهم کرد ضروری است تا جهاد کشاورزی سیاست‌های تشویقی را به کارگیری کند.

وی در ادامه بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی برای صادرکنندگان و وارد کنندگان  که متقاضی واردات موز هستند سوبسیدی را در نظر بگیرد  این در حالی است که تعرفه  16 درصدی برای صادرکنندگان به 5 درصد  کاهش یافته است و میزان تعرفه واردات به بیش از  20 درصد رسیده است از اینرو موز بسیار زیادی را می‌توانند وارد کنند  این در حالی است که سیب درختی در کارخانه ها باقی بماند.

نماینده مردم مهاباد خاطرنشان کرد: یکی از الزامات اساسی که برای وزارتخانه جهاد کشاورزی ایجاد شده است این است که در برابر  واردات موز سیب درختی داخلی به فروش برسد این در حالی است که بر اساس لابی‌های فراوانی که در وزارتخانه جهاد کشاورزی وجود دارد معمولا  واردات بی‌رویه  انجام می‌دهند از اینرو محصولات تولید داخلی  روی دست کشاورزان می‌ماند.

 محمودزاده خاطر نشان کرد: لابی در وزارت جهاد کشاورزی این است که رقابت فراوانی برای محصولات وجود  ندارد چراکه دولت نتوانسته یارانه خاصی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کند و تشویق صادراتی هم وجود ندارد  قیمت تمام شده  محصولات داخلی نسبت به خارجی بیشتر است؛ اگر واردات آزادانه شکل  بگیرد باعث می‌شود محصول داخلی به فروش نرود و بخش تولید دچار ضرر و زیان شود  از اینرو کشاورزی از بین می‌رود و روستاها تخلیه شده و مهاجرت به شهرها ایجاد می‌شود .

وی در ادامه گفت: سیاست تشویقی می‌تواندساختار انگیزشی قوی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان محسوب شود. از اینرو با اصلاح کارکرد، انگیزه لازم بوجود می‌آید و باید مدیریت عملیاتی کردن صادرات شکل بگیرد و موجب می‌شود تا صادرات از اثر بخشی و کارایی خوبی داشته باشد.صادرات می‌تواند تولیدات داخلی را توانمند سازد از اینرو تغییرات قانونی مناسب و استفاده از ابزارهای تشویقی هم نقش تسهیل کننده در صادرات دارد. کاهش هزینه‌ها و ویژگی های کارآیی در تولیدات داخلی می‌تواند رقابت سالم بین تولیدکنندگان را فراهم آورد و بهبود مستمری برای تولیدات داخلی را فراهم آورد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار