تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: دنیای امروز مبتلا به مستکبرانی است که خدا را فراموش کرده‌اند.
کد خبر: ۸۸۶۸۷۶۷
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی به‌نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که همزمان با ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد، به تفسیر سوره «التین» پرداخت و با اشاره به آیه «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُون» در این سوره اظهار داشت: «تین» در لغت به‌معنى «انجیر» و «زیتون» همان زیتون معروف است. اما آیا منظور، سوگند به همین دو میوه معروف است یا چیز دیگر؟ مفسران سخنان گوناگونى دارند. در حالى که، برخی آن را اشاره به همان دو میوه معروف مى‌دانند که خواص غذایى و درمانى فراوانی دارد؛ برخی دیگر معتقدند منظور از آن، دو کوهى است که در شهر «دمشق» و «بیت المقدس» قرار گرفته؛ چرا که این دو محل، سرزمین قیام بسیارى از انبیاء و پیامبران بزرگ الهی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 5 این سوره که در آن خداوند می‌فرماید «ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ» عنوان کرد: انسان اگر خوی شیطانی یافت آن‌گاه هیچ حیوانی درندگی خوی او را در کشتار نخواهد داشت. انسان به‌حسب خلقت طوری آفریده شده که صلاحیت دارد با کردار نیک به رفیع‌ترین درجات و به حیاتی طیبه در جوار پروردگارش برسد و همچنین با افتادن در ورطه گناهان و انحرافات می‌تواند به شقاوت و ضلالتی برسد که مقامش از حیوان پست‌تر شود.

وی افزود: در تابلوی عاشورا انسان می‌تواند هم مظهر «افسل سافلین» را ببیند و هم انسان‌هایی را که با بندگی خداوند جایگاهی والاتر از ملائکه یافته‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری «شر نفس»، خودبزرگ‌بینی و استکبار را از بزرگترین بلایی دانست که انسان می‌تواند به آنها مبتلا شود و بیان کرد: دنیای امروز مبتلا به انسان‌های مستکبر و ظالم است، بسیاری از جنگ‌ها، جنایات، ظلم‌ها، غارتگری‌ها و استعمارها منشئش خودبزرگ بینی و غرور است، هشت سال جنگ تحمیلی و شهادت جمع زیادی از جوانان برومند این کشور به‌دلیل «شر نفس» و خودبزرگ‌بینی فردی به‌نام صدام بود.

رئیسی با اشاره به سوره مبارکه «الرحمن» عنوان کرد: خداوند به‌موجب رحمانیتش ارسال رُسُل و انزال کُتُب فرمود؛ خداوند در سوره مبارکه الرحمن، «علّم القران» را مقدم بر «خلق الانسان» ذکر می‌کند؛ حال سؤال پیش می‌آید که چرا اول فرمود: «علم القرآن» در حالی که باید اول «خلق الانسان» باشد؛ علت تقدّم آن بر این است که خلقت انسان به‌جز در پرتو ارتباط با وحی امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: آفرینش انسان دوخلقتی بوده؛ یک خلقت مربوط به جسم و یک خلقت مربوط به جان است و «فتبارک الله احسن الخالقین» مربوط به موجودی است که مرکّب از جسم و جان می‌باشد.

رئیسی بیان کرد: 7 میلیارد انسان در کره خاکی زندگی می‌کنند اما آیا همه آنان دارای مقام خلیفة اللهی هستند؟ می‌توان همه آنها را بشر خواند اما آیا می‌توان انسان نیز نامید؟ انسان بشری است که از تعلم برخوردار باشد و در پرتوی آموزه‌های الهی تعالی پیدا کرده باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انسانی، مسجود ملائکه است که خلیفة‌الله باشد، تصریح کرد: انسانی خلیفةالله است که کار مستخلف‌عنه کند؛ هر وقت بشر کار مستخلف‌عنه و خدایی کرد او به درجه خلیفةاللهی رسیده است.

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و با تأکید بر اینکه افراد جامعه باید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر احساس مسئولیت داشته باشند، بیان کرد: بر اساس روایات، اگر جامعه‌ای نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌تفاوت باشد و در برابر ترک معروف و عمل به منکر احساس مسئولیت نکند، آن جامعه مرده است.

وی با بیان اینکه رمز بسیاری از جنایات و کجی‌ها در دنیای امروز فراموشی یاد خداست به این جمله از امام خمینی(ره) که «عالم محضر خداست» اشاره و تصریح کرد: جمله «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای تفکر، اندیشه و دیدگاه کلامی، فقهی، فلسفی، سلوک شخصی و مبانی نظری امام(ره) است؛ امام راحل با تمام وجود خداوند و اراده او را در هستی مؤثر می‌دانست و ذات اقدس الهی را ناظر بر تمام شئون زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی انسان‌ها می‌دید.
ارسال نظرات
پر بیننده ها