قیام خونین یوم‌الله پانزدهم خرداد 42 سرآغازی بر پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه 57 بود که باعث تسریع در روند شکل‌گیری مبارزات و انقلاب اسلامی به رهبری و مرجعیت امام راحل عظیم‌الشأن شد.
کد خبر: ۸۸۶۸۸۴۶
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در سحرگاه 15 خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه امام خمینی(ره) یورش بردند و ایشان را به جرم سخنرانی کوبنده در پرده‌برداری از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی‌اش که به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه داشتند، دستگیر و دور از چشم مردم، به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز ساعتی از این حادثه نگذشته بود که مردم شهرهای قم، تهران، شيراز، تبريز و مشهد و چند شهر دیگر در اعتراض به رژیم شاه و حمایت از رهبرشان فریاد برآوردند و با پیوند عمیق خود با روحانیت و مرجعیت، با وجود سیاست سرکوب و تهدید رژیم، به حمایت از رهبر و مرجع دینی خود به پا خواستند و در برابر ظلم و ستم و اقدام‌های ضد اسلامی رژیم شاه تا آخر ایستادند.

قیام 15 خرداد سرآغازی برای نهضت اسلامی روحانیت بود که با بیداری این جامعه اتفاق افتاد و برای اولین بار مردم به حوزه سیاست وارد شد و در تعیین سرنوشت‌شان به میدان آمدند و ننگ بزرگی برای هیأت حاکم آن روزگار شد.

15 خرداد سال 42 حرکتی خودجوش و مردمی بود که شرکت کنندگان بدون توجه به نوع شغل، تحصیلات، سن، وابستگی گروهی و هرگونه موقعیت اجتماعی و برمبنای یک شعار(يا مرگ يا خمينی) و هدف مشترک بدون هیج گونه برنامه‌ریزی خاصی با وجود بستر و زمینه‌های قبلی آن در حمایت از رهبری امام خمینی(ره) بیشترشهرهای ایران را فرا گرفت.

همزمان نیز علما و مراجع وقت هم با صدور بيانيه‌هايی، خواستار آزادی حضرت امام شدند. در قم نزدیک به ساعت ده صبح بود که با ورود نيروهای مسلح برای تقويت نيروهای شهربانی قم، تيراندازی و رگبار مسلسل‌ها شروع شد و تعداد زيادی از مردم زخمی شده يا به شهادت رسيدند. شدت تيراندازی به حدی بود که امکان انتقال زخمی‌‌ها و اجساد شهيدان نبود و اين کشتار تا بعدازظهر آن روز ادامه يافت.

سيل خروشان کشاورزان غيور و کفن پوش ورامين، کَن و مردم جماران به سوی تهران سرازير شد و جمعیتی از اقشار مختلف بازاری و دانشگاهی با پیوستن به این سیل خروشان و با سر دادن شعارهای (یا مرگ يا خمينی) و (مرگ بر شاه) خواستار آزادی امام شدند و در مقابل رژیم مستبد شاهنشاهی با رگبار مسلسل به جنگ ملت مظلوم رفت و تهران را در پانزدهم خرداد 1342، به حمام خون تبديل ساخت.

قیام خونین یوم‌الله پانزدهم خرداد 42 سرآغازی بر پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه 57 بود که باعث تسریع در روند شکل‌گیری مبارزات و انقلاب اسلامی به رهبری و مرجعیت امام راحل عظیم‌الشأن شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات