برق‌کار ساختمان 42 ساله رامسری با تلاش و ابتکار خود توانست طی 3 سال حافظ کل قرآن کریم شود.
کد خبر: ۸۸۶۸۸۷۱
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، قرآن کریم، برترین و بالاترین هدیه حضرت احدیّت به بشر است و حفظ آن یکی از توفیقات بزرگ الهی به حساب  می‌آید که شامل حال هر کسی نمی‌شود.

استعداد، آمادگی، لیاقت، توفیق، سعادت، عنایت و افاضت سبب می‌‎شود خداوند متعال، این نعمت بزرگ را به فرد عطا فرماید و سعادتمندترین افراد کسانی هستند که پس از حفظ قرآن کریم، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج‎های بیکران قرآن کریم خال نکنند.

مداومت در قرائت و حفظ قرآن عامل بسیاری از توفیقات و برکات الهی است و کسی که انس به قرائت، حفظ و تدبّر در مفاهیم و معانی قرآنی داشته باشد ترک آن برایش بسیار مشکل می‌کند. با قرآن کریم زندگی زیبا می‌‎شود و جان می‌گیرد و آرامش واقعی به منصه ظهور می‎رسد.

حافظان قرآن در بهشت جایگاه والایی دارند، به طوری‎ که پیامبر اکرم(ص) در روایاتی فرمودند: « درجات بهشت به تعدد آیه‎های قرآن است. وقتی که صاحب قرآن وارد بهشت شود، به وی می‌‎گویند بخوان و بالا برو که هر آیه‎ای را درجه‎ای است. پس برتر از درجه حافظ قرآن درجه‌ای نیست.»

از سویی مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات خود به اهمیت حفظ و تدبر در قرآنی تأکید کرده‌اند و همچنین در دیدار با حافظان، قاریان و اساتید قرآنی در 11 مرداد سال 1390 بر تربیت 10 میلیونی حافظان قرآن کریم اشاره فرموده و گفتند «یکی از چیزهایی که می‌تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند. حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم. اما حالا چون دوستان یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هایی را فراهم می‎کنند برای اینکه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‎گوییم ان‌شاءاللَّه ما باید 10 میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.»

ماه مبارک رمضان ماهی که در روایات بهترین ماه سال شناخته شده است و روزها و شب‌های آن از بهترین اوقات محسوب می‌شود.

هفته گذشته همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان همایش تجلیل از حافظان، قاریان ممتاز و فعالان قرآن مازندران برگزار شد و در این مراسم تعدادی از حافظان قرآن ضمن معرفی خود به تلاوت قرآن پرداختند. در بین حافظان قرآن با رحمت‌الله بازیار از حافظان کل قرآن از شهرستان رامسر که شیوه‌ای جالبی را برای حفظ قرآن انتخاب کرده است به گفت‌وگو نشستیم که تقدیم خوانندگان می‌شود.

 

*لطفا خودتان را معرفی کنید

رحمت‌الله بازیار متولد ۱۳۵۴ از شهرستان رامسر

 

*چه زمانی تصمیم به حفظ قرآن گرفته‌اید؟

از سال 1388 تقریباً ثلث قرآن کریم را به واسطه قرائت قرآن حفظ بودم و انس و الفت از سال‌های قبل وجود داشته و این جرقه حفظ قرآن را در بنده ایجاد کرده است.

 

*هدف شما از حفظ قرآن چه بود؟

 مهم‎ترین هدف هر حافظ انس و دوستی با قرآن است و اینکه حفظ قرآن موجب ارتباط روزانه انسان با خداوند می‎شود که این ارتباط روزانه، همنشینی با خداوند و کلام نور را به همراه دارد که قطعاً تأثیرات فراوانی بر انسان دارد و البته وظیفه حافظ نیز انس و ارتباط با مفاهیم قرآنی و به‎کارگیری آن در ارتباطات و جریان زندگی است.

 

*مشوق شما در این راه چه کسانی بوده‌اند؟

مشوق اصلی حفظ قرآن در ابتدا همسرم و بعد استاد جلسه آقای هنردوست بودند.

 

*شیوه خاصی برای حفظ قرآن داشته‌اید؟

از آنجایی که بیش از 10 سال به حرفه برق‌کاری ساختمان مشغول فعالیت هستم، روزانه یک صفحه از قرآن کریم را توسط گوشی موبایل عکس می‌گرفتم و در حین کار کردن تکرار و حفظ می‌کردم و عصرها در منزل در ذهنم ثبت می‌کردم.

 

*حفظ قرآن چه تأثیراتی در زندگی شما داشته است؟

قرآن برنامه زندگی است، وقتی انسان با کلام خداوند ارتباط پیدا می‌کند یک ارتباط نورانی بین انسان با قرآن و به عبارتی با خداوند ایجاد می‎شود که ناخودآگاه تأثیر فراوانی روی انسان می‎‌گذارد و انسان را از مسیر اشتباه و گناه باز می‎دارد.

 

*چه زمانی طول کشید تا کل قرآن را حفظ کنید؟

با توکل به خداوند متعال و تلاشم سه سال طول کشید تا به حفظ کامل قرآن نایل شوم.

 

*عامل مهم موفقیت خودتان در زمینه حفظ قرآن را چه می‏‌دانید؟

در مرحله اول لطف خداوند متعال و همچنین علاقه و پای‎بندی به قرآن و شرکت در جلسات قرآنی سبب پیوند من با قرآن شد.

 

*انس شما با قرآن چه تاثیری در زندگی شخصی شما گذاشته است؟

من سعی می‌کنم در هر مسئله‌ای که در زندگی شخصی پیش می‌آید اول به سراغ قرآن بروم و حقیقتاً جواب خود را از قرآن دریافت کنم و هر موفقیتی و پیشرفتی که در زندگی به آن رسیده‌ام را مدیون انس با قرآن هستم و امیدوارم هر روز این انس من بیشتر شود.

 

*آیه‎ای از قرآن کریم که بیشترین تأثیر را روی شما داشت، کدام آیه بود؟

انسان وقتی با مفاهیم قرآن آشنا شود تمامی آیات قرآن در زندگی و چگونه زیستن او تأثیرگذار است اما برخی از آیات تأثیرگذاری بیشتری در ذهن می‎گذارد. در پاسخ به این سؤال استعانت می‌گیرم از آیه سوم سوره فتح صفحه 511 «آرامشی که در زندگی با قرآن به‌دست می‌آید در زندگی بدون قرآن نمی‌توان یافت».

 

*به‌عنوان یک حافظ قرآن چه توصیه‌هایی برای افرادی که تازه قصد ورود به عرصه را دارند دارید؟

افرادی که در بحث حفظ کار می‌کنند باید حتماً علاقه،‌ پشتکار، استعداد و... را داشته باشند، علاوه بر این بحث مهم‌تر این است که با کیفیت حفظ کنند،‌ یعنی باید در کار حفظ مداومت داشته باشند، این نباشد که یک روز ۳۰ صفحه حفظ کنند و روز بعد و یا دو روز بعد اصلاً چیزی حفظ نکنند. حفظ هر روزه مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در کنار حفظ آیات، توجه به اخلاق قرآنی و تجهیز با فرهنگ متعالی این کتاب الهی مورد توجه قرآن‌آموزان و متولیان امر قرار گیرد.

اخلاق‌مداری و توجه به اصول تربیت قرآنی مهم‌ترین مؤلفه در زمینه انس و ارتباط با این کتاب الهی است که همه حافظان قرآن باید به آن توجه داشته باشند و اخلاق روزمره زندگی خود را به دستورات این کتاب الهی و انسان‌ساز مجهز کنند زیرا تنها حفظ آیات نمی‌تواند برای انسان راه‌گشا باشد.

 

*خانواده‌ها چقدر می‌توانند در هدایت افراد به سمت قرآن مؤثر باشند؟

خانواده مهم‌ترین نقش را در تربیت فرزندان و هدایت آنها به سمت قرآن دارد، خصوصاً اگر پدر و مادر خودشان به قرآن گرایش داشته باشند فرزندان بیشتر از آنها الگوبرداری می‌کنند. حفظ قرآن به این معنا نیست که کل قرآن حفظ شود، مهم استفاده و بکارگیری قرآن کریم است و می‌توان با حفظ بخش‌هایی از قرآن، از فواید این کتاب آسمانی بهره‌مند شد. خانواده‌ها تأثیر به‌سزایی در تشویق فرزندان به سمت قرآن‌آموزی دارند و جامعه نیز با فراهم کردن زمینه‌های مؤثر در نهادینه‌شدن این فرهنگ نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

 

*چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به قرآن دارید؟

امروز که زمان اوج تهاجم‌های فرهنگی است و رسانه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارند این وظیفه ماست که بتوانیم اول خودمان و بعد خانواده خود را از این انحرافات نجات دهیم تا بتوانیم در جامعه اثرگذار باشیم که بهترین پشتوانه برای موفقیت در این راه نیز تمسک به دو هدیه‌ای است که پیامبر اکرم (ص) برای ما به یادگار گذاشته‌اند و آن اهل بیت(ع) و کتاب خدا است، قطعاً ما به وسیله این دو ریسمان محکم می‌توانیم موفق باشیم و با شرکت گسترده در عرصه‌های قرآنی، محافل قرآنی و… این اصل مهم را پر رنگ‌تر کنیم.

 

*صحبت پایانی

تنها وسیله‌ای که می تواند ما را در فراز و نشیب‎های زندگی یاری کند و ما را از مشکلات نجات دهد قرآن و اهل بیت(ع) هستند.ما باید با عمق و حقیقت قرآن آشنا شویم و در واقع کسی که می‌خواهد معنای واقعی آیه مبارکه «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»را دریابد قرآن را حفظ کند(چه موضوعی و چه ترتیبی) و یا روزانه با قرآن الفت داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها